2023-09-03, 21:37
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tonfisk i burk är väl helkonserver. Knappast farligt att äta tio år efter bäst före. Så länge burken är hel kan praktiskt taget inget hända. Så länge tonfisken luktar och smakar normalt är det bara att köra på.
Kokosmjölk brukar väl också vara helkonserv och i så fall är det ingen fara.
Kokosolja brukar nog hålla länge om den är oöppnad och är kokosoljan härsken så lär det märkas.

Tack för svar! Tonfisken i metallkonserv, kokosmjölken i papp/plast. Koksoljan på burk men dock ööpnad. Den har smält under sommaren pga värmen.
Citera
2023-09-04, 00:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Mejeriprodukter börjar smaka horribelt illa innan de blir farliga att äta. Så ingen fara alls.

Undantaget är om du kan se mögel.
Citera
2023-09-04, 00:19
Medlem
jjujjus avatar
Ue. Släng

Vad är det med folk. Är ni så fattiga? Det är en fucking GRÄDDFIL *slänger en tia på dig*

Edit: Läste HELA inlägget nu. Ha det så kul på toan!!! AHAH
Senast redigerad av jjujju 2023-09-04 kl. 00:23.
Citera
2023-09-04, 01:07
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riddarkahoot
hur lång tid tar det innan vi märker det?
det märker du genom att du kräks innan du hunnit svälja den eller strax efter.
var den öppnad och har stått varmt ett tag så kan du ju få mögel på den.
men inte ens det är farligt, bara jävligt svårt att äta om man inte är van
Citera
2023-09-04, 04:45
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naravodomok
Köpte 2 hela mozarella i plastförpackning/lag. Haft dem i kylen ca en vecka, utgångsdatum om fyra dagar. Båda påsarna nu uppsvällda som om de ska spricka närsomhelst. Gasuppbyggnad...? Några risker med att äta dem?

Nej? Dom är fyllda med vätska. Precis som det ska vara.
Citera
2023-09-04, 10:24
Medlem
Naravodomoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Nej? Dom är fyllda med vätska. Precis som det ska vara.

Det där var ju ett ickesvar.

När jag köpte skiten var de inte uppsvällda, mer som en pung i en bastu om du förstår liknelsen.
Nu ser det snarare ut som ett fall av kraftigt pungvred.

Köper mozarella ofta och aldrig varit med om detta att påsen blir som en ballong påväg att explodera, därav frågan. ChatGPT avråder mig, men den är ju också paniskt rädd för allt.
Citera
2023-09-04, 14:45
Medlem
Loxuss avatar
Citat:

När jag köpte skiten var de inte uppsvällda, mer som en pung i en bastu om du förstår liknelsen.

Köper mozarella ofta och aldrig varit med om detta att påsen blir som en ballong påväg att explodera, därav frågan. ChatGPT avråder mig, men den är ju också paniskt rädd för allt.

Luktar det inte illa så lär det inte vara nån fara.
Citera
2023-09-04, 17:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Sväller förpackningen upp så är det ett tecken på att bakterier eller jästsvampar bildat koldioxid men detta kan ju vara ofarliga mjölksyrebakterier eller sjukdomsalstrande förruttnelsebakterier.
Dock så brukar förruttnelse göra att det luktar pyton.
Citera
2023-09-10, 21:12
Medlem
Citat:
jag hittade en riktigt gammal burk gräddfil i min kyl (gick ut för en månad sen). nu har både jag och två kompisar snart tyckt i oss halva burken, kommer vi att bli förgiftade? hur lång tid tar det innan vi märker det?

UPDATE:
en i gruppen har blivit riktigt sjuk, feber, hosta, yrsel, diarré och han känner sig riktigt bäng. han är dock laktosintolerant och känslig för damm och kvalster…. tror ni de hamn hamna kvalster i gräddfilen? den stod framme på bordet ett bra tag…. SNÄLLA HJÄLP han vet inte vad han ska ta sig till???!?!?
Citera
2023-09-11, 01:31
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
UPDATE:
en i gruppen har blivit riktigt sjuk, feber, hosta, yrsel, diarré och han känner sig riktigt bäng. han är dock laktosintolerant och känslig för damm och kvalster…. tror ni de hamn hamna kvalster i gräddfilen? den stod framme på bordet ett bra tag…. SNÄLLA HJÄLP han vet inte vad han ska ta sig till???!?!?

Har knappast med gräddfilen att göra.
Citera
2023-09-19, 22:31
Medlem
Hur länge håller en öppnad flaska bearnaise?
Vet att på burk är hållbarheten ca 2 veckor öppnad men hittar inget om när det är på flaska
Citera
2023-09-19, 23:08
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draculark
Hur länge håller en öppnad flaska bearnaise?
Vet att på burk är hållbarheten ca 2 veckor öppnad men hittar inget om när det är på flaska

Den håller tills den luktar/smakar illa, typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in