Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Eeehhh

Vem har påstått det?
Jag tog ju bara ett analogt exempel för att påvisa att SD med 10 % i
valet kan bli lika akterseglat som vänsterpartiet har varit den senaste
tiden. Vem har pratat om att jämföra partierna som sådana?
Det är ju den bilden media också vill förmedla.
Moderaterna: 26,6%
Folkpartiet: 5,9%
Centerpartiet: 4,6%
Kristdemokraterna: 4,2%
41,3%
Socialdemokraterna: 33,7%
Vänsterpartiet: 5,7%
Miljöpartiet: 8,6%
48%
Sverigedemokraterna: 6,0%
Piratpartiet: 2,1%
Övriga: 2,5%
Jag tycker SD har rätt bra utgångsläge just nu, men om vi ska ändra
lite på sifrorna så kan det hända mycket. Låt oss säga att SD skrällar och får 10% som du nämnde så kan vi få en rolig situation. Troligen droppar så fall väljare från partier med svaga ledare och de med minst lojala väljare. Mona, Maud och Jan Björklund är absolut de som troligen kommer förlora väljare i så fall. Moderaterna och SD kommer troligen vinna röster inför valet och MP kan troligen tappa en del röster. Vänstern kommer nog inte växa eller minska märkbart.
Moderaterna: 30,5%
Folkpartiet: 8%
38,5%
Socialdemokraterna: 33%
Vänsterpartiet: 7,5%
Miljöpartiet: 9%
49,5%
Sverigedemokraterna: 12%
Vad hände? Jo, Centern och KD kom precis under 4% spärren och några backade och några ökade, bara lite men sen när man räknade om andelarna i riksdagen när de parti som inte klarade 4% spärren inte var med så fick alla partier en liten ökning.
Om Moderaterna ska regera utan SD så måste de ta med V
och MP. Vill Sossarna regera utan SD så måste de antingen gå samman med M eller FP.
Jag kan bara konstatera att ett sådant resultat skulle fått den sittande regeringen att likna Parlamentet på tv4 om ingen skulle sammarbetat med SD. Jag skulle tro att en Rödgrön eller Blå minoritetsregering skulle bildats och ett tyst sammarbete med SD skulle figurerat.