2009-10-28, 20:45
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag hade inte hört talas om det socioekonomiska tillägget förut.
Bland det mest märkliga här är att
- de inte är allmänt känt
- det är så enormt stort, mer än 50% av övriga kostnader för en elev

Hela detta ämne är ett perfekt läge för den som vill gå vidare med debatter & politiska förslag. Ett första rätt självklart förslag är att
- alla elever ska få samma skolpeng

Den ska vara exakt densamma oavsett bostadsort, 'socioekonomisk' (mycket luddigt) något, härkomst, inkomst, religion och dialekt.

Instämmer till fullo. För övrigt en alldeles utmärkt trådstart, mycket intressant information!
Citera
2009-10-28, 20:51
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Instämmer till fullo. För övrigt en alldeles utmärkt trådstart, mycket intressant information!

Instämmer detta var nytt för mig och lagom chockerande.

Och när jag säger lagom chockerande så menar jag just på att detta med att alltid skylla på socioekonomiska faktorer visar sig sällan stämma. Det har allt att göra med intelligens och vad för typ av kultur man kommer från(jämför öst-asien där IQ-snittet är högst samt att det finns en stark akademisk kultur, med Somalia eller valfritt MENA-land där man högst behöver lära sig räkna hur många får man har i flocken).
Citera
2009-10-28, 20:58
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelWittmann
Jag kritiserar inte invandring i allmänhet. Jag är själv ett bra exempel på dess positiva effekter och dessutom har jag mängder med vänner som också har invandrarbakgrund och knappast var någon större last under sin skolgång än en infödd svensk. Att använda benämningen invandrare i detta fall är olyckligt eftersom det knappast gäller alla invandrare utan bara vissa grupper.

För mig är det tydligt att dessa pengar skulle göra mer nytta på plats för dessa grupper. Tråden handlade väl om resultat?

Det är väl uppenbart att det inte fungerar med alla invandrare på samma ställe som typ Rinkeby, Rosengård.

Så integration som S står för har vissat sej vara en katastrof.

Invandrare som flyttat ut mer på andra orter har säkert lyckats bättre.
Citera
2009-10-28, 21:04
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelWittmann
Jag har invandrarbakgrund och kostade knappast mer än någon svensk. Vi vet alla att detta inte gäller alla invandrare utan bara vissa grupper. Låt oss inse att det finns bättre och effektivare sätt att hjälpa dem än att låta dem komma hit.

Du behöver inte vara orolig. Det är ingen som går runt och tror att finska och norska elever behöver överösas med pengar för att ens nå upp till jättedåliga resultat. Detta är ett blatteproblem.
Citera
2009-10-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Det är väl uppenbart att det inte fungerar med alla invandrare på samma ställe som typ Rinkeby, Rosengård.

Så integration som S står för har vissat sej vara en katastrof.

Invandrare som flyttat ut mer på andra orter har säkert lyckats bättre.

Menar du att någon tvingar dem att bo i Rinkeby eller Tensta? Jag uppfattar det som att vissa grupper väljer att bo där. Andra grupper väljer att bo och leva tillsammans med svenskar. Dessa grupper anpassar sig och lär sig då förmodligen språket och kulturen bättre vilket hjälper dem och deras barn att lyckas bättre. Orsaken till att det fungerar är troligen att de redan från början inte skiljer sig markant från svenskarna.

Den första gruppen, tror jag, är inte intresserad av att anpassa sig och lära sig svensk och europeisk kultur. Därav deras problem i skolan och efter skolan.

Min uppfattning är att vi säkert skulle kunna betala 100tkr eller kanske 200tkr extra och vi skulle säkert ändå inte se väsentligt förbättrade resultat för dessa grupper.
Citera
2009-10-28, 21:14
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ett första rätt självklart förslag är att
- alla elever ska få samma skolpeng

Den ska vara exakt densamma oavsett bostadsort, 'socioekonomisk' (mycket luddigt) något, härkomst, inkomst, religion och dialekt.

Låter ju urbota korkat. Planekonomi nästa?
Citera
2009-10-28, 21:45
Medlem
PeteDandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Så vi diskuterar raser, intelligens och att somalier som mest kan räkna får?

Det här är ett praktexempel på hur PI förfaller och ockuperas av (sd)-anhängare. Det är bara att se på vilket språkbruk som vissa postare har i den här tråden. Det finns ingen som helst vilja att diskutera skolpolitik. i stället har skolpolitik använts som en maskering för att kunna spy sedvanlig galla över "underlägsna raser".

