2009-10-28, 15:04
Medlem
JudgeDredds avatar
Det skulle vara intressant att få veta exakt vad de extra pengarna går till. Får dessa elever fler skolböcker/person? Får lärarna i dessa skolor högre lön än motsvarande kollegor i andra skolor? Är det fler lärare/elev? Kostar underhållningen av lokalerna mer?

Vad spenderar de alla pengar på?
Citera
2009-10-28, 15:12
Medlem
infidels avatar
Liberalmarxister har en föreställning om att utbildning leder till intelligens. Då högutbildade tenderar att ha högre begåvning än lågutbildade så drar man den inkorrekta slutsatsen att utbildning leder till intelligentare människor. Detta är en helt korrekt förklaringsmodell enligt den kulturmarxistiska synen på verkligheten, där varje människa föds som ett oskrivet ark och att allt senare utfall uteslutande beror på miljön. Om ni tycker det är illa i Sverige, så ska ni se hur det är i USA, där man hittar urkällan till dessa vansinnesideer. Man har inte börjat med tvångsbussande av svennelever till blatteskolor och tvärtom än här i Sverige men det är förmodligen bara en tidsfråga.
Citera
2009-10-28, 15:25
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeDredd
Det skulle vara intressant att få veta exakt vad de extra pengarna går till. Får dessa elever fler skolböcker/person? Får lärarna i dessa skolor högre lön än motsvarande kollegor i andra skolor? Är det fler lärare/elev? Kostar underhållningen av lokalerna mer?

Vad spenderar de alla pengar på?

Jag gissar att de får:
  • dyrare skolmat
  • föreläsningar av inspirerande lyckade invandrare (som tar 15k för en föreläsning och därmed är lyckade )
  • extra frukost på skolan
  • hjälp med läxläsning
  • utbyggda idrottsanläggningar
  • upprepade IT-satsningar
  • extrahjälp för att kompensera för förlorad studietid pga semester till hemlandet mitt i terminen
  • skolmaterial på flera språk
Citera
2009-10-28, 15:30
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag gissar att de får:
  • dyrare skolmat
  • föreläsningar av inspirerande lyckade invandrare (som tar 15k för en föreläsning och därmed är lyckade )
  • hjälp med läxläsning
  • extrahjälp för att kompensera för förlorad studietid pga semester till hemlandet mitt i terminen

Sannolikt är det extra personal som t.ex. stödlärare. En lärare kostar ca 50-60 tusen per månad.
Citera
2009-10-28, 15:31
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag gissar att de får:
  • dyrare skolmat
  • hjälp med läxläsning

Vad de behöver är väl i så fall extra svenska undervisning inte massa översättningar på skolmaterialet.

Då lär de sej aldrig svenska då de inser att det finns hjälpmedel och att de inte behöver anstränga sej nämnvärt.
Citera
2009-10-28, 15:43
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Vad de behöver är väl i så fall extra svenska undervisning inte massa översättningar på skolmaterialet.

Då lär de sej aldrig svenska då de inser att det finns hjälpmedel och att de inte behöver anstränga sej nämnvärt.

Näe, de har ett ämne som heter "Svenska som andraspråk"
Citera
2009-10-28, 15:46
Medlem
Yankos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Sannolikt är det extra personal som t.ex. stödlärare. En lärare kostar ca 50-60 tusen per månad.
Högst sannolikt ingår även repparering eller nya inköp av diverse saker som har blivit vandaliserade på skolan.
Citera
2009-10-28, 16:51
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanko
Högst sannolikt ingår även repparering eller nya inköp...

Är verkligen dessa pengar avsedda att gå till inköp och skum verksamhet som repparering?

Pengarna kommer från utbildningsnämnden.

"Siffran inom parentes är den faktiska summa som går ut till skolan, resten behåller utbildningsförvaltningen för så kallade overheadkostnader."

Det här är vad utbildningsförvaltningen gör:

"Utbildningsförvaltningen verkställer utbildningsnämndens beslut gällande kommunal förskoleklass, grundskola, särskola, gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning (komvux), vuxentutbildning för utvecklingstörda (särvux) samt för skolbarnsomsorg. Ansvaret omfattar också skolhälsovård, elevvård, modersmålsundervisning samt insatser och tjänster för elever i behov av särskilt stöd."

En verksamhetsplan på 162 sidor finns att ladda ner som pdf men jag orkar inte läsa men gör det gärna någon och upplys mig. Jag har en känsla att Yanko inte heller pallar.
Citera
2009-10-28, 17:09
Medlem
Yankos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Är verkligen dessa pengar avsedda att gå till inköp och skum verksamhet som repparering?

Pengarna kommer från utbildningsnämnden.

"Siffran inom parentes är den faktiska summa som går ut till skolan, resten behåller utbildningsförvaltningen för så kallade overheadkostnader."

Det här är vad utbildningsförvaltningen gör:

"Utbildningsförvaltningen verkställer utbildningsnämndens beslut gällande kommunal förskoleklass, grundskola, särskola, gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning (komvux), vuxentutbildning för utvecklingstörda (särvux) samt för skolbarnsomsorg. Ansvaret omfattar också skolhälsovård, elevvård, modersmålsundervisning samt insatser och tjänster för elever i behov av särskilt stöd."

En verksamhetsplan på 162 sidor finns att ladda ner som pdf men jag orkar inte läsa men gör det gärna någon och upplys mig. Jag har en känsla att Yanko inte heller pallar.
Att de är avsedda för ett visst ändamål betyder inte att de används endast till det.
Citera
2009-10-28, 17:32
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanko
Att de är avsedda för ett visst ändamål betyder inte att de används endast till det.

Kunde du inte kryddat den gissningen lite? Typ dragit till med hur många procent av det belopp som utbildningsförvaltningen månatligen betalar ut, i syfte att gå till ovanstående verksamheter, försvinner till repparering och liknande.

Nästa ogrundade gissning orkar jag inte svara på.
Citera
2009-10-28, 17:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Säkert är det extrapersonal små klasser så att varje elev får mycket mer personlig handledning.

Man det skulle vara mycket billigare att låta betygsinflationen löpa fritt i invandrartäta skolor, ge dem MVG i alla ämnen så blir allt frid och fröjd och billigt därtill.
Citera
2009-10-28, 18:35
Medlem
pump-action.s avatar
En blatte-elev är mer värd än en svensk elev. Trots dessa extra resurser som man ger till invandrarskolor medan man drar ned på pengarna till svenska elever, vård osv så händer inget, ungarna går inte ofta till skolan utan roar sig med att elda bila t.ex. Detta anses vara naturligt i det mångkulturella samhället, och pengarna anses vara väl spenderade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in