2016-08-02, 01:51
Medlem
Mamarketels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vätska på toppen tror jag inte har någon betydelse, har jag stött på många gånger med yoghurtprodukter som inte värmts upp.
Japp samma här så det bekymrar inte mig, däremot är den lite klumpig och konsistensen lite annorlunda än vanligt. Så tror du man kan äta den efter 10 timmar?
Citera
2016-08-02, 03:54
Medlem
christerys avatar
Har lite funderingar, köpte fryst färdigmat för en 5 dagar sen och sen stoppade in den i kylen med planen att käka den senare. Magen pajade doch (inte av den maten för den är kvar) så den har stått i kylskåpet sen dess.

Lukta och smaka kan jag göra, men detta med att det blidas gifter funderar jag på. Står ju inget på paketet om hur länge den får förvaras i frysen heller vad jag kunde hitta.

Antar att maten är att betrakta som färdiglagad, och skall alltså bara värmas. En köttbit och lite potatis, hade jag lagat den själv och lagt den i kylen så hade jag nog ätit den.

Men nu vill jag inte chansa då jag just haft problem med magen.
Citera
2016-08-02, 08:22
Sallad gjord på en påse provencale sallad från Ica, cocktailtomater, mozzarella, olja och balsamvinäger. Har stått ute i en malda från ca 19-07. Går det äta utan att åka på något otäckt
Citera
2016-08-02, 08:25
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamarketel
Japp samma här så det bekymrar inte mig, däremot är den lite klumpig och konsistensen lite annorlunda än vanligt. Så tror du man kan äta den efter 10 timmar?
Lukta. Smaka. Smakar och luktar det illa undvik. Du dör knappast heller av att äta lite halvsur kvarg.
Citera
2016-08-02, 11:50
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Lukta. Smaka. Smakar och luktar det illa undvik. Du dör knappast heller av att äta lite halvsur kvarg.

Kvar är sur – mjölksyrad. Om den varit varm ett tag växer mjölksyrabakterierna till och gör mer mjölksyra, vilket påverkar konsistensen. Däremot är ju varken mjölksyrabakterier eller mjölksyra det minsta farligt.

Och faktiskt ju surare desto svårare för andra bakterier att leva däri. Själv äter jag syrad mat som stått i rumsteperatur, oavsett tid, om den smakar bara surt, och inte t.ex. jäst eller mögel. Eller bittert, som är den kemiska nedbrytningen, men det tar ett bra tag, flera dygn. (När man sätter egen yoghurt står den ju t.o.m. riktigt varmt först, 35 °C.)

Dessutom: är den inte öppnad kan inga andra organismer komma in. Bara syran som ökar.
Citera
2016-08-02, 11:57
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Sallad gjord på en påse provencale sallad från Ica, cocktailtomater, mozzarella, olja och balsamvinäger. Har stått ute i en malda från ca 19-07. Går det äta utan att åka på något otäckt

Jag skulle säga att det är OK, särskilt då vinägern gör sitt till – se mitt inlägg ovan om syra.
Plus att sallad i påse är renare än salladshuvuden.
("malda"? OK, ute iallafall.)
Citera
2016-08-04, 17:11
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har lite funderingar, köpte fryst färdigmat för en 5 dagar sen och sen stoppade in den i kylen med planen att käka den senare. Magen pajade doch (inte av den maten för den är kvar) så den har stått i kylskåpet sen dess.

Lukta och smaka kan jag göra, men detta med att det blidas gifter funderar jag på. Står ju inget på paketet om hur länge den får förvaras i frysen heller vad jag kunde hitta.

Antar att maten är att betrakta som färdiglagad, och skall alltså bara värmas. En köttbit och lite potatis, hade jag lagat den själv och lagt den i kylen så hade jag nog ätit den.

Men nu vill jag inte chansa då jag just haft problem med magen.
ovanligt dålig konsistens? Släng! Annars inte.
Citera
2016-08-04, 17:16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
ovanligt dålig konsistens? Släng! Annars inte.
Det var ju åxå en parameter, smak, lukt och konsistens alltså.
Är mer orolig för om det finns eller skapas gifter i maten som inte syns och som man inte kan bränna ihjäl i mikron.

