2009-10-28, 00:03
Medlem
motherfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geccko
"Den skolan" är du helt jävla efterbliven? Det är ju inte bara den skolan! Det är ju hur jävla många förortsskolor som helst!

Yes, stäng gärna av de för mig. Men det är ingenting jag går och tänker "Ah fan, de jävla skitskolorna".
Citera
2009-10-28, 00:04
Medlem
Doncos avatar
Tack för en intressant sammanställning om förorternas extra kostnader. Jag hoppas verkligen att någon vettig människa får en liten aha-upplevelse av den här tråden så att ett uns av deras vanvett rinner av dem.
Citera
2009-10-28, 00:07
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motherfuck
Yes, stäng gärna av de för mig. Men det är ingenting jag går och tänker "Ah fan, de jävla skitskolorna".

Många bäckar små...

Dåliga studieresultat ---> inga fortsatta studier ---> ett liv i arbetsmarknadsåtgärder och "projekt" = en ännu högre skattetyngd för de som satsade på skolan och vidareutbildade sig.

Summan av kardemumman:

Utbilda dig herr Svensson så att du kan få ett välavlönat jobb och hålla herr Achmed och Ali vid liv så att de kan göra livet odrägligt för dig.
Citera
2009-10-28, 00:13
Medlem
Citat:
Nu ska farbror Geccko tala allvar.

Vi får hela tiden höra hur viktigt det är att staten satsar mycket pengar på skolan. Det tycker jag också. Det är ingen slump att de viktigaste frågorna vid val brukar vara vård, skola och omsorg. Så långt är alla med, men nu tycker jag faktiskt att gränsen är nådd.
Jag tänker främst diskutera hur mycket en högstadieelev kostar och visar här en tabell från DN:

Redan här tycker jag att det är mycket pengar drygt 80 tusen per år för en ungjävel men låt gå för det. Vi vill ju såklart satsa på våra unga. Det jag främst reagerar på är det socioekonomiska tillägget som går till skolor i förorterna.

Detta är vad ett urval av skolor får i tilläggsbidrag per elev:
Taget från samma artikel i DN:

Rinkebyskolan får 47 900 kr extra per elev och år.

Äppelviksskolan, Bromma: 96 procent av eleverna får godkänt i alla ämnen. Skolan får 1.600 kronor per elev i tilläggsanslag per år. Rinkebyskolan, Rinkeby: 50 procent av eleverna får godkänt i alla ämnen. Skolan får 47.900 kronor per elev i tilläggsanslag per år.

http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-...engar-1.813440

Detta anser jag vara helt jävla vidrigt! Här ÖSER VI PENGAR över denna jävla skitskola. 45 000 kr mer per elev och år än en helsvensk "normal" skola. Fattar ni hur jävla mycket pengar det är?? Säg att det är 25 elever i varje klass. Då kostar alltså en Rinkebyklass 25*45 000*3= 3375 000 alltså nästan 3.4 miljoner mer under en högstadietid än en normal klass. Detta alltså under en treårs period.

Till detta ska du lägga att många av dessa elever också får hemspråksundervisning, med några få elever per lärare. I början av 1990-talet kostade hemspråksundervisningen i genomsnitt 13 000 kr per elev och år.
Citera
2009-10-28, 00:16
Awaiting Email Confirmation
´Jag har googlat runt ännu lite mer och tror att jag hittat en lärare på rinkebyskolans blogg.
http://stumpan.wordpress.com/2008/10...olan-atgardar/

Citat:
Igår var det ett möte i Rinkebyskolan, där föräldrar och elever fick möta skolledningen. Rektorn lovade på stående fot att åtgärda allt föräldrarna bad om.

Jag kanske är dum – men jag fattar inte hur han kan göra det.

Där stod föräldrar och krävde screening på varenda elev. En extra specialpedagog skulle kallas in för att göra detta.
En kunskapsscreening tar många timmar att göra. Rinkebyskolan har 4 klasser i åk 9. Det innebär nog ett elevantal kring 100… EN specialpedagog ska kunskapstesta 100 barn? Även om detta sker i grupp så måste varje elev enskilt utvärderas och åtgärdas… Det tar många timmar. Det är ca 115 skoldagar kvar till sommarlovet… och i februari drar nationella proven igång.

När ska eleverna hinna ha vanlig undervisning – då när de enligt planerna ska ta in all tidigare förlorad kunskap?

Sedan lovar han dubbla lärare i matte och NO, och smågruppsundervisning efter elevernas kunskapsnivåer… Varifrån kommer pengarna för detta? Min skola har inköpsstopp sedan flera veckor tillbaka… Var fanns Rinkebyskolans plötsliga guldgruva?
En förälder krävde en undervisning på ”Lidingönivå”… som om Lidingö var någon form av pedagogiskt mirakelområde? Och o m så vore fallet – kan man jämföra två så vitt skilda socioekonomiska områden? Det känns som om någon måste ge de här föräldrarna en realistisk förväntansnivå… Annars står de snart där igen och är ”chockade” över verkligheten.

