Citat:
Ursprungligen postat av Ingetval
Jag har aldrig slagits. Men jag VET att folk inte använder "mucka inte med mig, jag känner folk" som försvar. Tvärtom, "jag känner folk" är en alldeles safe proof karaktärsbeskrivning på folk som söker bråk. En annan sak som man kan göra är att markera på sin egen kind var man vill ha slaget så att man får en ursäkt till att börja slåss.
Jag har sett det förr upprepade gånger.
Uppenbarligen inte.
Människor som vill
undvika en konflikt beter sig generellt enligt vissa mönster. Mönster som, likt mycket annat, går igen i djurvärden. Nämligen:
1. Visa att du inte är en fara för din attackerare (tex som mannen gjorde genom att slå ut med armarna)
2. Fly från din attackerare (mannen flydde inte, men han backade genomgående)
När vi inte kan fly och vi blir attackerade trots att vi visat att vi inte är något hot så går vi över till följande:
1. Vi visar att vi inte är rädda för en konflikt (hur mycket vi än är det) genom att tex inbjuda den andra till att slå första slaget. Här tar väldigt många potentiella bråk slut då den attackerande sällan verkligen vill ha en konflikt utan vill oftast bara visa sin dominans över den andre.
2. Skräms! Varför tror du att djur blåser upp sig, gör sig så stora som möjligt, visar huggtänder osv? När man var riktigt liten var det "min pappa är starkare än din pappa" något senare är det vilka man känner och "kan hämta". Syftet är det samma, det är huggtänder som säger bråka inte med mig för du får 100ggr tillbaka senare då.
Det finns massor både böcker och på dvd om du vill lära dig mer om detta.
Det är bättre än vilken självförsvarskurs som helst om man vill undvika bråk på stan.
Geoff Thompson & Marc McYoung är två mycket duktiga herrar på området.