Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Bara att tina och kolla fettet, personligen så har jag aldrig varit med om att nåt härsknat i frysen trots att det legat många, många år.
Torrt och tråkigt är det värsta jag varit med om.
Får följa upp detta nu i efterhand.
Jag tinade upp andbröstet och luktade ordentligt på köttet vilket inte gav ifrån sig någon ofräsch lukt.
Så packade jag andskrovet med lök, morötter, potatis och kronärstkockor för att sen salta, peppra och lade den i lerkruka.
In i ugnen på 250grader, hällde av överflödigt fett efter en timme. För att få skinnet krispigt tog jag av toppen av lerkrukan sista halvtimmen. Total tid i ugnen strax under 2 timmar.
Resultat: Krispigaste skinnet någonsin och ingen känsla av att köttet på minsta vis skulle vara dåligt.
Köttet var förvisso lite torrt så jag kunde nog minskat grilltiden en 20minuter. Skysåsen jag gjorde till ordnade upp torrheten.
Grönsakerna var fantastiskt goda och sambon gav toppbetyg.
Älskar coq au vin, stifado och andra gryträtter och detta var en höjdare - gott och enkelt om man har gäster och vill ägna ett par timmar åt att vara värd istället för att slita i köket eftersom maten är klar efter två timmars minglande.
Så kontentan är: Inga problem att äta andbröst som legat i frysen som gått ut på bäst före datum för 8 månader sedan.