(Kommentar: Eftersträvarna man Lidingö´s undervisningsnivå – så kanske man ska byta till en Lidingöskola – eller någon annan skola med höga elevresultat? Vi har fria skolval idag i Sverige.)

Det känns som om rektorns löften bara klappar föräldrarna medhårs. Han kan sätta skolan i konkurs genom att plocka in dubbla lärarkrafter om han vill, och fejka upp varenda betyg till minst ett G - men det är fortfarande så att 93rna hade ett betygssnitt strax över 80 (av 320) – vilket speglar vilka enorma kunskapsluckor de har… och inte ens i de bästa av världar kan man korvstoppa in många års kunskap i en elev på 100 undervisningsdagar… De här ungarna kan pressas in i gymnasieskolan – men väl inne, så kommer konkurrensen vara ännu hårdare, och arbetstempot ännu högre, och klasserna ännu större… och specialpedagogerna lyser med sin frånvaro.Vilket är viktigast? Att rädda ansiktet på en rektor, eller att vara ärlig mot elever och föräldrar? Kanske är det så att dessa enorma resurser istället ska riktas till Tensta gymnasium? Kanske ska det istället in någon form av specialösning på IV där?

Sedan ska man inte glömma – att Rinkebyskolans skolresultat trots allt är de bästa ute på Järvafältet. Det finns andra högstadieskolor med ännu sämre resultat. Var är deras föräldrar och rektorer i debatten? Var finns de dubbla pedagogerna till deras elever?

För inte ska det väl vara så att den som skriker högst och mest får allt???

Sen följer det helt sjukt töntiga kommentarer som visar på den kravmentalitet som dessa elevers föräldar verkar ha. Har ingen berättat för dessa föräldarar att man faktiskt satsar 45 tusen kronor ectra på deras lille horunge?

Haha måste bara klippa in en kommentar till från den där läraren:
Citat:
Orolig läsare: Du har rätt – de fria skolvalen är inte alltid så fria…

ALLA skolor idag kräver pedagogiska underlag och IUP från elever som vill byta skola.

Orsaken är att så fort en skola tagit emot eleven – så är eleven skolans ekonomiska ansvar.

Skulle det då visa sig att eleven behöver någon form av specialstöd – så måste den nya skolan betala detta.

Inga skolor vill därför ta emot elever som på något sätt skulle kunna komma att kosta skolan mer än de smakar – om du förstår.

Jag kan ta ett exempel ur min skolvardag: Vi ligger som första skola innanför tullarna om man åker blå linjen. Detta gör att vi har ganska många elever från Rinkeby/Tensta/Hjulsta/ Kista…

Dessa elever har oftast varit ganska duktiga i skolorna på hemmaplan, och har inte varit föremål för några specialinsatser… där.

När de kommer till oss, så visar det sig dock rätt ofta att de har stora kunskapsluckor, och svårt att hänga med i vår undervisningstakt.

Alltså tvingas vi sätta in speciallärarstöd, svenska 2-stöd osv… vilket är kostsamt… och plötsligt så har våra utomstående elever blivit minusposter i budgeten – vilket drabbar våra elever på hemmaplan….

Det blir en nedra trist balansgång där misstänkt kostsamma elever hänvisas tillbaka till sin närhetsskola.
Ingen vill ”Köpa grisen i säcken” längre…

Det var faktiskt betydligt lättare när skolorna hörde till respektive stadsdelsnämnd… det här nya systemet är orättvist.

Läs den kommentaren särskilt det fetstilta. Man lär sig mycket av att sitta och googla en tisdagskväll.

Hade detta land haft en någorlunda vettig politik så hade detta givetivs aldrig skett.
Citera
2009-10-28, 00:17
Medlem
Lobengulas avatar
Det behövs inget geni för att begripa att det kostar mer att utbilda personer som saknar studiebakgrund och inte är integrerade i svenska samhället. Det krävs mer personal och extra insatser.

Sedan kan man alltid ifrågasätta hur effektivt dessa extra resurser används så att resultatet blir tillfredställande. Men att det kostar mer än att utbilda en välanpassad yngling som växt upp i Äppelviken med akademiker som föräldrar, ja det borde ingen bli förvånad över.

Vad är alternativet? Ska man säga till dessa barn att ni kostar för mycket och därför är ni dömda att för alltid leva i ett utanförskap?
Citera
2009-10-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det behövs inget geni för att begripa att det kostar mer att utbilda personer som saknar studiebakgrund och inte är integrerade i svenska samhället. Det krävs mer personal och extra insatser.

