2011-09-26, 15:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tät förpackning vet jag inte om de kan kallas, kartong med vaxad yta.
Citera
2011-09-26, 15:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tät förpackning vet jag inte om de kan kallas, kartong med vaxad yta.

Borda hålla iaf 1-2 år utan större problem med såpass mager mat (fet mat = kort tid, mager = lång tid).

Maten blir inte direkt dålig, utan tappar smak och konsistens med tiden (blir torr och tråkig).
Citera
2011-09-26, 19:20
Medlem
En fläskfilé som har legat i frysen. La in den i torsdagskväll i kylen igen och tänkte äta den på fredagen. Blev tyvärr inte så, och idag står jag här. Går den att äta? När är sista dagen?
Citera
2011-09-26, 23:58
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
En fläskfilé som har legat i frysen. La in den i torsdagskväll i kylen igen och tänkte äta den på fredagen. Blev tyvärr inte så, och idag står jag här. Går den att äta? När är sista dagen?

Var fläskfilén tinad i rumstemperatur innan du la in den i kylen? Är den vakuumförpackad? Hur länge har den varit djupfryst (om mer än 1 år gäller bara lukta och smaka)?

Om fläskfilén tagits direkt från frys till kylskåp och tinat i kylskåpet är det lugnt att käka, förutsatt att förpackningen inte är trasig och kylen full av snusk.

Fläskfilé är inte superkänslig eftersom den inte innehåller så mycket fett och griskött luktar (verkligen!) lik när det är för gammalt, så standardsvaret blir lukta och smaka.
Citera
2011-09-27, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Var fläskfilén tinad i rumstemperatur innan du la in den i kylen? Är den vakuumförpackad? Hur länge har den varit djupfryst (om mer än 1 år gäller bara lukta och smaka)?

Om fläskfilén tagits direkt från frys till kylskåp och tinat i kylskåpet är det lugnt att käka, förutsatt att förpackningen inte är trasig och kylen full av snusk.

Fläskfilé är inte superkänslig eftersom den inte innehåller så mycket fett och griskött luktar (verkligen!) lik när det är för gammalt, så standardsvaret blir lukta och smaka.

Köpte den, la den i kylen. Några dagar innan bäst-före la jag den i frysen. Direkt från frys till kyl och har legat där sedan i torsdagsnatt. En månad sedan inköpet, typ

Tillagade den inte idag heller. Öppnar vacuumförpackningen imorgon och ser hur den luktar. Som du sa verkar näsan säga ifrån redan från början, så jag lär nog inte bli död
Citera
2011-09-28, 17:09
Medlem
Jempaass avatar
Gjorde en blomkålsgratäng med ostsås gjord på mjölk och grädde vid 11.30 och den står forfarande framme på spisen kl 16.30. Kan jag spara det i kylen nu ändå och värma i morgon?
Citera
2011-09-28, 19:06
Medlem
vad tror ni om kassler som legat i frysen i ett år?
Citera
2011-09-28, 19:15
Medlem
putte31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pTach
vad tror ni om kassler som legat i frysen i ett år?

Eldorado-kassler=3 dagar i frysen.

Kvalitets-kassler= 1 år i frysen.

Off topic: Vem äter (pressad)grisbiff egentligen?
Senast redigerad av putte31 2011-09-28 kl. 19:27.
Citera
2011-09-28, 19:56
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jempaas
Gjorde en blomkålsgratäng med ostsås gjord på mjölk och grädde vid 11.30 och den står forfarande framme på spisen kl 16.30. Kan jag spara det i kylen nu ändå och värma i morgon?

Inga problem.
Citera
2011-09-29, 20:09
Medlem
Åt gammal mat

Jag fick mat av min farmor som jag frös in. Men nu när jag ätit den kom jag på att den stod i kylen fem-sex dagar innan jag frös in den. Kommer jag få problem med magen nu? Orkar inte bli sjuk igen, har precis varit sjuk i tre veckor..
Citera
2011-09-29, 20:13
Medlem
Underlättar ju om du kan tala om vad du åt? Vissa matvaror är mer känsliga än andra.
Citera
2011-09-29, 20:14
Medlem
Dirges avatar
Säkert ingen fara om du inte märkte att det smakade konstigt, svälj 10 vitpepparkorn o ta en stadig whisky.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in