2011-06-18, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minuten
Såg nu att jag hade typ 6 paket bacon i frysen, som gick ut för 4 respektive 8 månader sedan (bäst före datum). Dessa har legat i frysen sen jag köpte dom. Dörren till frysen råkade dock åka upp för ett tag sen, under natten, varpå en massa saker i frysen blev (halv)tinade. Köttet ser rött och fint ut annars, på dom som gick ut för 8 månader sen. Dom som gick ut för 4 månader sen ser jag inte, då det inte är genomskinlig plast på dom. Är det någon fara att käka dessa? Hur vet jag om jag inte skall käka dom?

Tack på förhand, känns ju onödigt att slänga samt att jag är så jävla sugen på bacon!

Edit: Kör med ganska låg temp i frysen, säkert -10 grader.

Eftersom det frodas bakterier snabbt på fryst mat som blivit tinad och fryst igen, skulle jag avråda dig från att äta det. Bara för det ser bra ut, behöver det inte vara det. Det går nog inte direkt att se bakterier med ögat, menar jag. Men ja. Du kan ju alltid testa och se vad som händer.
Citera
2011-06-18, 02:49
Medlem
luffarsnobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Borde inte vara nån fara, se till bara så att dom är ordentligt tillagade när du äter dom sen!

Har ätit nästan allihop och har inte märkt av något, stekte dock kycklingen väl. Hade sökt lite innan och såg många "Ät inte, det är jättefarligt!", men det är väl helt enkelt för att vi lever i ett samhälle där vi hellre kastar än provar.

För den som inte orkar bläddra så handlade detta om fryst kyckling som tinats och som sedan frysts ner igen.
Citera
2011-06-18, 12:34
Medlem
Pallevantes avatar
Det här är väl nästan ot, men inte riktigt. Jag köpte ett paket chorizo och när jag kom hem fann jag att det var ett hål i påsen. Jag tycker att jag borde märkt det i affären, alltså torde hålet uppstått i min påse vilket skulle innebära att det inte är någon fara på taket. Det finns dock en del av mig som tror att någon öppnat den och pillat in sin snoriga kuk eller något i påsen. Kanske smort korvarna med flytande EHEC.
Citera
2011-06-18, 15:39
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Det här är väl nästan ot, men inte riktigt. Jag köpte ett paket chorizo och när jag kom hem fann jag att det var ett hål i påsen. Jag tycker att jag borde märkt det i affären, alltså torde hålet uppstått i min påse vilket skulle innebära att det inte är någon fara på taket. Det finns dock en del av mig som tror att någon öppnat den och pillat in sin snoriga kuk eller något i påsen. Kanske smort korvarna med flytande EHEC.

Inget fel på din fantasi i vart fall

Om du tänker käka dem direkt ur förpackningen låter det som om dina fantasier kommer att göra måltiden till en äcklig upplevelse. Ska de stekas eller grillas bör det vara lugnt. EHEC-bakterier dör vid upphettning. Om det även skyddar mot snorkukar är väl en öppen fråga. Sannolikheten att någon skulle ha roat sig på det sättet med ditt korvpaket är förstås knappt mätbar.

Sen finns ju möjligheten att reklamera paketet i affären med hänvisning till att det var öppnat.
Citera
2011-06-18, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kingnerol
Eftersom det frodas bakterier snabbt på fryst mat som blivit tinad och fryst igen, skulle jag avråda dig från att äta det. Bara för det ser bra ut, behöver det inte vara det. Det går nog inte direkt att se bakterier med ögat, menar jag. Men ja. Du kan ju alltid testa och se vad som händer.

Jag käkade ett paket i förrgår, såg frächt ut. Sen blev det typ omöjligt att avgöra om det luktade som bacon ska göra eller inte, eftersom jag gick in för det såppas mycket (lukta) och försöka jämföra med hur bacon skall lukta.

Hur som hellst: Det luktade inte äcklgit, och det smakade precis som bacon ska göra iaf.
Citera
2011-06-19, 16:56
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Inget fel på din fantasi i vart fall

Om du tänker käka dem direkt ur förpackningen låter det som om dina fantasier kommer att göra måltiden till en äcklig upplevelse. Ska de stekas eller grillas bör det vara lugnt. EHEC-bakterier dör vid upphettning. Om det även skyddar mot snorkukar är väl en öppen fråga. Sannolikheten att någon skulle ha roat sig på det sättet med ditt korvpaket är förstås knappt mätbar.

Sen finns ju möjligheten att reklamera paketet i affären med hänvisning till att det var öppnat.
Åt upp skiten. Det finns saker som är äckligare än både snor, kuk och ehec.
Citera
2011-06-21, 03:29
Medlem
creme fraiche luktar som brieost=ej ätbar?
Citera
2011-06-21, 19:00
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugs4bears
creme fraiche luktar som brieost=ej ätbar?

Det avgör du själv. Smaka på den. Tycker du smaken är OK och du inte ska använda den i någon svindyr maträtt som absolut inte får misslyckas är det bara att tuta och köra. Är du tveksam, släng och köp en ny, den ligger ju inte i samma prisklass som rysk kaviar direkt.

Sjuk blir du inte av att käka för gammal crème fraîche. Möjligen äcklad.
Citera
2011-06-22, 07:59
Medlem
SmexXs avatar
Fryst köttfärs 4 månader gammal Går att äta?

Tjenare för 4:a månadersen tillagade jag köttfärs och frös in det som blev över är det bara att slänga eller går det att äta?

Det är alltså köttfärs(sås) Och har legat där inne i runt 4:a månader

//SmexX
Citera
2011-06-22, 08:06
Medlem
Så länge det är fryst så BÖR det inte vara några problem.
Har själv dragit på köttfärs som legat så länge i frysen.
Citera
2011-06-22, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmexX
Tjenare för 4:a månadersen tillagade jag köttfärs och frös in det som blev över är det bara att slänga eller går det att äta?

Det är alltså köttfärs(sås) Och har legat där inne i runt 4:a månader

//SmexX
tina upp det, och använd näsan....
Citera
2011-06-22, 08:33
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamoy
tina upp det, och använd näsan....
Precis. Luktar det bra och smakar det bra (ta givetvis inte en munfull, utan bara en liten bit) så är det bra. Samma regel kan appliceras på det mesta som har varit fruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in