2009-10-28, 18:55
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Haha..ungefär lika klara singnaler som vänsterpartiet har skickat till alliansen.
de senaste åren.

Det skall till en riktigt rejäl förändring för att den saken skall ändras när
det gäller SD och förefaller helt osannolik idag.

Endera av blocken kommer ju enligt egen inställning att t.o.m stödja
en minoritetsregering.

Så fruktansvärt naiva ni är...

Sen rä det ju rätt märkligt att det är så få (inga alls) personer av dignitet
som tagit parti och/eller försvarat lille jimmys artikel i sak.....

Nån som haar sett nån som artikel någonstans?

Vänstern är inte samma sak som SD, på något vis. Bara en idiot drar den kontrasten.
2009-10-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/de-gamla-randerna-har-inte-gatt-ur-sd-1.977258 är detta rätt länk?

Nu har DN, utan att nämna något i artikeln - plockat bort följande:
Det stämmer uppenbarligen. Om man går in på artikeln via google cache hittar man inte den texten, men google cache läste in artikeln så nyligen som runt klockan 17 ikväll. Däremot i sökresultatsträfflistan på google kan man se att det faktiskt stått så i artikeln. Jag postar här ett bevis eftersom det inom en snar framtid försvinner från google:
http://img9.imageshack.us/img9/4109/screenhunter01oct281902.jpg
2009-10-28, 19:25
Medlem
MoLoKs avatar
Ser lite löjligt ut när artikeln är publicerad idag men bloggarna om den är 7 dagar gamla.
2009-10-28, 21:30
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
En Svenne Banan och Jesusdåre, ordförande för KD i Dalarna, sket i det PK-STASI-övervakade skåpet - en KD-käring uttalar sig:

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article503962.ece
Politiker och journalister sitter i samma båt - alla älskar Mellanösternkultur. Undrar just vilka det är som "förändrar samhället på ett otäckt sätt"...
2009-10-28, 21:51
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Vänstern är inte samma sak som SD, på något vis. Bara en idiot drar den kontrasten.

Eeehhh Vem har påstått det?

Jag tog ju bara ett analogt exempel för att påvisa att SD med 10 % i
valet kan bli lika akterseglat som vänsterpartiet har varit den senaste
tiden. Vem har pratat om att jämföra partierna som sådana?

Det är ju den bilden media också vill förmedla.
2009-10-28, 22:29
Medlem
Citat:

- Faktum är ju att Vänsterpartiet är ett ganska bra exempel på hur ett litet parti som står långt ifrån alla andra ideologiskt och officiellt är ganska hatat ändå kan ha en stor påverkan. Under regeringen Persson fick ju vänstern igenom en mängd krav genom att sätta sig på tvären i diverse budgetförhandlingar (flyktingamnestin 2005 är ett bra exempel), man nådde realpolitiska överenskommelser med mittenpartierna (som den energipolitiska överenskommelsen mellan sossarna, centern och vänstern under 90-talet).

Idag är man lovade ministerposter i en eventuell rödgrön regering och man påverkar hela tyngdpunkten i vänstersamarbetet. Vänstern syns i media, debatterar i riksdagen osv. Alltså har man en stor påverkan på samhället, även om påverkan på t.ex. moderaterna naturligtvis är minimal.

På samma sätt kommer SD påverka alla de etablerade partier man delar väljarbas med (vilket är alla utom miljöpartiet). Den senaste veckan visar ju också att SD kommer ha möjlighet att sätta agendan helt som de själva vill i alla debatter; SD är helt enkelt så udda, märkliga och vidriga att pressen inte kan låta bli att skriva spaltmeter om dem. SD kommer att vara Sveriges mest kända parti efter ett par veckor i riksdagen. Jag är uppriktigt oroad över hur ditt balkanpsyke skall klara av en sådan situation
2009-10-28, 22:29
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det stämmer uppenbarligen. Om man går in på artikeln via google cache hittar man inte den texten, men google cache läste in artikeln så nyligen som runt klockan 17 ikväll. Däremot i sökresultatsträfflistan på google kan man se att det faktiskt stått så i artikeln. Jag postar här ett bevis eftersom det inom en snar framtid försvinner från google:
http://img9.imageshack.us/img9/4109/screenhunter01oct281902.jpg
Jag hittade den gamla versionen cachad från den 20/10 här:
http://tinyurl.com/yhj2w6n

Den kommer nog inte att finnas kvar så länge, så jag gjorde en dump också:
http://img687.imageshack.us/img687/4725/bild150.png

En bidragande orsak till att de ändrat artikeln, kan vara att jag mejlade dem och påtalade förtalet och lögnerna tidigare idag. Så hör gärna av er och tala om för dem att de ägnar sig åt bedrägeri nu istället. Skicka gärna med en länk på dumpen också. Det går att klicka på en knapp "Rätta artikeln" längst ned på orginal-url:en:
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/de-gamla-randerna-har-inte-gatt-ur-sd-1.977258
2009-10-28, 22:31
Medlem
SwiftDeletes avatar
Citat:
Eeehhh Vem har påstått det?

Det är ju den bilden media också vill förmedla.