Jag motsätter mig inte alls att man får säga precis vad som helst. Däremot så ska det ske på rätt plats. Vad är det för fel på "Integration & Invandring"?

Varför ska det vara ett självändamål att dra dessa diskussioner i ett forum som ska vara fokuserat på inrikespolitik?

Och nej, det är inte inrikespolitik att diskutera intelligensnivån på invandrare.

Kan bara hålla med dig.

Angående TS fråga.

Skolorna måste centraliseras och förstatligas. Göran Person var skolminister då skolorna kommunaliserades, det säger ju allt.

Statligt finansieringssystem för friskolor.

Inför en läromedelsinspektion för att få likvärdig kunskap i hela landet.
Citera
2009-10-28, 21:49
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Jag vet inte hur mycket pengar som behövs för enskilda elever. Det kostar dock mer att utbilda personer som inte kan språket och som inte har en studiebakgrund. Vad är alternativet? Minska invandringen? Men det är ju inte det vi diskuterar i tråden?

Det är en fördel om du läser tråden innan du skriver.

Eleverna i invandrarskolor klarar sig utmärkt fram till 4-5 klass. Sen blir allt skit. De går hela grundskolan i Sverige så kom inte med nån språkursäkt.

Ingen studiebakgrund? VA?!! Men vi blir ju matade med info om alla ingenjörer och läkare som kör taxi i Sverige.

Menar du att Irakiska läkare inte har studiebakgrund?
Citera
2009-10-28, 21:57
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det är en fördel om du läser tråden innan du skriver.

Eleverna i invandrarskolor klarar sig utmärkt fram till 4-5 klass. Sen blir allt skit. De går hela grundskolan i Sverige så kom inte med nån språkursäkt.

Ingen studiebakgrund? VA?!! Men vi blir ju matade med info om alla ingenjörer och läkare som kör taxi i Sverige.

Menar du att Irakiska läkare inte har studiebakgrund?

Jag har läst hela tråden inklusive utläggningarna om att icke vita raser har lägre intelligens.

Det enda som är bevisat är att det generellt är svårare för en person med invandrarbakgrund att ta sig igenom skolan med godkända betyg. Det kostar mer resurser och inte ens då blir det ett nöjaktigt resultat.

Behövs det då ännu mer resurser eller förändring hur utbildningen görs? Är det andra problem som ligger bakom att dessa elever inte kan tillgodogöra sig utbildningen?

Och nej, man kan inte utvisa barn som inte klarar skolan. Något som har föreslagits i tråden.
Citera
2009-10-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geccko
Samtidigt som vi satsar alla dessa pengar på våra skolor så halkar Sverige allt mer efter i kunskap. Vi låg förut alltid i topp när det gällde Engelska, matte och liknande jämfört med övriga europeiska länder men nu ligger vi på medel och ibland sämre.

Anledningen till varför vi sjunker i snitt är pga av de dåliga resultaten hos den invandrade "underklassen", det immigrerade trasproletariatet eller vad du vill kalla det. Om du låter bli att räkna med säg de sämsta 20% så får du en annan bild av svensk skola. Du har alldeles rätt i att "resurser" dvs pengar inte kommer hjälpa ett dyft. Med största sannolikhet skulle inte mer resurser till barnen i medelklassområdena höja deras betyg eller resultat nämnvärt.
Citera
2009-10-28, 22:28
Medlem
BeachHunterNs avatar
Nu står jag inte riktigt.. Får alla skolor bidrag och vad gör att Rinkebyskolan får mer än andra skolor? Läste endel men det var ganska mycket text..
Citera
2009-10-28, 22:45
Medlem
Citat:
Det var en diskussion om ordet "solidaritet" som fanns på forumet för två år sedan. Diskussionen grundade sig på hur solidaritet definieras enligt svensk ordbok och hur det egentligen missbrukas i politiska syften.

Vem tror jag att jag är? Vad menar du? Blev du irriterad för att jag länkade till en tråd där uttrycket diskuterades? Trist att du känner dig kränkt, det var inte meningen.

Kränkt? Av dig? Nej du roar mig dock lite med ditt förment överlägsna sätt.

Kan du inte hålla dig till ämnen nu och svar på mina frågor:

1. Hur mycket får det kosta extra per elev?

2. Hur många av dessa elever har vi råd med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in