Sedan kan man alltid ifrågasätta hur effektivt dessa extra resurser används så att resultatet blir tillfredställande. Men att det kostar mer än att utbilda en välanpassad yngling som växt upp i Äppelviken med akademiker som föräldrar, ja det borde ingen bli förvånad över.

Vad är alternativet? Ska man säga till dessa barn att ni kostar för mycket och därför är ni dömda att för alltid leva i ett utanförskap?

Man ska redovisa siffrorna tyligt och klart för väljarna så att de kan ta ställning till vilken invandringspolitik de önskar föra framöver.
Citera
2009-10-28, 00:27
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det behövs inget geni för att begripa att det kostar mer att utbilda en personer som saknar studiebakgrund och inte är integrerade i svenska samhället. Det krävs mer personal och extra insatser.

Jag tar detta från artikeln du kanske missade det.
Citat:
I
Citat:
till exempel Rinkebyskolans fall visade det sig att när man följde eleverna i några klasser i årskurs 9 bakåt så hade i princip alla gått i svensk skola i nio år. Mer än en tredjedel av dem, 13 av 36 elever, gick från godkänd nivå i 5:an till ej godkänd nivå i år 8; deras resultat försämrades alltså.
Du skriver att det inte krävs ett geni för att fatta att det är dyrare att utbilda en person som saknar studiebakgrund. I princip alla eleverna hade gått i Svensk skola i nio år. Svårt att ge dem studiebakgrund innan de börjar skolan

Självklart kostar det mer. Ingen är förvånad. När det rycker i min PK-tarm kan jag även känna att det ska få kosta lite mer. Kanske 10 tusen mer per elev och år? Känns som mycket pengar men kanske gör det nytta.

Men inte 45 tusen extra per år till slödder som presterar så fruktansvärt dåligt. De borde ju lära sig mer disciplin. Jag vet att man låter som nazist när man säger det men vad är ditt alternativ? Läs vilka resultat de har trots att varje klass kostar 1.125 miljon mer än en "vanlig" klass per år.

De är bortklemade.
Citera
2009-10-28, 00:34
Tydligen har 93_orna i Rinkebyskolan ett betygsnitt på 80.

För er som inte kan det nya betygsystemet så är G värt 10p. VG. 15p och MVG 20p.
Man läser 16 ämnen så maxbetyg är alltså 20 gånger 16 vilket är 320.

Att lyckas med konststycket att bara få G i åtta ämnen av sexton kan inte vara lätt om man ens försöker. Betänk då att det är snittet. Vad i helvete.

Säg att de får G i slöjd, hemkunskap idrott och Bild. Skiter hela klassen i de övriga ämenena? Hur kan snittet i en hel årskurs vara att bli godkänd i endast 8 ämnen av 16???

Det här var mycket sjukare än jag trodde!!

Vad gör eleverna i skolan? Hur ser en vanlig skoldag ut?
Senast redigerad av Geccko 2009-10-28 kl. 00:36.
Citera
2009-10-28, 00:36
Medlem
Ja, tänk om man kunde omfördela dessa pengar och istället använda dem till att belöna elever med höga betyg. De kunde t ex få språkresor, datorer, böcker etc.

(Det här är ju i o f s i nte bara en invadringsfråga, utan även ett utslag av synen på kunskap och utbildning i stort i det här landet.
När jag gick ut gymnasiet fick alla med över 4.5 i medel 200 kr av Hem & Skola... Samtidigt körde jämnåriga bänknötare i det lokala div 3-laget i fotboll runt i splitternya sponsorbilar från Volvo... )
Citera
2009-10-28, 00:37
Medlem
Brookuss avatar
Avskaffa skolplikten så slipper vi en stor del av dessa färgglada bastarder i skolan. Det skulle gynna svenska elever i slutändan.
Citera
2009-10-28, 00:38
Medlem
Citat:
Tydligen har 93_orna i Rinkebyskolan ett betygsnitt på 80.

För er som inte kan det nya betygsystemet så är G värt 10p. VG. 15p och MVG 20p.
Man läser 16 ämnen så maxbetyg är alltså 20 gånger 16 vilket är 320.

Att lyckas med konststycket att bara få G i fyra ämnen av sexton kan inte vara lätt om man ens försöker. Betänk då att det är snittet. Vad i helvete.

Säg att de får G i slöjd, hemkunskap idrott och Bild. Skiter hela klassen i de övriga ämenena? Hur kan snittet i en hel årskurs vara att bli godkänd i endast 4 ämnen av 16???

Det här var mycket sjukare än jag trodde!!

Vad gör eleverna i skolan? Hur ser en vanlig skoldag ut?

Nu är det väl ändå 8 G på 80p, hursomhelst ser man här ett exempel på vad massinvandringen kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in