Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-11-04, 22:02
  #85
Medlem
Var på en av Charlies föreläsningar i Göteborg förra året.
En blandning av lite underhållande och lite intressant (det här om lägenheten etc nämndes).
Inför föreläsningen fick man en liten folder med information om kick-offen och fortsättnignskurserna. Jag skrattade lite åt priserna... och drog öronen åt mig.
När vi skulle gå därifrån passade vi på att smita lite tidigare. Det var tydligt att det inte riktigt var enligt planen... ett par coacher kom efter oss och frågade varför vi inte stannade kvar på deras workshop.
Hell no! =)
Jag hade redan före föreläsningen bestämt mig för att jag skulle bara gå på den för att det var gratis.
Som tidigare skribenter nämnt fick även jag en sekt-känsla.
Citera
2016-11-06, 18:39
  #86
Medlem
Hur är det med Charlie själv - han skulle äga hyreshus om några år o inte jobba
har han sagt.

O om hans idéer är så bra - varför behåller han då inte dom för sig själv o
tjänar pengar på dom?

Han verkar inte ha det så bra eftersom han åker runt o tigger pengar o hyr
eller samarbetar med coacher för att pressa o lura av folk pengar.

MEN DESKI LÄGGER GÄRNA 21,500 FÖR ATT BLI RIK O FÅ ETT BEHAGLIGT
OCH ARBETSFRITT LIV - där man lägger någon timme ibland för att räkna
pengar o bestämma vad man skall bränna resp lägga undan.

VILKA GARANTIER FÅR MAN? Eller betalar man 21,500 för ingenting eller
för att Charlie vill att man skall göra HONOM Rik?

Ho Ho - Charlie måste jobba - hans BalansEkonomi-bolag har ju inte ens
sin egen ekonomi i balans - betalningsanmärkning(ar) o 2.6 mkr back i bokslutet
per 2016-06 - så Ni som betalat har blivit lurade och skall kräva pengar tillbaka

BALANSekonomi - zuuug på ordet - om man nu har sin ekonomi i balans
då har man ju inget där att göra
__________________
Senast redigerad av Deski 2016-11-06 kl. 18:44.
Citera
2016-12-06, 15:43
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloud63
Kom precis hem från ett seminarium i Örebro som mamma drog mig till då det var gratis och jag tänkte väl att det inte kunde vara så farligt.

Nu efter jag har varit där och låtit det smälta i några timmar är jag både inspirerad och rent utsagt rädd.

Det första började med en dånande röst som höjde Charlie till skyarna och att han var guds gåva för våra bankkonton eller nått.

Som många har sagt, inget har förändrats i hans reportoar de senaste åren. Han talade om hur låsta vi är i våra beteenden och annat. Talade om hur han hade haft en tumör på hjärnan och hans fina lägenhet som han tydligen tjänade pengar på att bo i. Överlag ett underhållande tal. Men det märktes att det hela var VÄLDIGT inövat då några modiga själar försökte ställa någon snabb fråga om nått och blev genast nedstängt totalt och han sa: "Vi har frågor för sen där nere." (där man anmälde sig för kick-off och där deras "crew" var) och fortsatte som inget hade hänt.

Han nämnde passiva inkomster och hur fantastiska dom var men gick aldrig in på något specifikt för "Allas situationer är annorlunda."

Han lyckades också slinka in lite saker som: "Är du villig att göra saker som kommer få dig att verka som en idiot i 5 år för att få det 95% av människor inte har?" Tänker nu i efterhand på det här som andra talade om i tråden med det där bluff trädföretaget i Afrika. Han har mer eller mindre säkerställt att de personer som går med kommer be tillbedda att göra rent utsagt idiotiska handlingar och sen kommer tänka "Ska jag investera hela pensionssparningen i syrgas tuber då ozonlagret kommer försvinna snart och kommer då öka i pris då folk behöver syre? Det verkar dumt, men det är bara ett steg. Charlie sa att det skulle verka dumt. Snart är jag skit-rik!".