Funderat kring detta tidigare med grillkycklingen i affären som varmhålls i timmar. Den verkar ju klara sig så då borde ju en kylskåpsförvaring av färdigrätt vara "bättre".
Citera
2016-08-04, 22:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det var ju åxå en parameter, smak, lukt och konsistens alltså.
Är mer orolig för om det finns eller skapas gifter i maten som inte syns och som man inte kan bränna ihjäl i mikron.

Funderat kring detta tidigare med grillkycklingen i affären som varmhålls i timmar. Den verkar ju klara sig så då borde ju en kylskåpsförvaring av färdigrätt vara "bättre".
I dom flesta fall bildas illasmakande ämnen långt innan det har hunnit bildas gifter så lukta och smaka brukar räcka.
Risken är framför allt slarvigt gjorda hemkonserver där man hettat upp så mycket att förruttnelsebakterier och annat som ger dålig smak dött medan dom mer värmetåliga botulinumbakterierna överlevt.
Att det ligger för länge i frysen är ingen risk. Där kan inga giftiga bakterier växa utan det ända som händer är frysbränna samt att fettet härsknar. Härsket fett är inte farligt utan smakar bara pyton.
Citera
2016-08-04, 23:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
I dom flesta fall bildas illasmakande ämnen långt innan det har hunnit bildas gifter så lukta och smaka brukar räcka.
Risken är framför allt slarvigt gjorda hemkonserver där man hettat upp så mycket att förruttnelsebakterier och annat som ger dålig smak dött medan dom mer värmetåliga botulinumbakterierna överlevt.
Att det ligger för länge i frysen är ingen risk. Där kan inga giftiga bakterier växa utan det ända som händer är frysbränna samt att fettet härsknar. Härsket fett är inte farligt utan smakar bara pyton.
Ja, frysen är jag ganska trygg med hur den fungerar. Men det är just kyld mat (kylen = +4°C) som jag funderat lite kring.

Kastar inte nåt innan jag luktat och smakat, men sen fick jag lite onda vibbar av nån som skrev om gifter som bildas. Jag är ju inte mikrobiolog/toxikolog så jag tänkte kolla med er.

Precis som du skriver så är ju BLT tex ganska så dödligt.

Citat:
Botulinumtoxin (eller botulinustoxin) (BLT) är ett toxin som produceras av bakterien Clostridium botulinum och orsakar botulism. BLT räknas som ett av de mest potenta toxin som överhuvudtaget existerar, där dödlig dos uppgår till endast 1 ng/kg intravenöst och 3 ng/kg vid inandning. Detta innebär att det krävs intravenöst 0,00000009 gram eller vid inandning 0,00000027 gram rent toxin för att döda en genomsnittlig människa på 90 kg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Botulinumtoxin
Citera
2016-08-07, 00:57
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ja, frysen är jag ganska trygg med hur den fungerar. Men det är just kyld mat (kylen = +4°C) som jag funderat lite kring.
Precis som du skriver så är ju BLT tex ganska så dödligt.
Vill minnas något om botulism och lax, kan någon upplysa mig? typ död lax botulism i vattnet. Det var i mellanstadiet jag hörde nåt om lax o botulism ... några år sedan mao.

Tvivlar starkt att du råkar dig på mat med botulism ifall du inte äter rutten eller som Jonas1968 skrev: felkonserverad mat. Kött är givetvis alltid något jag håller kort.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
Det bildade toxinet är värmelabilt och inaktiveras efter tio minuter vid 80°C.[3]
källa #3: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...ium-botulinum/
M.a.o. kan du inaktivera ev. toxin vid kokning (lägg det i en plastpåse) eller stekning om du så vill! Reserverar mig för att ha fel ... men det vore rätt coolt att ha ätit en botulism-korv.
Senast redigerad av JuristGross 2016-08-07 kl. 01:07.
Citera
2016-08-07, 20:49
Medlem
Har några makrillburkar som har legat i rumstemperatur några veckor. Safe att äta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in