2013-11-05, 19:07
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvanget
Jag har ett paket kycklingklubbor som köptes frysta och har legat i frysen nu en vecka. Skulle ta fram dem nu till middagen men så ser jag att förpackningen har rivits sönder på ett ställe, håller sig kycklingen ändå?

Även denna kyckling är helt ok.
Citera
2013-11-05, 19:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Jag gjorde en fin kyckling i ugn i söndags som jag åt hälften av. La resterna direkt i kylen när det hade svalnat. Sedan dess har jag inte vart hemma men imorgon kommer jag hem igen. Kan jag äta resten av kycklingen då eller är det farligt?
Som det redan har konstaterats. Du kommer inte att bli sjuk men själva maten kommer inte smaka lika gott som när den var nyttillagad. Det sker en del kemiska nedbrytningsprocesser i kyckling som färgar smaken på ett negativt sätt.

~Paul~
Citera
2013-11-05, 19:55
Bannlyst
Hade missat den här tråden. Hur är det med nötfärs som har blivit grå? Sista förbrukningsdagen är idag och hela kilot, som har stått oöppnad i kylen, har blivit helt grått och missfärgat. Ruttningsprocess eller någon slags kemisk reaktion som har gjort den grå? Vet ju att den kan bli så i botten eller i mitten, men har aldrig sett en hel ask bli grå.
Citera
2013-11-05, 20:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Kebab
Hade missat den här tråden. Hur är det med nötfärs som har blivit grå? Sista förbrukningsdagen är idag och hela kilot, som har stått oöppnad i kylen, har blivit helt grått och missfärgat. Ruttningsprocess eller någon slags kemisk reaktion som har gjort den grå? Vet ju att den kan bli så i botten eller i mitten, men har aldrig sett en hel ask bli grå.

Det blir grått av kontakt med syre, det ser inge aptitligt ut men behöver inte betyda att färsen är dålig. Öppna och lukta, luktar den okej så tillaga/frys omgående.

Jag delar alltid mina paket direkt när jag kommer hem från affären och fryser in allt som inte ska användas idag eller imorgon.
Citera
2013-11-05, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det blir grått av kontakt med syre, det ser inge aptitligt ut men behöver inte betyda att färsen är dålig. Öppna och lukta, luktar den okej så tillaga/frys omgående.

Jag delar alltid mina paket direkt när jag kommer hem från affären och fryser in allt som inte ska användas idag eller imorgon.
Jo jag med, men den här gången tänkte jag göra det här i söndags. Så blev vi bortbjudna lite hastigt både i söndags och i måndags, och jag har haft annat att tänka på så tanken slog mig inte förrän igår kväll. Hur ska det lukta om det är dåligt?
Citera
2013-11-05, 20:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jo jag med, men den här gången tänkte jag göra det här i söndags. Så blev vi bortbjudna lite hastigt både i söndags och i måndags, och jag har haft annat att tänka på så tanken slog mig inte förrän igår kväll. Hur ska det lukta om det är dåligt?

Äckligt, surt, inte frächt (svårt att förklara lukten, det luktar illa helt enkelt får personligen kväljningar för minsta lilla av doften)
Citera
2013-11-05, 20:58
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som det redan har konstaterats. Du kommer inte att bli sjuk men själva maten kommer inte smaka lika gott som när den var nyttillagad. Det sker en del kemiska nedbrytningsprocesser i kyckling som färgar smaken på ett negativt sätt.

~Paul~

Håller faktiskt inte med om att den inte smakar lika gott som nylagad. Jag tycker kyckling kan smaka otroligt mycket godare efter någon dag. Visserligen kan kycklingen bli lite hårdare i konsistensen, men smaken/kryddorna brukar komma fram mer.
Citera
2013-11-05, 22:30
Bannlyst
Citat:
Äckligt, surt, inte frächt (svårt att förklara lukten, det luktar illa helt enkelt får personligen kväljningar för minsta lilla av doften)
När jag öppnade den började det lukta precis som smör. När jag luktade direkt på köttfärsen luktade det sött. Tyder det på att den var gammal då eller?
Citera
2013-11-05, 22:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
När jag öppnade den började det lukta precis som smör. När jag luktade direkt på köttfärsen luktade det sött. Tyder det på att den var gammal då eller?

Hmm, har nog aldrig märkt nån sån doft, det brukar antingen lukta kött eller surt/äckligt.
Citera
2013-11-05, 22:48
Medlem
Herrpotats avatar
Citat:

Om jag varit i dina skor hade jag inte ätit köttfärsen. Om man tvivlar, så ska man slänga.
Citera
2013-11-06, 03:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Helkonserver ska inte vara nån fara, bara att lukta och smaka.
Fast sill brukar väl vanligtvis vara kylkonserver?
Citera
2013-11-06, 14:45
Medlem
donaukinds avatar
Frågar igen, är det någon som vet om det går att frysa ner kalvdans eller råmjölk?

Edit: nvm det gick att frysa ner mjölken, nu har jag hela frysen full
Senast redigerad av donaukind 2013-11-06 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in