2012-05-06, 03:41
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE
Ärtsoppa med fläsk i plasttub. Har legat framme i 4-5 dar, har inte gått ut men är kylvara.
Lukta efter härsken odör.
Citera
2012-05-07, 11:41
Medlem
Halloj!

Köpte ett kilo köttfärs i lördags som hade sista förbrukningsdag i söndags, jag är alltså en dag sen... Den ser fin ut i färgen, alltså den har inte börjat blivit brun. Är det ok om den inte luktar suspekt?

Alltså inte bäst före, utan sista förbrukningsdag...
Citera
2012-05-07, 12:19
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Halloj!

Köpte ett kilo köttfärs i lördags som hade sista förbrukningsdag i söndags, jag är alltså en dag sen... Den ser fin ut i färgen, alltså den har inte börjat blivit brun. Är det ok om den inte luktar suspekt?

Köttfärs sticker iväg rätt fort så man ska vara lite försiktig. Men luktar det bra så är det bara köra. Man brukar känna på lukten när man värmer upp färsen. Luktar det ofräscht kommer det också att smaka illa.
Citera
2012-05-07, 13:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Halloj!

Om den luktar fräscht så är det ingen fara
Citera
2012-05-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Köttfärs sticker iväg rätt fort så man ska vara lite försiktig. Men luktar det bra så är det bara köra. Man brukar känna på lukten när man värmer upp färsen. Luktar det ofräscht kommer det också att smaka illa.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om den luktar fräscht så är det ingen fara
Tack för era svar! Blir jag magsjuk tar jag livet av mig, har fått tag på VM-biljetter till på fredag så...!
Citera
2012-05-07, 18:29
Medlem
N64s avatar
Jag har 1,5 kg köttfärs i frysen som jag vill tillaga på torsdag eftermiddag. När är bra timing att flytta den till kylen om jag vill ha den lätthanterlig och tinad till dess?
Citera
2012-05-07, 18:35
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N64
Jag har 1,5 kg köttfärs i frysen som jag vill tillaga på torsdag eftermiddag. När är bra timing att flytta den till kylen om jag vill ha den lätthanterlig och tinad till dess?
onsdagskvällen skulle jag personligen ha flyttat på den.
Citera
2012-05-07, 18:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N64

Nån gång på onsdag em/kväll (tidigare om du har kall kyl).
Citera
2012-05-09, 08:48
Medlem
Glömde kycklingen ute över natten.

Igårkväll så bestämde jag mig för att laga kyckling. Ett storkok som jag senare hade tänkt att lägga in i kylen. Men självklart så glömde jag att ställa in det, när jag nu vaknade idag så stod det framme. Frågan jag har nu då är, kan man fortfarande äta dem? Jag skulle tippa på att dem var färdiga runt kl 23 igår, och åkte in i kylen idag runt 8.30. Dem har även legat i burkar med lock.
Citera
2012-05-09, 08:54
Medlem
percees avatar
Ingen fara där skulle jag säga, jag gör alltid så. Lagar mat sent, sen somnar jag innan jag ställer in grytan. Om du ändå värmer upp det i micro eller liknande så lär inte ev. bakterier överleva iaf.
Citera
2012-05-09, 09:31
Medlem
Lys avatar
Det är nog ingen fara, borde gå att äta utan problem. Jag har också glömt kyckling och annan mat framme flera gånger. Inte blivit matförgiftad än så länge.
Citera
2012-05-10, 10:07
Medlem
Fjandass avatar
Gjorde en smoothie i förrgår på 0,5% fett vaniljyoghurt och frysta bär. Är den ok att äta idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in