2011-01-11, 15:07
Medlem
pimmetjes avatar
Mataffären har extrapris på 1kg köttfärs idag, eller det är köp 2x500g men betala för en. Behöver egentligen bara 500g idag och vi har ingen frys att spara det i. Så hur länge kan jag spara köttfärsen?
Vore det bättre om jag gjorde typ köttbullar av allt, kan jag spara det längre?
Citera
2011-01-11, 15:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Mataffären har extrapris på 1kg köttfärs idag, eller det är köp 2x500g men betala för en. Behöver egentligen bara 500g idag och vi har ingen frys att spara det i. Så hur länge kan jag spara köttfärsen?
Vore det bättre om jag gjorde typ köttbullar av allt, kan jag spara det längre?
Färs i kyl klarar inte någon längre förvaring. Laga till den och frys resten eller den färdiga produkten.

~Paul~
Citera
2011-01-11, 16:25
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Färs i kyl klarar inte någon längre förvaring. Laga till den och frys resten eller den färdiga produkten.

~Paul~
Har ju ingen frys men det står att den ska hålla till 15e, så mycket stämmer väl iaf? Får väl äta upp den i veckan.

Offtopic: Paul, du är min hjälte i matforumet förresten, ville bara säga det.
Citera
2011-01-11, 18:16
Medlem
slowmedowns avatar
Köpte en ananas för 2-3 veckor sedan. Har helt glömt bort den... Kan man käka den fortfarande? Den luktar gott ialla fall.
Citera
2011-01-11, 18:59
Medlem
HerrVits avatar
Citat:
Har ju ingen frys men det står att den ska hålla till 15e, så mycket stämmer väl iaf? Får väl äta upp den i veckan.
Tillaga den så håller den någon dag längre!

Citat:
Ursprungligen postat av slowmedown
Köpte en ananas för 2-3 veckor sedan. Har helt glömt bort den... Kan man käka den fortfarande? Den luktar gott ialla fall.
Luktar den gott? Smaka på den. Smakar den gott? Ät den! Det värsta som kan hända är att den börjat mögla (då ser du det) eller ruttna (då känner du det i smaken).
Citera
2011-01-11, 19:29
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowmedown

Ananas smakar sötare ju mognare den blir. Till slut ruttnar den. På en rutten ananas lossnar bladkronan lätt, hela frukten känns mjuk och slafsig och det bildas ofta mögel på utsidan. Behöver jag nämna att rutten frukt smakar äckligt och har en obehaglig, ofta slemmig konsistens?
Citera
2011-01-11, 21:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Offtopic: Paul, du är min hjälte i matforumet förresten, ville bara säga det.
Tack för de vänliga orden!

Du skulle kunna tillaga alltsammans och därefter placera överskottet utomhus. Jag förmodar att ni har en yttertemperatur som är under noll?

Gör inte samma misstag som jag här om dagen. Råkade glömma att lägga på ett lock på grytan med bräserat kött. Skatorna och kajorna var jäkligt snabba på att trasha hela anrättningen inom loppet av några minuter.

~Paul~
Citera
2011-01-12, 13:28
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Tack för de vänliga orden!

Du skulle kunna tillaga alltsammans och därefter placera överskottet utomhus. Jag förmodar att ni har en yttertemperatur som är under noll?

Gör inte samma misstag som jag här om dagen. Råkade glömma att lägga på ett lock på grytan med bräserat kött. Skatorna och kajorna var jäkligt snabba på att trasha hela anrättningen inom loppet av några minuter.

~Paul~
Har faktiskt runt 5-10 plusgrader här så det funkar inte(men är mest glad över att det inte är minus). Men vi gjorde köttbullar av ett halvt kilo igår och ska nog lyckas äta upp resten av köttfärsen idag.
Citera
2011-01-12, 14:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Har faktiskt runt 5-10 plusgrader här så det funkar inte(men är mest glad över att det inte är minus). Men vi gjorde köttbullar av ett halvt kilo igår och ska nog lyckas äta upp resten av köttfärsen idag.
Oj, det var varmt! Det är precis + 1,5 °C utomhus där jag bor. 5-10 grader är faktiskt varmare än vad det brukar vara i ett ordinärt kylskåp.

Hoppas att du inte tröttnar på färsrätter . Lycka till!

~Paul~

PS Det går att torka köttfärs i ugn
Citera
2011-01-12, 15:04
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Oj, det var varmt! Det är precis + 1,5 °C utomhus där jag bor. 5-10 grader är faktiskt varmare än vad det brukar vara i ett ordinärt kylskåp.

Hoppas att du inte tröttnar på färsrätter . Lycka till!

~Paul~

PS Det går att torka köttfärs i ugn
Haha jo, jag bor en bit utanför Amsterdam och här smälte snön bort några dagar innan nyår så sen dess har det varit plus, just nu är det +5 ute.

Äh, jag tröttnar nog inte än, och nästa vecka är det väl extrapris på något annat
Citera
2011-01-12, 15:15
Medlem
dePauls avatar
OK, det förklarar saken. Eftersom du bor i Amsterdam så kan du ju slänga bort din färs och bege dig till en av de där kioskerna som säljer den där härligt mjälla, lättsaltade matjesillen!

~Paul~
Citera
2011-01-13, 09:33
Medlem
Qlipps avatar
Tog fram fryst blodpudding för två dagar sen som sedan dess legat i kylskåpet, går det att äta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in