2016-09-12, 18:48
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Äkta parmesan lagras ju i 2-3 år för att få smak så i oöppnad vakuumförpackning lär den inte förändras nämnvärt på några dagar. Det som kan hända är väl att den får lite starkare smak. Även falsk parmesanost lär ju lagras lång tid så även där skulle jag inte tro att det är någon fara. Så länge den inte har möglat eller luktar/smakar skit så lär den vara okej. Att göra mjölken till ost är ju en konserveringsmetod i sig självt.

Tack för redogörandet
Citera
2016-09-12, 23:31
Medlem
Har fläskgrytbitar "packade i skyddad atmosfär", gick ut den 10e.. kan jag laga dom imorgon?
Citera
2016-09-13, 01:01
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Har fläskgrytbitar "packade i skyddad atmosfär", gick ut den 10e.. kan jag laga dom imorgon?

Luktar det surt, nej. Luktar det ok, ja. Beror mycket på hur kallt köttet har förvarats.
Citera
2016-09-13, 03:54
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Luktar det surt, nej. Luktar det ok, ja. Beror mycket på hur kallt köttet har förvarats.

Brukar inte den skyddande-förpackningen alltid lukta konstigt, samma med färdiga köttbullar.

Men det kan vara min nos det är fel på.
Citera
2016-09-13, 18:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Brukar inte den skyddande-förpackningen alltid lukta konstigt, samma med färdiga köttbullar.

Brukar nog vara ganska stor skillnad i lukt på den som man alltid känner jämfört med vad det luktar när den verkligen är dålig. Är kött verkligen dåligt så brukar det lukta hemskt.
Citera
2016-09-13, 22:08
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Skillnad mot köttbullar och pannbiff som luktar fis.
När det är rent kött har jag inte märkt av någon specifik doft.
Citera
2016-09-13, 22:33
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Skillnad mot köttbullar och pannbiff som luktar fis.
När det är rent kött har jag inte märkt av någon specifik doft.

Kyckling i sånadär gaskamrare kan ju få en äcklig smak, men den sköljer jag bort. Borde gälla fläsk också kan jag tycka.
Citera
2016-09-14, 15:03
Medlem
Rocket-Queens avatar
Har hört lite olika när det gäller hållbarhet i frys. Blir kött dåligt eller smakar det bara sämre om det ligger i frysen länge? Tänker att det är fettet som härsknar, men det är inte farligt i sig va?

Har en chiligryta (på högrev) som jag fryste in för fem månader sedan, tror ni den håller än om jag tinar upp i kylen?
Citera
2016-09-14, 20:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Har hört lite olika när det gäller hållbarhet i frys. Blir kött dåligt eller smakar det bara sämre om det ligger i frysen länge? Tänker att det är fettet som härsknar, men det är inte farligt i sig va?

Har en chiligryta (på högrev) som jag fryste in för fem månader sedan, tror ni den håller än om jag tinar upp i kylen?
Det som händer är att fettet härsknar + att det kan bli frysbränna men jag tror knappast att det blir några farliga bakterier. 5 månader skall dock knappast vara något problem om du haft minst -18 i din frys. Fläsk brukar man väl säga håller minst 6 månader och annat kött ännu längre?
Citera
2016-09-15, 05:41
Medlem
Har kycklingfärs "förpackad i skyddande atmosfär" gick ut igår, ser rätt grådassig ut.. Är det lugnt? Det man ser, alltså toppen av färsen är helt grådassig
Citera
2016-09-15, 06:36
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menwellwell
Har kycklingfärs "förpackad i skyddande atmosfär" gick ut igår, ser rätt grådassig ut.. Är det lugnt? Det man ser, alltså toppen av färsen är helt grådassig
Att den ser grå ut låter inte bra, annars skulle jag inte säga att det är någon fara att den är en dag över bäst-föredatum. Kan du fota den? Lukta på den också, luktar den illa?
Citera
2016-09-17, 01:42
Medlem
Crinds avatar
Hittade ett paket våffelmix i skafferiet som gick ut för några år sedan, men det är ju bara vanligt pulver, går det att göra våfflor på det ändå? Det är sent och jag blev väldigt sugen på våfflor när jag hittade paketet. :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in