2009-10-26, 16:37
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
1. Hur fick du in det kulinariska argumentet i detta sammanhang? Är pizzan, som maträtt som togs in i landet av en svensk, något du associerar med arabisk (eller för den delen muslimsk) kosthållning?
2. Är att, som du ser det, våga framföra berättigad (eller för den delen oberättigad) kritik mot ett totalitärt politiskt system en del av en kultur som du associerar med vilseledda själar inom SD? Ett kritiskt förhållningssätt till samtiden som inte skulle vara bra?
1. Det var ett exempel på att kulturen utvecklas och även betyder olika för människor. Medan min mormor/morfar hade söndagsfika med bekanta möter jag mina nere på lokala pizzerian. Nu när jag bor i ett restaurangtätt område så blir det i ärlighetens namn mer indiskt och libanesisk mat. Vem som förde in delikatessen är oväsentligt, viktigast är poängen att det inte ses som traditionell svensk mat.
2. Ett kritiskt förhållningssätt är bra och hur dagens politiker försöker kringgå problemen kring invandring (ex. överrepresentation vid vissa typer av brott) är trist. SD har fört fram invandringspolitiken i debatten vilket jag anser är bra. Däremot för de fram ståndpunkter som jag inte håller med om. Ett exempel är deras urskiljningslösa försök till hetsjakt mot muslimer som jag inte anser skäliga. Man för ner frågan (invandringspolitik) och banaliserar den genom att beskylla en grupp (muslimer) för problemen. De är populister.
2009-10-26, 16:41
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrB_DnD
Man för ner frågan (invandringspolitik) och banaliserar den genom att beskylla en grupp (muslimer) för problemen. De är populister.

Ja, det är givetvis fel. Om så vore, vore rimligen kristna araber inget problem, men det är de ju. Muslimerna är således inte hela problemet.
2009-10-26, 16:44
Medlem
L0darens avatar
Citat:
1. Det var ett exempel på att kulturen utvecklas och även betyder olika för människor. Medan min mormor/morfar hade söndagsfika med bekanta möter jag mina nere på lokala pizzerian. Nu när jag bor i ett restaurangtätt område så blir det i ärlighetens namn mer indiskt och libanesisk mat. Vem som förde in delikatessen är oväsentligt, viktigast är poängen att det inte ses som traditionell svensk mat.
2. Ett kritiskt förhållningssätt är bra och hur dagens politiker försöker kringgå problemen kring invandring (ex. överrepresentation vid vissa typer av brott) är trist. SD har fört fram invandringspolitiken i debatten vilket jag anser är bra. Däremot för de fram ståndpunkter som jag inte håller med om. Ett exempel är deras urskiljningslösa försök till hetsjakt mot muslimer som jag inte anser skäliga. Man för ner frågan (invandringspolitik) och banaliserar den genom att beskylla en grupp (muslimer) för problemen. De är populister.

Ja men nu är det också så att MENA-folket är sjukligt överrepresenterade gällande vissa brott, och inte bara i Sverige utan även i många andra länder runtomkring Europa. Att någon talar sanningen och påpekar detta är just det, sanningen. Man kan tycka illa om sanningen, och att den inte skall sägas. Men den finns liksom där. Sen hur folk väljer att tolka den, t.ex. hur aftonbladet medvetet sätter en felaktig rubrik för att hetsa, är ju upp till var och en. Det är Aftonbladet som har hetsat mot muslimer eftersom de och ingen annan skrivit den rubriken. De, och inte Jimmie, som pekat ut muslimer som ett hot. Varför diskuterar vi inte aftonbladets hets mot muslimer?

Att ta upp mat som något slags alibi för invandringen kan aldrig tas seriöst, inte heller zlatan eller någon annan symbolisk invändning.

Populism är inget negativt, det är snarare så när direktdemokrati man kan komma. Att det är något som varje politiskt parti sysslar med är självklart, det vet alla som följer debatten. Till skillnad från de andra partierna så har dock SD för avsikt att så mycket som det går genomföra den politik de talar om.
2009-10-26, 16:57
Medlem
Alexander857s avatar
Citat:
SD har fört fram invandringspolitiken i debatten vilket jag anser är bra.

Om SD skulle forsvinna imorgon sa skulle aven debatten forsvinna. Oavsett vad man tycker om SD sa ar de i nulaget total nodvandiga for att etablissemanget ska tysta ner all kritik mot massinvandringen i 2 decennium till.
2009-10-26, 17:04
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Förespråkar du öppenhet mot tvångsgifte, könsympning, våldtäkter, balkongflickor, etniska motsättningar, rasism osv också? Man kan inte bara ta russinen ur kakan. Man får hela soppan. Pizza och Zlatan eller inte.
Vilken enfaldig retorik! Med din argumentation så likställer du ALLA muslimer med det du skriver över. Speciellt konstigt är detta när det enbart är en minoritet som sysslar med kriminallitet osv. Jag jämställer inte alla svenska snickare med svartarbete. Jag jämställer inte alla invandrare med eget företagande, liksom jag inte jämställer dem med arbetslöshet. Tyckte det var träffande att Jimmy beskyllde regeringen för att favorisera invandrare när de ger bidrag för att invandrare skall få arbete. Detta är inte ett problem när samma sak ges till ungdomar, glesbygdsbor, områden med stor arbetslöshet, vid nedskärningar osv. Men när det ges till invandrare med längre arbetslöshet, då är det ett problem.
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Det är ju just den här frågan som berörs ganska grundligt med varierande kvalitet i I&I. Andelen subversiva muslimer är mycket större än den kristna dito. Därmed kan man peka ut muslimer som grupp som subversiv.
Har du träffat seriösa kristna? Hela den amerikanska höger med dess politik om "avhållsamhet" istället för preventivmedel. Har du hört om katolska präster som begått vansinniga handlingar mot konfirmander. Har du hört om Åke Greens uttalanden? Tror du att han är ensam om att tycka på detta sättet?

