Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-08, 20:09
Medlem
hade en påse räkor som legat i kylen 2.5 dagar tinad. Käka upp dom imorse kl 07 men har inte märkt några symptom på matförgiftning nu 13 tim senare. Dom luktade och såg fräscha ut förutom några mjuka som slängdes. Sköljde även av dom efter ja skalat dom.

Hur farligt kan det vara att äta räkor och hur snabbt blir man dålig isf?
Kom på strax efter jag ätit upp dom att det kan va farligt med gamla räkor och försökte stoppa fingrarna i halsen en halvtimme och spy men fick bara upp lite vätska.
Citera
2015-02-08, 23:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
hade en påse räkor som legat i kylen 2.5 dagar tinad. Käka upp dom imorse kl 07 men har inte märkt några symptom på matförgiftning nu 13 tim senare. Dom luktade och såg fräscha ut förutom några mjuka som slängdes. Sköljde även av dom efter ja skalat dom.

Hur farligt kan det vara att äta räkor och hur snabbt blir man dålig isf?
Kom på strax efter jag ätit upp dom att det kan va farligt med gamla räkor och försökte stoppa fingrarna i halsen en halvtimme och spy men fick bara upp lite vätska.

Skaldjur brukar säga till ganska snabbt i form av kasjadspyor.
Citera
2015-02-09, 06:36
Medlem
skippers avatar
Spat efter kokta blåmusslor, kan det sparas?
Citera
2015-02-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Spat efter kokta blåmusslor, kan det sparas?
Ja, frys in det i en burk/plastpåse tills du skall använda det.
Citera
2015-02-11, 12:13
Medlem
TheBITs avatar
Färska musslor som var bäst före igår, funkar det att koka idag?
Citera
2015-02-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBIT
Färska musslor som var bäst före igår, funkar det att koka idag?

Kassera dem som inte stänger sig vid knackningar på skalet innan koket, sedan de som ej öppnat sig efter tillagning.
Citera
2015-02-12, 00:53
Medlem
Mollemeisters avatar
Frysta kräftstjärtar, utgånget datum?

Såg att ajg ahde ett paket frysta kräftstjärtar i frysen och blev förbannat sugen. Dock så gick paketet tydligen ut 2012..... Vad tror ni? Matförgiftning eller är det "relativt" safe?
Citera
2015-02-12, 01:18
Bannlyst
Ett gränsfall. Tycker du ska lukta/smaka, är det ok kör på.
Men ärligt från 2012, hade nog slängt. Sådan mat är överkänslig för bakterier. Vet ej varför men alla som har käkat kräftor vet hur resterna luktar kadaver redan dagen efter och måste forslas bort direkt men gör egen bedömning.
Citera
2015-02-12, 01:42
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Sådan mat är överkänslig för bakterier.
I frysen växer inga bakterier. Förutsatt att det har varit kallt hela tiden då och inga strömavbrott eller liknande.

Men däremot är det inte säkert att det kommer smaka bra.
Det avgör du själv TS.
Citera
2015-02-12, 03:30
Medlem
Fryst mat kan väl inte bli dålig på det sättet förutom att det kanske luktar lite frys vilket inte är så värst gott.
Citera
2015-02-12, 05:13
Moderator
Chantres avatar
Möjligen koka upp dem i ny dill kan göra susen.
Citera
2015-02-12, 08:27
Medlem
jaget84s avatar
Lagade mat i förrgår, plockade in i en matlåda och ställde in i kylen, tog till jobbet, åt halva lådan igår och tänkte ta resterande idag. Nu när jag kom till jobbet insåg jag att jag hade glömt min mat framme, i en halvförsluten låda. Falukorv med broccoligratäng. Det borde inte vara någon fara? Stått i ca 23 grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in