2014-10-13, 13:48
Medlem
Nossleus avatar
Hej! Kan man frysa in köttfärs vars sista förbrukningsdag är imorgon, och sedan äta detta efter en vecka?
Citera
2014-10-13, 13:52
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Hej! Kan man frysa in köttfärs vars sista förbrukningsdag är imorgon, och sedan äta detta efter en vecka?
Jag skulle inte göra det. Djupfrysning försämrar kvalitén ytterligare, och köttfärs tar man inga risker med. Det finns dock säkert de som säger att det är okej, men jag tillhör inte dessa.
Citera
2014-10-13, 13:58
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu

Det går alldeles utmärkt så länge köttfärsen har hanterats som den ska fram tills nu. I frysen växer inga bakterier, så det kommer inte göra annat än att den eventuellt tappar lite i smak.

Sedan så bör du tina köttfärsen i kylen, och inte på köksbänken. Vill du ändå "snabbtina" lite, så kan du lägga köttfärsen i täta plastpåsar, fylla en bunke med kallt vatten och lägga påsen i vattnet. Men detta ska också ske i kylen. Du kan byta ut vattnet lite då och då, eftersom det annars blir isigt av den frysta färsen vilket gör att det tar längre tid.

Bästa vore dock om du steker upp färsen i dag, och sedan fryser in den när den har svalnat.
Citera
2014-10-13, 16:24
Medlem
Nossleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det går alldeles utmärkt så länge köttfärsen har hanterats som den ska fram tills nu. I frysen växer inga bakterier, så det kommer inte göra annat än att den eventuellt tappar lite i smak.

Sedan så bör du tina köttfärsen i kylen, och inte på köksbänken. Vill du ändå "snabbtina" lite, så kan du lägga köttfärsen i täta plastpåsar, fylla en bunke med kallt vatten och lägga påsen i vattnet. Men detta ska också ske i kylen. Du kan byta ut vattnet lite då och då, eftersom det annars blir isigt av den frysta färsen vilket gör att det tar längre tid.

Bästa vore dock om du steker upp färsen i dag, och sedan fryser in den när den har svalnat.
Köpte paketet idag till reducerat pris, tror jag gör som du säger!
Citera
2014-10-14, 15:20
Medlem
Rembrandths avatar
Har en påse med färskpotatis i kylen som leget där sen någon gång i juni. Är de fortfarande ätbara?
Har även en öppnad flaska hp-sås som stått i kylen sen någon gång i våras. Går den fortfarande att använda?
Citera
2014-10-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Har en påse med färskpotatis i kylen som leget där sen någon gång i juni. Är de fortfarande ätbara?
Har även en öppnad flaska hp-sås som stått i kylen sen någon gång i våras. Går den fortfarande att använda?

Potatis ska inte förvaras i kylen där det både är kallt och fuktigt. Potatis bör förvaras kyligt och mörkt, och helt torrt.

Du får kolla i påsen, förmodligen finns det både mögel och skott. Jag hade inte ätit det iallafall.

HP-såsen ska väl förvaras i kylen, du får väl titta på datumet och sedan lukta på den. Borde väl inte vara någon fara om den inte är möglig.
Citera
2014-10-14, 15:29
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Potatisen är det väll bara att känna och titta på. Blir ju mjuka och börjar gro rejält om dom lagrats fel. Ser dom okej ut så ät. Vad gäller hp såsen så är min gissning att den är helt okej. Men som sagt bara en gissning.
Citera
2014-10-14, 15:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Du får kolla i påsen, förmodligen finns det både mögel och skott. Jag hade inte ätit det iallafall.

Mögel är ju ingen höjdare men lite skott har väl ingen dött av? Jag brukar iaf utan några betänkligheter bara ta bort dom och skala potatisen och äta som vanligt om det hänt sig att det kommit skott på potatisen.

Möglig eller mjuk potatis? Släng. Potatis som ser missfärgad ut när du skalar? Släng. Men lite skott?
Citera
2014-10-14, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Mögel är ju ingen höjdare men lite skott har väl ingen dött av? Jag brukar iaf utan några betänkligheter bara ta bort dom och skala potatisen och äta som vanligt om det hänt sig att det kommit skott på potatisen.

Möglig eller mjuk potatis? Släng. Potatis som ser missfärgad ut när du skalar? Släng. Men lite skott?

Du får gärna äta groddpotatis om du vill, men vi andra låter helst bli.

Citat:
Kan man äta potatis som bildat groddar?
Potatisgroddar har en hög glykoalkaloidhalt dvs. solaninhalt. Då potatisen bildat groddar ökar solaninhalten också i cellvävnaderna intill groddarna. Solaninet är samma toxin som bildas också då potatisen börjar bli grön. Det kan orsaka förgiftningssymptom såsom magont och koliksmärtor, diarré, kräkningar och symptom från centrala nervsystemet.

I HIM:s förordning om saluföring av matpotatis (28.6.2006/690) konstateras bl.a. att matpotatis anses vara behäftad med fel om det har vuxit fram mer än 5 millimeter långa groddar från den. Om groddarna således är alldeles små och potatisen i övrigt känns fast och god, kan man nog skala och använda den. Det gäller i synnerhet om potatisen gror ut för första gången. Potatis med långa groddar är det ändå skäl att lämna oäten och den smakar också antagligen redan besk.
http://www.evira.fi/portal/se/livsme...gor+och+svar+/
Citera
2014-10-14, 17:54
Moderator
tobess avatar
Citat:
Du får gärna äta groddpotatis om du vill, men vi andra låter helst bli.

http://www.evira.fi/portal/se/livsme...gor+och+svar+/

Fast det står ju i texten som du själv hänvisar till att om groddarna är små och potatisen i övrigt är fast och god så är det bara att köra på. Har det hunnit växa flera cm långa groddar har potatisen antagligen hunnit mögla och/eller bli grön/brun.

Nu är ju potatis så pass billigt att det knappast är någon vits att göra detta i någon större utsträckning, men om man tar fram en potatispåse när man lagar mat och märker att det finns ett par groddar så är det ju inte hela världen. Jag har då aldrig märkt att det skulle varken smaka konstigt eller ha blivit dålig av det, då potatisen i övrigt sett bra ut.
Citera
2014-10-16, 17:41
Medlem
Vad tror ni om utgångna chokladkapslar? Alltså sådana som man har till kapselmaskin för att göra varm choklad?

Har ungefär 500 kapslar med cloetta, center och någon annan som är just för varm chocklad. Dock gick dom ut förra året, men dom ligger ju i sina kapslar (pulver) och förvaras torrt och mörkt?

Någon fara är det ju inte, men vad kan egentligen hända med chokladpulver med tiden? Det kanske härsknar?
Citera
2014-10-16, 18:43
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Vad tror ni om utgångna chokladkapslar? Alltså sådana som man har till kapselmaskin för att göra varm choklad?

Har ungefär 500 kapslar med cloetta, center och någon annan som är just för varm chocklad. Dock gick dom ut förra året, men dom ligger ju i sina kapslar (pulver) och förvaras torrt och mörkt?

Någon fara är det ju inte, men vad kan egentligen hända med chokladpulver med tiden? Det kanske härsknar?
Du kan inte bli sjuk, så det är bara till att testa. Som du själv nämnde, så kan mjölkpulvret ha härsknat, och det smakar inte gott. Det vet jag av erfarenhet. Men smakar det bra, så är det bara att dricka och njuta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in