Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-07, 14:12
  #13
Medlem
birgerburgers avatar
Men vilken miljöinsats och förhindrande av ökenutbredning blir det om man ändå har för avsikt att avverka skogen om 20 år???

Det här är ren bluff och båg och Charlie Söderberg är inte så mån om din ekonomi som han framstår i TV. I TV dissar han folk som handlar på kredit, när han ska sälja sina egna kurspaket så erbjuder han att köpa dem på kredit. Otroligt lågt är det!
Citera
2010-12-07, 16:47
  #14
Medlem
Charlie har tidigare pratat positivt om MLM så jag är inte direkt förvånad.. Här är en gammal intervju med honom från en pokerblogg:

http://valterego.blogg.se/pokerinter...ner-mycke.html
Citera
2010-12-07, 16:59
  #15
Medlem
Cheezuss avatar
Haha, bra forskning! Men det räcker med att titta på ett endaste program av Lyxfällan för att inse att Charlie är en skurk.

Till att börja med slaktar de ut offrens sista fasta tillgångar medelst gårdsförsäljningar och annat skit. De försöker inte ens få bra betalt för grejorna. Visst jag kan också gå in hos vem som helst och dumpa iväg hälften av prylarna de har och vips är personen på fötter igen.

De första jag tänkte när jag såg Charlie var att det där är en snubbe som sitter tungt på porrsajter och glor samt som kan dynga ned sig till stenåldern med grabbarna på fredagkvällarna. De är enkelt att verka präktig när man står bredvid någon som har korta skulder till höger och vänster. Men börjar man skrapa på ytan finns ofta mycket skit.

Sen tycker jag iofs att idén till programmet är bra. Men att programledarna ska framställas som några messias är bara pinsamt.

Den som nämnde den, klämnde den som man brukar säga.
Citera
2010-12-07, 17:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass
Charlie har tidigare pratat positivt om MLM så jag är inte direkt förvånad.. Här är en gammal intervju med honom från en pokerblogg:

http://valterego.blogg.se/pokerinter...ner-mycke.html

Citat:
Skillnaden mellan MLM och pyramidspel är att i MLM tjänar man pengar på en vara eller en produkt som har något värde. Tjänar du bara pengar på att du skaffar folk som skaffar folk som skaffar folk, och det spelar inte spelar någon roll vad produkten är värd, ja, då är det ett pyramidspel du håller på med.

Och träden i Afrika är förstås "en produkt som har något värde.", Charlie? Du vet lika väl som jag att skillnaden mellan MLM visst är en form av pyramidspel. Skillnaden mellan att bara skicka pengar uppåt i pyramiden är vid MLM-marknadsföring så maskeras detta genom suspekta produkter, som sedan kommer visa sig värdelösa - om de ens finns.

Tror du på att dina skogsplaner kommer att ge den avkastning som det talas om så vore du en fullkomlig idiot. Men, det tror jag inte att du är. Vad du istället ägnar dig åt, Charlie, är att lyckas värva andra - med syftet att öka din provision, inte för att du tror på det.

Snart blir det nog dags att välja sida här. Du begriper ju själv att du inte kan ägna dig åt konsument- och ekonomijournalistik inom public service samtidigt som du pysslar med "MLM". Mitt råd: Gå ut i media, snyfta lite och dra någon vals om att du blivit "hjärntvättad". Dra dig ur Balansekonomi, Resurshuset, Better Gloobe och allt vad det heter. Alla korten på bordet. Eller så får du stå på dig, och istället lämna TV.
__________________
Senast redigerad av fbsmurf 2010-12-07 kl. 17:34.
Citera
2011-02-14, 09:07
  #17
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbsmurf
Snart blir det nog dags att välja sida här. Du begriper ju själv att du inte kan ägna dig åt konsument- och ekonomijournalistik inom public service samtidigt som du pysslar med "MLM". Mitt råd: Gå ut i media, snyfta lite och dra någon vals om att du blivit "hjärntvättad". Dra dig ur Balansekonomi, Resurshuset, Better Gloobe och allt vad det heter. Alla korten på bordet. Eller så får du stå på dig, och istället lämna TV.
Nu har du fått hela MLM-maffian efter dig.. Yttra sig så gör man inte ostraffat! Det finns säkert redan ett kontrakt ute på dig *asg*

Råkade hamna här pga en sökning på "Jan Bolmeson" som förmodligen är i kanten på regelverket med en aktieklubb han startat. (Sök på "rikatillsammans")
Sökte vidare och var jag än letade så var det "berikande av Jan Bolmeson" som var ledordet. Gärna uppblandet med lite personlig utveckling-mumbo-jumbo..
Citera
2011-03-05, 03:39
  #18
Medlem
Både Bridge och Better Globe är stillastående bluffar. I Bridge köpte jag ett medlemskap för 20 000 och har inte ens fått ett papper från dem trots flertalet förfrågningar.
Citera
2011-05-11, 16:57
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysticalspirit
Både Bridge och Better Globe är stillastående bluffar. I Bridge köpte jag ett medlemskap för 20 000 och har inte ens fått ett papper från dem trots flertalet förfrågningar.