Sen var han väldigt mån om att man skulle anmäla sig NU och inte imorn för då är "inspirationen borta" och att "Smälta inspiration är som att smälta mat. Det blir bara skit." (hahaha) eller så råkar man kanske stöta på någon som ifrågasätter det hela (får vett i skallen på dig) och säger att det är ett pyramidspel eller en sekt. Så man skulle anmäla sig direkt för annars händer det inte och för bara OSS som var där fick vi det fantastiska erbjudandet (inte lika fantastiskt som folk tidigare i tråden verkar det som) med kick-off för BARA 2800:- "istället" för "ordinarie" 3800:-. Han har vid det här laget garderat sig själv väldigt väl mot alla konterargument och "nej-sägare".

Det hela avslutas med ett sales-pitch på en halvtimma för deras kurs och kick-off.

Som sagt, det var underhållande. Men det som skrämde skiten ur mig var att det faktiskt fungerar på riktigt. Jag hörde folk tala om hur de skulle anmäla sig till hela kursen och om hur mycket pengar de skulle tjäna. Till och med morsan anmälde sig till kick-off nu i början på oktober. Försökte tala vett med henne men de hade redan tagit över hennes hjärna och hon sa i princip: "Charlie varnade mig för folk som dig."

Hon berättade att hon också var sugen på att ta hela kursen som gick på 22000:- som skulle börja i mars någon gång, så det är dags att börja spara undan pengar och fly härifrån så fort det bara går innan det här skeppet sjunker på grund av trädinvesteringar i Afrika.

Tyckte det var väldigt generöst med ett gratis event så här stort, hela konserthuset i Örebro med flera anställda som jobbade med placering och kontrollanter men efter lite matte så var det inte like oskyldigt längre

700 var där så om man nu underskattar antalet idioter där så låt oss säga att 200 x 2800 = 560 000

Då inte inräknat de som tänkte gå hela jävla milen med 22 000

Skrämmande på en helt ny nivå. Det är en sak när man hör andra bli lurade men när det är en själv som kommer bli drabbad


Var på Charlies föreläsning i Malmö den 2/12.
Hade redan läst den här tråden så var förbered på sekt känslan.

Intressant nog så har han omformulerat sin frågeställning till "Är du villig att göra det som 95% inte kommer göra, för att om 5 år ha det som 95% inte kommer att ha?".

Charlie tog upp en hel del saker, utöver det som tidigare har skrivits i tråden pratade/visade han följande:
  • Hur man gör en enkel balansräkning för sin privatekonomi.
  • Att de flesta familjer har en jävligt trist och osäker (endast en/två inkomster) ekonomi.
  • Att folk måste sluta gå på känsla (bara jämföra in/ut för att bedöma hur ens ekonomi mår) när lönen kommer in den 25:e. Man måste planera sina utgifter och sluta bete sig som deltagarna i "Lyxfällan".
  • Att man måste sluta ljuga för sig själva när det gäller sitt sparande, periodisera är inte att spara.
  • Att man ska sluta se sin bostad som sin största tillgång, det är en skuld eftersom den inte genererar någon inkomst. Eventuellt får man en vinst när man säljer, men vinsten kommer man använda som insats till en ny bostad, och så fortsätter det tills man dör.
  • Att svenska hushåll är överbelånade med 30%, eftersom vi har ränteavdrag, och att detta drar upp huspriserna.
  • Att man ska genomföra en ekonomi-kickoff med sin partner åtminstone ungefär vart 6 månad så att inte ens partner eller en själv tappar gnistan.
  • Att man måste sluta spärra sig själv genom att direkt avfärda nya idéer som eventuellt kan göra en rik. T.ex. så bestämmer de flesta sig inom några minuter att det inte går/är lönt att bli fastighetsvärd.

Kan rekommendera folk att gå på gratisföreläsningen, var inspirerande och underhållande.

Tänk dock på att inte bjuda med folk som lätt faller för "grymma" erbjudanden.