Moderaterna: 26,6%
Folkpartiet: 5,9%
Centerpartiet: 4,6%
Kristdemokraterna: 4,2%
41,3%

Socialdemokraterna: 33,7%
Vänsterpartiet: 5,7%
Miljöpartiet: 8,6%
48%

Sverigedemokraterna: 6,0%
Piratpartiet: 2,1%
Övriga: 2,5%

Jag tycker SD har rätt bra utgångsläge just nu, men om vi ska ändra lite på sifrorna så kan det hända mycket. Låt oss säga att SD skrällar och får 10% som du nämnde så kan vi få en rolig situation. Troligen droppar så fall väljare från partier med svaga ledare och de med minst lojala väljare. Mona, Maud och Jan Björklund är absolut de som troligen kommer förlora väljare i så fall. Moderaterna och SD kommer troligen vinna röster inför valet och MP kan troligen tappa en del röster. Vänstern kommer nog inte växa eller minska märkbart.

Moderaterna: 30,5%
Folkpartiet: 8%
38,5%

Socialdemokraterna: 33%
Vänsterpartiet: 7,5%
Miljöpartiet: 9%
49,5%

Sverigedemokraterna: 12%

Vad hände? Jo, Centern och KD kom precis under 4% spärren och några backade och några ökade, bara lite men sen när man räknade om andelarna i riksdagen när de parti som inte klarade 4% spärren inte var med så fick alla partier en liten ökning.
Om Moderaterna ska regera utan SD så måste de ta med V och MP. Vill Sossarna regera utan SD så måste de antingen gå samman med M eller FP.

Jag kan bara konstatera att ett sådant resultat skulle fått den sittande regeringen att likna Parlamentet på tv4 om ingen skulle sammarbetat med SD. Jag skulle tro att en Rödgrön eller Blå minoritetsregering skulle bildats och ett tyst sammarbete med SD skulle figurerat.
2009-10-28, 22:38
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
En Svenne Banan och Jesusdåre, ordförande för KD i Dalarna, sket i det PK-STASI-övervakade skåpet - en KD-käring uttalar sig:

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article503962.ece
Vilken jubelåsna

"Ja, så fort jag såg inslaget kände jag att jag inte kunde stå för åsikterna."

Vilket egentligen betyder

"så fort dom började ringa från partihögkvarteret, distriktsstyrelsen och Dalarnas alla skittidningar bytte jag snabbt som ögat åsikt för jag är en ynkrygg"
2009-10-28, 22:39
Medlem
Handskaknings avatar
Resultatet skulle nog bli att SD kommer in i regeringen.

Det skall ändock bli intressant att se hur de kvarsittande partierna hanterar situationen efter 2010 års val... Jag ser nästan fram emot 2014 redan, bara för att se om SD har fått ett bekräftande från folklagren eller inte.
2009-10-29, 09:57
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
- Faktum är ju att Vänsterpartiet är ett ganska bra exempel på hur ett litet parti som står långt ifrån alla andra ideologiskt och officiellt är ganska hatat ändå kan ha en stor påverkan.

Jojo...men makten var helt beroende på stödet från sossoarna.

SD har ju nu inte stöd av någon. Alla har ju idag tagit avstånd.

Som alltid inom politiken kan ju det ändras givetvis

Kan SD och lille jimmy rida ut klavertrampet från sista artikeln och
sluta göra bort sig så jävligt kan det ju få effekt på media.

Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
På samma sätt kommer SD påverka alla de etablerade partier man delar väljarbas med (vilket är alla utom miljöpartiet). Den senaste veckan visar ju också att SD kommer ha möjlighet att sätta agendan helt som de själva vill i alla debatter; SD är helt enkelt så udda, märkliga och vidriga att pressen inte kan låta bli att skriva spaltmeter om dem. SD kommer att vara Sveriges mest kända parti efter ett par veckor i riksdagen. Jag är uppriktigt oroad över hur ditt balkanpsyke skall klara av en sådan situation

Hehe..nema problema på den punkten. SD är knappt ens en liten finne i
röven.

Pressen kommer dock att vara glad som fan trots allt och givetvis kommer det att generera massa spaltmeter oavsett hur det går för SD sen.
2009-10-29, 10:13
Medlem
Ezzelinos avatar
Den jagsvage konformisten och kulturkoftan Lars Westerberg på Helsingborgs Dagblad ryser som en liten tant när han fantiserar om vilka "demoner" som finns i SD ;

http://hd.se/kultur/lars-westerberg/2009/10/29/foer-och-emot-aftonbladet-och-sd/

Citat:
Sverigedemokraternas potentiella väljare däremot delar helt sina ledares värderingar, men är mindre jagstarka. De är lika okänsliga för argument och förnuft, lika fasta i sina fördomar. Men de är känsliga för att inte accepteras. De delar helt sina ledares åsikt att de avvikande, de som inte passar in och är främmande, bör stängas ute. Men vill man att flocken skall mobba ut de avvikande måste man ju själv accepteras av flocken. För dem är en publicering i Sveriges störta tidning en framgång. Signalen är: Man har börjat tala med oss. Det är första steget till att våra sanningar kommer att accepteras.---[det är] naturligtvis bra att så många som möjligt inser vidden av sverigedemokraternas demoni"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in