Har du gett dom 20 000 för detta så låter det som en möjlig polisanmälan? Är inte detta olagligt?
Citera
2011-05-12, 12:51
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheezus
Till att börja med slaktar de ut offrens sista fasta tillgångar medelst gårdsförsäljningar och annat skit. De försöker inte ens få bra betalt för grejorna. Visst jag kan också gå in hos vem som helst och dumpa iväg hälften av prylarna de har och vips är personen på fötter igen.

Anser du TV-apparater, GPS, Tv-spel osv (som i många fall legat nedpackade och inte används) att vara fasta tillgångar?

Jag har själv reagerat på hur lite de får för sakerna men pengarna de får in (många bäckar små) verkar ju göra underverk för ekonomin.

Antag att du får in 20.000 kr för lite elektronik du betalt 50.000 för och som du KANSKE kan få 25.000-30.000 för om du tar det lugnt och väntar på rätt köpare och använder dessa för att betala av skulder så får du två saker:

1. Skulderna minskar.
2. Kostnaderna minskar.

Betalar du av 20.000 av dina sämsta krediter är det guld värt för på dessa skulder betalar du inte 5-10% ränta, där betalar du kanske 30-50% effektiv ränta.

Bankerna kommer aldrig räkna med dessa "tillgångar" och så länge du har skulderna får du svårt att få ett "riktigt" lån.
Citera
2011-05-21, 17:30
  #21
Medlem
Cheezuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Anser du TV-apparater, GPS, Tv-spel osv (som i många fall legat nedpackade och inte används) att vara fasta tillgångar?

Jag har själv reagerat på hur lite de får för sakerna men pengarna de får in (många bäckar små) verkar ju göra underverk för ekonomin.

Antag att du får in 20.000 kr för lite elektronik du betalt 50.000 för och som du KANSKE kan få 25.000-30.000 för om du tar det lugnt och väntar på rätt köpare och använder dessa för att betala av skulder så får du två saker:

1. Skulderna minskar.
2. Kostnaderna minskar.

Betalar du av 20.000 av dina sämsta krediter är det guld värt för på dessa skulder betalar du inte 5-10% ränta, där betalar du kanske 30-50% effektiv ränta.

Bankerna kommer aldrig räkna med dessa "tillgångar" och så länge du har skulderna får du svårt att få ett "riktigt" lån.
Självklart är det rätt att sälja ut. Personerna i programmen har ju tappat all kontroll över sin ekonomi. Däremot bör man försöka sälja till bästa tänkbara pris, dvs ta bra bilder och annonsera på Blocket eller andra mer brasnchinriktade sajter. Det jag sett av Lyxfällan är att de anordnar gårdsförsäljning där de dumpar iväg grejerna för en bråkdel av vad som skulle kunna gå att få ut om man ansträngde sig litet. Något som de stackare som signerat fullmakten inte ser så där helt happy ut med.

Konceptet är helt ok. Dock tycker jag att:
1. det är fel att göra TV om såna tragedier.
2. Att saneringen av ekonomin sker på ett populistiskt sätt, där det säkert skulle gå att få ut mer för de begagnade grejorna om de ansträngde sig.
3 Programledarna ser ut att gilla att bli uppspända i krysställning och få sig en omgång av elaka Kerstin och därefter insmorda med avföring.
4. Programledarna troligen hänger på Solvalla på söndagarna.
Citera
2011-06-19, 10:02
  #22
Medlem
snattros avatar
Nån som varit (fått "fribiljett") på Charlie Söderbergs väckelsemöten, http://www.balansekonomi.se/seminarier/, för att man ska betala 2.000 till för en kickoff-dag, eller gå en kurs som gör att man helt kan ändra sitt liv, jobba mindre, uppfylla alla sina drömmar - allt för facila 20 papp? Var på ett "fribiljett"-möte nyligen och fick obehagliga vibbar. Den stund man nappade och skrev på för kickoff-dagen skulle tydligen bli en vändpunkt i livet som man skulle minnas i evig tid.

Nån som gått vidare till detta och har nåt att rapportera?
Citera
2011-06-20, 10:04
  #23
Medlem
Jag ser att både våra företag och jag (jan) förekommer i dessa trådar och tänker att om där är konkreta frågor så kan jag svara på dem :-)
Citera
2011-06-20, 18:40
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madwax
Jag ser att både våra företag och jag (jan) förekommer i dessa trådar och tänker att om där är konkreta frågor så kan jag svara på dem :-)

Hur känns det att lura folk på pengar i diverse pyramidspel som Bridge, Green Planet m fl?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback