2019-09-02, 17:51
Medlem
lifesentences avatar
Jag gör matlådor var 5e dag och kycklingen håller sig god och fräsch såvida man inte har tillagat kycklingen på för hög värme/ för länge, då blir den torr och hård lätt. Mvh
Citera
2019-09-03, 22:17
Medlem
Hittade en förpackning "Varma koppen, redd kycklingssoppa" (portionsförpackad pulversoppa) långt bak i skafferiet. Bäst-före-datum: 13/1 2007. Det pratas ju om att fett härsknar med tiden, och då borde ju denna vara oätlig. Men är det verkligen så?
Citera
2019-09-03, 22:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Hittade en förpackning "Varma koppen, redd kycklingssoppa" (portionsförpackad pulversoppa) långt bak i skafferiet. Bäst-före-datum: 13/1 2007. Det pratas ju om att fett härsknar med tiden, och då borde ju denna vara oätlig. Men är det verkligen så?
Är bara att göra en kopp och pröva. Härsket fett smakar pyton så du lär märka direkt om det härsknat. Hur mycket det härsknat beror naturligtvis på fetthalten och typen av fett. Misstänker dock att det inte kommer att smaka särskilt bra men det lär inte vara farligt så länge pulvret förvarats torrt.
Citera
2019-09-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är bara att göra en kopp och pröva. Härsket fett smakar pyton så du lär märka direkt om det härsknat. Hur mycket det härsknat beror naturligtvis på fetthalten och typen av fett. Misstänker dock att det inte kommer att smaka särskilt bra men det lär inte vara farligt så länge pulvret förvarats torrt.

Din misstanke var nog korrekt. Räckte med att öppna en portionspåse och lukta på pulvret för att inse att det inte skulle smaka bra i tillrett skick, även om det inte var en lukt jag förknippar med härsket fett. (Luktade mer som någon slags organiskt lösningsmedel än smörsyra, typ, men vegetabiliskt fett bildar väl något annat då det härsknar.)
Citera
2019-09-06, 17:03
Medlem
Hur länge håller ägg efter bäst före datum?
Jag läste 4-5 veckor i kylen men äggen var i rumstemperatur i butiken.
Spelar det någon roll?
Citera
2019-09-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamerror
Hur länge håller ägg efter bäst före datum?
Jag läste 4-5 veckor i kylen men äggen var i rumstemperatur i butiken.
Spelar det någon roll?

Ja, det spelar roll. Märkningen för ägg gäller förvaring i rumstemperatur (EU-regel) medan kylförvaring förlänger hållbarheten betydligt. Med kylförvaring både i butik och i hemmet kan hållbarheten förlängas från 28 dagar till 2-3 månader. Med butikslagring i rumstemperatur och kylförvaring i hemmet blir det någon slags mellanting som kan vara svårbedömt. Husmorstipset är att lägga ett ägg i en kopp vatten och se om det flyter upp till ytan - i så fall är det för gammalt. Helt färska ägg ligger kvar på botten, medan äldre ägg som fortfarande är OK reser på sig utan att flyta upp till ytan.
Citera
2019-09-07, 08:28
Medlem
Citat:
Ja, det spelar roll. Märkningen för ägg gäller förvaring i rumstemperatur (EU-regel) medan kylförvaring förlänger hållbarheten betydligt. Med kylförvaring både i butik och i hemmet kan hållbarheten förlängas från 28 dagar till 2-3 månader. Med butikslagring i rumstemperatur och kylförvaring i hemmet blir det någon slags mellanting som kan vara svårbedömt. Husmorstipset är att lägga ett ägg i en kopp vatten och se om det flyter upp till ytan - i så fall är det för gammalt. Helt färska ägg ligger kvar på botten, medan äldre ägg som fortfarande är OK reser på sig utan att flyta upp till ytan.

Du låter som en äggspert på detta.
Tack, jag provar koppen!
Citera
2019-09-07, 08:29
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Bra tips!
Citera
2019-09-08, 19:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Glömde ketchupflaskan ute under natten och råkade äta en sked när dör jag? (läs: salt ättika socker...hur påverkas bästföredatumet av att flaskan lämnats ute?)
Citera
2019-09-08, 20:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Glömde ketchupflaskan ute under natten och råkade äta en sked när dör jag? (läs: salt ättika socker...hur påverkas bästföredatumet av att flaskan lämnats ute?)

Bäst före kommer inte att påverkas nämnvärt av denna fadäs då det handlar om en så pass sockerstinn produkt.
Citera
2019-09-08, 20:47
Medlem
Citat:

Ingen fara. Tänk hur de förvaras i ex snabbmatsställen. Där har du ketchup som står framme i dagar utan det är ett problem.
Citera
2019-09-08, 21:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Både salt, socker och ättika har konserverande verkan. Det skulle nog ta månader i rumstemperatur, kanske ännu mer innan ketchupen blir dålig. Blir det dålig så borde det dessutom märkas på smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in