2016-11-29, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Kan jag rädda mina dyra ostar?

Har fel på kylskåpet, skrev om det i nån annan tråd. Allt fryser till is, sallad, ketchup, öl, saft, m.m. Nu har jag haft två Kvibbile Cheddarost som blivit hårda. Om jag lägger fram en nu i rumstemperatur till i morgon, kan den användas att rivas o ha i tacos. Eller är de förstörda? Utgångsdatum är inte förrän nästa år.
Vet inte om det påverkat smaken nämnvärt. Tänk på osten på fryspizza och så.
Jag brukar köpa vanlig hushållsost och lagra i rumstemperatur, i förpackningen, i ungefär ett år eller halvår. Den blir jävligt mycket godare då. Helst runt 10-15 grader men i rumstemperatur går det fortare.
Citera
2016-11-29, 23:14
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Vet inte om det påverkat smaken nämnvärt. Tänk på osten på fryspizza och så.
Jag brukar köpa vanlig hushållsost och lagra i rumstemperatur, i förpackningen, i ungefär ett år eller halvår. Den blir jävligt mycket godare då. Helst runt 10-15 grader men i rumstemperatur går det fortare.
Tack så mycket! Då kör jag på den i morgon.
Citera
2016-12-01, 20:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en burk vitlökssås kvar sen jag köpte mat på hemvägen, sån där liten burk som fylls för hand från en flaska som stått på disken hela dagen, hur länge kan vitlökssåsen vara ätbar?
Citera
2016-12-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har en burk vitlökssås kvar sen jag köpte mat på hemvägen, sån där liten burk som fylls för hand från en flaska som stått på disken hela dagen, hur länge kan vitlökssåsen vara ätbar?
Säkert ett par tre dagar i kylskåp.
Citera
2016-12-02, 14:20
Medlem
Evil_Santas avatar
1kg lövbiff. Bäst före 2016-11-27. Hade tänkt woka idag och käka över helgen. Har förvarats längst inne i kylen sedan jag köpte skiten=kallt Blodet i förpackningen är svart annars har köttet fin röd färg. Lugnt eller?
Senast redigerad av Evil_Santa 2016-12-02 kl. 14:22.
Citera
2016-12-02, 15:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
1kg lövbiff. Bäst före 2016-11-27. Hade tänkt woka idag och käka över helgen. Har förvarats längst inne i kylen sedan jag köpte skiten=kallt Blodet i förpackningen är svart annars har köttet fin röd färg. Lugnt eller?
Du bör nog märka ganska tydligt på lukten om biffen är dålig. Luktar det illa så skall biffen till komposten. Annars bör det vara okej bara du steker på den ordentligt så att steka "Rare" kanske man skall undvika.
Citera
2016-12-05, 17:14
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns trådar för detta.
(FB) KORTA HÅLLBARHETSFRÅGOR aka "Kan jag äta detta?"

Och svar på din fråga är = nej, det kan du inte se.
Dock har jag aldrig hör att sådana här blandningar är känsliga för få dessa bakterier.
Lite förvånad att någon sagt detta, annars löser du detta med lite nitrit(när man gör chilin då).

Tack för svar.
Vad synd, då har jag 2 liter ganska bra olivolja som bara är att skicka ut då?
Så det är omöjligt att veta om oljan blivit infekterad med butolism, det borde ju gå att lukta sig till el.dyl?
Citera
2016-12-05, 17:16
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Det är mer eller mindre vanligt att få botulism i hemmagjorda blandningar med olja och kryddor/växter/örter/whatever. Om det händer tusentals gånger om året i Sverige eller fem kan jag däremot inte svara på - men jag råder er alla att inte experimentera med att göra egna oljeblandningar hemma.

Är man nyfiken så hittar man säkerligen ganska mycket om man söker lite på Google.

Tack för svar.
Kan man avgöra på något sätt (förutom labtest) om den blivit infekterad?
Citera
2016-12-05, 17:17
Medlem
Geniets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, det hade du kunna göra, hela 12 fall sedan -67 sa man på ett ställe.

Tack för svar.
Det låter inte speciellt vanligt.
Man vill gärna vara på säkra sidan, verkar inte vara kul att insjukna i butolism.
Vet du om det finns något sätt att avgöra om oljan blivit infekterad?
Citera
2016-12-05, 17:36
Medlem
flaskborstes avatar
Jag har bott i Asien några år. Och Chilioljan jag sett folk göra KOKAS i oljan och oftast spetsas en aning med sesamolja. Botulism finns oftast i dåliga konserver sällan i oljan på bordet, den används upp så pass snart att den sällan blir skämd, Dessutom ger chilifrukterna ett visst skydd.

Ställer man den i kylen klarar den månader (gärna med lock eller gladpack)
Citera
2016-12-05, 18:05
Medlem
Nej det finns inget enkelt sätt att hemma avgöra om botulismtoxcin utvecklas, det varken smakar eller luktar. Att göra egna oljor med växter hemma (utan att sterilisera dem med värme) är inget som rekommenderas, och om du gör det bör du dels först tvätta växterna noggrant och låta dem torka riktigt ordentligt, och endast spara oljan i några dagar i kylskåp.

För chili o dyl borde det ju gå bra att värma oljan, även om det inte blir exakt samma smak. Jag vill inte svära på vad som krävs, men strax över 120 grader i några minuter verkar vara tillräckligt.
Senast redigerad av cookalong2 2016-12-05 kl. 18:08.
Citera
2016-12-05, 18:21
Medlem
flaskborstes avatar
Skulle tro att det är ca 10 000ggr mer risk att äta gravad/rökt lax på julborden runt om i landet, än att göra sin egen chiliolja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in