2012-12-06, 16:22
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Hur länge kan kokt fullkornsris stå framme i rumstemperatur?
Max 12 timmar, sedan så skulle nog inte jag äta det i alla fall. Ris har en otäck förmåga att bli grogrund för allsköns magsjukebakterier riktigt fort.
Citera
2012-12-06, 16:33
Medlem
JGGs avatar
Köpte färsk tillagad lax som jag tillagade i måndags och en portion sparade jag i kylen. Ungefär hur länge bör den hålla sig? Samma sak med kycklingfile.
Citera
2012-12-06, 16:35
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Köpte färsk tillagad lax som jag tillagade i måndags och en portion sparade jag i kylen. Ungefär hur länge bör den hålla sig? Samma sak med kycklingfile.
Kycklingfilén upp till en vecka men den förlorar i smak. Tillagad fisk inte mer än 3, max 4 dagar.
Citera
2012-12-06, 17:24
Medlem
Wzzys avatar
Köttfärs som började tinas för 2 dagar sedan. Har haft den i en plastpåse i kylen tills nu. Luktar inte surt, men har fått liten brunaktig ton på nått ställe.
Citera
2012-12-06, 18:01
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wzzy
Köttfärs som började tinas för 2 dagar sedan. Har haft den i en plastpåse i kylen tills nu. Luktar inte surt, men har fått liten brunaktig ton på nått ställe.
Det brungråaktiga kommer från kontakten med syret i luften. Luktar eller smakar den inte surt så skall det funka att äta den om du bara ser till att den blir ordentligt genomstekt.
Citera
2012-12-07, 22:55
Medlem
Snabb fråga, öppnade nyss ett paket lufttorkad skinka. Då jag luktar på skinkan känner jag en stark rätt frän doft. Bäst Före är någon vecka bort och skinkan tycks smaka som den ska. Hur stor är risken att jag kommer må dåligt imorgon om jag äter skinkan samt tror ni det är något fel på den?

Det är alltså Serrano Consorcio från Delizie.
Citera
2012-12-07, 23:33
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckexx
Snabb fråga, öppnade nyss ett paket lufttorkad skinka. Då jag luktar på skinkan känner jag en stark rätt frän doft. Bäst Före är någon vecka bort och skinkan tycks smaka som den ska. Hur stor är risken att jag kommer må dåligt imorgon om jag äter skinkan samt tror ni det är något fel på den?

Det är alltså Serrano Consorcio från Delizie.
Vaccumförpackade charkuterier har ofta en väldigt speciell och ibland rent ut stinkande doft som försvinner om man låter dem vädra lite. Det beror visst på någon gas som bildas inne i förpackningen, och det skall vara ofarligt trots att det är otrevligt.
Nu vågar jag ju inte påstå att det är detta som hänt med din skinka, men smakar det okej, så är det förmodligen detta du råkat ut för.
Citera
2012-12-08, 14:14
Medlem
Applesins avatar
Hur länge tror ni en tonfiskröra håller i kylskåpet? Det jag använder är smör, salt, tonfisk i olja samt lök.
Citera
2012-12-08, 14:15
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applesin
Hur länge tror ni en tonfiskröra håller i kylskåpet? Det jag använder är smör, salt, tonfisk i olja samt lök.
1 vecka om du inte stoppar smutsiga skedar eller fingrar i den.
Citera
2012-12-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Applesin
Låter intressant. Smör? Ingen majo eller gräddfil? Tar gärna recept.
Citera
2012-12-09, 01:11
Medlem
Fryst nötkött,gäller datum om det varit fryst innan?

Tänkte fråga en lite snabb fråga här, har lite nötkött som jag frös in i somras.
Utgångsdatumet står Augusti men kan man fortfarande äta det om det har frusits in innan?
Citera
2012-12-09, 01:18
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverlightz
Tänkte fråga en lite snabb fråga här, har lite nötkött som jag frös in i somras.
Utgångsdatumet står Augusti men kan man fortfarande äta det om det har frusits in innan?
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in