Överhörde tyvärr en del personer som var helt sålda på att gå på kickoffen och de dyra uppföljningskurserna.
__________________
Senast redigerad av sparfisen 2016-12-06 kl. 15:56.
Citera
2016-12-17, 20:09
  #88
Medlem
Jag var först på gratisföreläsningen och blev lite såld att gå på kickoffen då jag fick den sponsard av jobbet. Hade höga förväntningar på denna dag men det blev inte som jag tänkt mig. Kändes som hela kickoffen bara va ännu en föreläsning som skulle sälja in resten av kursen, lite små tips fick man men inget speciellt konkret. Så skulle inte rekommendera folk att gå denna... Skrev ett mail till dem direkt efter och sa att jag var missnöjd. Fick pengarna tillbaka så det var ju bra. Konstigt var dock att dem inte fråga varför jag var missnöjd eller om något kunde förbättras...
Citera
2016-12-17, 23:22
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparfisen
,
Intressant nog så har han omformulerat sin frågeställning till "Är du villig att göra det som 95% inte kommer göra, för att om 5 år ha det som 95% inte kommer att ha?".
[*]Att man ska sluta se sin bostad som sin största tillgång, det är en skuld eftersom den inte genererar någon inkomst. Eventuellt får man en vinst när man säljer, men vinsten kommer man använda som insats till en ny bostad, och så fortsätter det tills man dör.

Men om tillräckligt många går på kurserna kommer 95% att göra det som 5% gör idag och då
kommer 95% att ha det 5% har idag = hyperinflation ungefär som medborgarlön skulle innebära

De flesta har vara värdet eller övervärdet i sin bostad som rimligt kapital och de kommer inte
att kunna spara nämnvärda pengar förrän i 60-årsåldern när barnen flyttat o amorteringarna
gjorda.

Och som som bor i betalda villor o känner hyresvärdar - skall inte dom se sin köpebostad
som ett kapital - en köpebostad som är betald är ingen skuld - den är inte baaaraaa ett
kapital utan även en garanti för att man bor billigt jämfört med HyresOrätts-folket
Citera
2017-01-15, 17:23
  #90
Medlem
Jag kom hit efter att jag funderade på att börja månadsspara i Better Globe och började göra min due diligence. Det första som fick mig att dra öronen till mig, var att hemsidan fanns i olika versioner http://www.better-globe-trees.com/ och betterglobe.com/. Då började jag söka på grundarna, och blev rejält avskräckt av norrmännens track record (specifikt Rino Solberg). Till slut hittade jag hit, och glad är jag för det

Rikatillsammansportföljen kommer jag fortsätta klona på ShareVille för 50% av mitt kapital, för jag tycker själv den verkar vara vettig när det gäller balanserad långsiktig risktagning. Resterande 50% kommer jag använda för ett ISK som följer en konjunktursstrategi (<90 köp OMX30, >110 sälj med tre mån fördröljning). Men det blir inga träd-köp och inga andra investeringar heller som de rekomenderar. Balansekonomi och liknande kurs/MLM-er har alltid triggat en kräk-reflex hos mig.
Citera
2018-04-12, 09:03
  #91
Medlem
Tjena_67s avatar
Någon uppdatering ang. Charlie & balansekonomi?
Citera
2018-04-12, 14:41
  #92
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Någon uppdatering ang. Charlie & balansekonomi?

Han verkar ha problem med att hitta boende i Stockholm enligt hans fb, så sent som för 9 veckor sedan så hade det inte löst sig. Om det beror på att han helt enkelt inte har råd med att köpa lägenhet, eller att han tror att priserna kommer att gå ner eller att han inte vill binda upp kapital vet jag ej.
Citera
2020-12-17, 09:22
  #93
Medlem
SvaMp_s avatar
Så en Lennart Göthe la upp en säljsida om detta på sin grupp, Ett rikare liv. Vart intresserad vad det var och googlade lite. Hittade artikeln från Affärsvärlden där de beskriver hur ägaren kommer från tidigare pyramidsspelsbranchen samt hur företaget har stängd bokföring varför man inte vet om avkastningen kommer från den faktiska produkten eller från nya investerare.

Länkade iaf artikeln varpå den snabbt togs bort. När jag messade Göthe om detta menade han att det spreds felaktiheter etc. Efter det kastade han ut mig från gruppen.

Så mycket för deras öppenhet. Fyfan vilken scam, och fyfan vilka människor. Att sådant här får fortsätta är ju helt sjukt.
Citera
2022-11-16, 11:27
  #94
Avstängd
Balansekonomi - Göthe o Söderberg - Göthe bor med hälften så gammal invandrare
homo - inneboende eller andrahandsuthyrning?

Balansekonomi har stoort aktiekapital men också miljonförluster o 800 k i villkorat aktieägartillskott
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback