´Jag har googlat runt ännu lite mer och tror att jag hittat en lärare på rinkebyskolans blogg.
http://stumpan.wordpress.com/2008/10...olan-atgardar/
Citat:
Igår var det ett möte i Rinkebyskolan, där föräldrar och elever fick möta skolledningen. Rektorn lovade på stående fot att åtgärda allt föräldrarna bad om.
Jag kanske är dum – men jag fattar inte hur han kan göra det.
Där stod föräldrar och krävde screening på varenda elev. En extra specialpedagog skulle kallas in för att göra detta.
En kunskapsscreening tar många timmar att göra. Rinkebyskolan har 4 klasser i åk 9. Det innebär nog ett elevantal kring 100… EN specialpedagog ska kunskapstesta 100 barn? Även om detta sker i grupp så måste varje elev enskilt utvärderas och åtgärdas… Det tar många timmar. Det är ca 115 skoldagar kvar till sommarlovet… och i februari drar nationella proven igång.
När ska eleverna hinna ha vanlig undervisning – då när de enligt planerna ska ta in all tidigare förlorad kunskap?
Sedan lovar han dubbla lärare i matte och NO, och smågruppsundervisning efter elevernas kunskapsnivåer… Varifrån kommer pengarna för detta? Min skola har inköpsstopp sedan flera veckor tillbaka… Var fanns Rinkebyskolans plötsliga guldgruva?
En förälder krävde en undervisning på ”Lidingönivå”… som om Lidingö var någon form av pedagogiskt mirakelområde? Och o m så vore fallet – kan man jämföra två så vitt skilda socioekonomiska områden? Det känns som om någon måste ge de här föräldrarna en realistisk förväntansnivå… Annars står de snart där igen och är ”chockade” över verkligheten.
(Kommentar: Eftersträvarna man Lidingö´s undervisningsnivå – så kanske man ska byta till en Lidingöskola – eller någon annan skola med höga elevresultat? Vi har fria skolval idag i Sverige.)
Det känns som om rektorns löften bara klappar föräldrarna medhårs. Han kan sätta skolan i konkurs genom att plocka in dubbla lärarkrafter om han vill, och fejka upp varenda betyg till minst ett G - men det är fortfarande så att 93
rna hade ett betygssnitt strax över 80 (av 320) – vilket speglar vilka enorma kunskapsluckor de har… och inte ens i de bästa av världar kan man korvstoppa in många års kunskap i en elev på 100 undervisningsdagar… De här ungarna kan pressas in i gymnasieskolan – men väl inne, så kommer konkurrensen vara ännu hårdare, och arbetstempot ännu högre, och klasserna ännu större… och specialpedagogerna lyser med sin frånvaro.Vilket är viktigast? Att rädda ansiktet på en rektor, eller att vara ärlig mot elever och föräldrar? Kanske är det så att dessa enorma resurser istället ska riktas till Tensta gymnasium? Kanske ska det istället in någon form av specialösning på IV där?
Sedan ska man inte glömma – att Rinkebyskolans skolresultat trots allt är de bästa ute på Järvafältet. Det finns andra högstadieskolor med ännu sämre resultat. Var är deras föräldrar och rektorer i debatten? Var finns de dubbla pedagogerna till deras elever?
För inte ska det väl vara så att den som skriker högst och mest får allt???
Sen följer det helt sjukt töntiga kommentarer som visar på den kravmentalitet som dessa elevers föräldar verkar ha. Har ingen berättat för dessa föräldarar att man faktiskt satsar 45 tusen kronor ectra på deras lille horunge?
Haha måste bara klippa in en kommentar till från den där läraren:
Citat:
Orolig läsare: Du har rätt – de fria skolvalen är inte alltid så fria…
ALLA skolor idag kräver pedagogiska underlag och IUP från elever som vill byta skola.
Orsaken är att så fort en skola tagit emot eleven – så är eleven skolans ekonomiska ansvar.
Skulle det då visa sig att eleven behöver någon form av specialstöd – så måste den nya skolan betala detta.
Inga skolor vill därför ta emot elever som på något sätt skulle kunna komma att kosta skolan mer än de smakar – om du förstår.
Jag kan ta ett exempel ur min skolvardag: Vi ligger som första skola innanför tullarna om man åker blå linjen. Detta gör att vi har ganska många elever från Rinkeby/Tensta/Hjulsta/ Kista…
Dessa elever har oftast varit ganska duktiga i skolorna på hemmaplan, och har inte varit föremål för några specialinsatser… där.
När de kommer till oss, så visar det sig dock rätt ofta att de har stora kunskapsluckor, och svårt att hänga med i vår undervisningstakt.
Alltså tvingas vi sätta in speciallärarstöd, svenska 2-stöd osv… vilket är kostsamt… och plötsligt så har våra utomstående elever blivit minusposter i budgeten – vilket drabbar våra elever på hemmaplan….
Det blir en nedra trist balansgång där misstänkt kostsamma elever hänvisas tillbaka till sin närhetsskola.
Ingen vill ”Köpa grisen i säcken” längre…
Det var faktiskt betydligt lättare när skolorna hörde till respektive stadsdelsnämnd… det här nya systemet är orättvist.
Läs den kommentaren särskilt det fetstilta. Man lär sig mycket av att sitta och googla en tisdagskväll.
Hade detta land haft en någorlunda vettig politik så hade detta givetivs aldrig skett.