Jag tycker denna artikel är intressant:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/05/sd-har-mer-gemensamt-med-tyska-nazister-med-danska-folkepartister
Citat:
SD vill självklart sänka invandringen till ett minimum och bara ge tillfälliga uppehållstillstånd. Därutöver vill man införa frivilliga återvandringsprogram och utvisa de invandrare som begår lindriga brott. Men det skulle knappast innebära några dramatiska skillnader för befolkningssammansättningen inom överskådlig tid.
Hur kan det INTE innebära några skillnader?
Citat:
SD:s partisekreterare Björn Söder uttryckte sig på följande sätt i ett tal 2006: "Islams ambition är att ersätta vårt existerande samhälle med sina egna normer och värderingar och tvinga oss andra - kristna, judar eller vad vi än må vara - att anamma islams lära eller gå under."
Det finns en video i denna tråd där muslimerna i Storbritannien demonstrerar och skriker att i framtiden kommer Islam vara dominerande. Är det inte ganska säkert att tro att de har samma mål i övriga Europa?
Citat:
När SD-företrädare röstar i kommunala församlingar stödjer de visserligen i regel de borgerliga partierna när det blir röstningar mellan blocken. Men samtidigt har partiledaren Jimmie Åkesson flera gånger framhållit att partiet står i mitten och inte kan placeras in på vänster-höger-skalan.
Och vad skulle detta egentligen ha för betydelse i denna debatten? Här handlar det väl främst om att artikelskrivaren försöker hitta lama punkter där SD någon gång har sagt något och sedan inte agerat så, såsom alla andra partier gör frekvent.
Jag ville vänta med att tala min åsikt om partiet tills ni läst artikeln, därför skriver jag det nu sist: Här har artikelskrivaren ambitiöst skrivet en artikel som syftar till att jämföra SD:s politik med nazistiska partiers, såsom NDP. Dock missar han en väsentlig sak, nämligen att jämföra dess synpunkter. Han har nämligen bara jämfört SD:s politik med SMR, ND mm utan att dra paralleller till NDP. Och när han jämför SD med SMR, ND mm så radar han själv upp en massa punkter där deras politik inte är lika varandras.
Vad tycker ni?