Nej, du tar ditt personliga korståg mot folk som tror på islam för det verkar otäckt!
2009-10-26, 17:14
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Vilken enfaldig retorik! Med din argumentation så likställer du ALLA muslimer med det du skriver över. Speciellt konstigt är detta när det enbart är en minoritet som sysslar med kriminallitet osv. Jag jämställer inte alla svenska snickare med svartarbete. Jag jämställer inte alla invandrare med eget företagande, liksom jag inte jämställer dem med arbetslöshet. Tyckte det var träffande att Jimmy beskyllde regeringen för att favorisera invandrare när de ger bidrag för att invandrare skall få arbete. Detta är inte ett problem när samma sak ges till ungdomar, glesbygdsbor, områden med stor arbetslöshet, vid nedskärningar osv. Men när det ges till invandrare med längre arbetslöshet, då är det ett problem.
Har du träffat seriösa kristna? Hela den amerikanska höger med dess politik om "avhållsamhet" istället för preventivmedel. Har du hört om katolska präster som begått vansinniga handlingar mot konfirmander. Har du hört om Åke Greens uttalanden? Tror du att han är ensam om att tycka på detta sättet?

Nej, du tar ditt personliga korståg mot folk som tror på islam för det verkar otäckt!

Det är också träffande för sådana som dig att du inte inser att det är skillnad på att etniskt diskriminera den etniska befolkningen i detta land(ehm du vet såna där svenskar), och göra tillfälliga stödinsatser för en grupp människor i ett utsatt område(oavsett etnicitet!!).
2009-10-26, 17:17
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Ja men nu är det också så att MENA-folket är sjukligt överrepresenterade gällande vissa brott, och inte bara i Sverige utan även i många andra länder runtomkring Europa. Att någon talar sanningen och påpekar detta är just det, sanningen. Man kan tycka illa om sanningen, och att den inte skall sägas. Men den finns liksom där. Sen hur folk väljer att tolka den, t.ex. hur aftonbladet medvetet sätter en felaktig rubrik för att hetsa, är ju upp till var och en. Det är Aftonbladet som har hetsat mot muslimer eftersom de och ingen annan skrivit den rubriken. De, och inte Jimmie, som pekat ut muslimer som ett hot. Varför diskuterar vi inte aftonbladets hets mot muslimer?

Att ta upp mat som något slags alibi för invandringen kan aldrig tas seriöst, inte heller zlatan eller någon annan symbolisk invändning.

Populism är inget negativt, det är snarare så när direktdemokrati man kan komma. Att det är något som varje politiskt parti sysslar med är självklart, det vet alla som följer debatten. Till skillnad från de andra partierna så har dock SD för avsikt att så mycket som det går genomföra den politik de talar om.
MENA-folket?
Hela ditt inlägg går ut på "sanningen". Jag tar av min hatt för sanningens apostel. Han som uttyder sanningen och gör den lätt och fattlig så att folket kan ta sanningen till sig. Budbäraren har kommit och med honom kommer folket bli upplyst och lyckligt. Vik häda tvivlare, för sanningen har kommit!

OT: Att smutskasta SD för rubriken som inte sätts av dem är patetiskt på gränsen till komiskt. Sen håller jag fortfarande inte med honom i det han skriver. Jag finner det komiskt att han försöker gå hand i hand med kyrkan i utmålandet av muslimer som det farliga. Det har gjorts, gjorts igen, och görs igen nu. Snart kommer han börja citera påven (finns mkt att hämta).
Populism = förenkling av frågor för att spela på massornas rädsla/förhoppning. Populism handlar inte om upplysning. Populister skärskådar inte problemen. Populister försöker ompaketera en svår fråga till att bli lätt. Som när Ian Wachtmeister skulle förklara det ekonomiska systemet med hjälp av 8 ölbackar.
2009-10-26, 17:25
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Det är också träffande för sådana som dig att du inte inser att det är skillnad på att etniskt diskriminera den etniska befolkningen i detta land(ehm du vet såna där svenskar), och göra tillfälliga stödinsatser för en grupp människor i ett utsatt område(oavsett etnicitet!!).
Så vad, den etniska dimensionen är den enda som finns?
1. Vi diskriminerar göteborgare då trollhättanbor får stöd för att finna jobb i exempelvis göteborg. (regionsdiskriminering)
2. Vi diskriminerar äldre då unga får bidrag för att få jobb. (åldersdiskriminering)
3. Vi diskriminerar män för att kvinnor skall kvoteras in på mänsdominerande arbetsplatser. (könsdiskriminering)
4. Vi diskriminerar medelklass för att vi hjälper arbetarklass genom extra stödresurser (socialdiskriminering)

Ni klagar över att mycket bidrag går till invandrartäta områden. Samtidigt klagar ni på när de får hjälp för att inte behöva var arbetslösa. Hur "invandraren" än gör så är han dömd och en riktig jävel!
2009-10-26, 17:30
Medlem
L0darens avatar
Citat:
MENA-folket?
Hela ditt inlägg går ut på "sanningen". Jag tar av min hatt för sanningens apostel. Han som uttyder sanningen och gör den lätt och fattlig så att folket kan ta sanningen till sig. Budbäraren har kommit och med honom kommer folket bli upplyst och lyckligt. Vik häda tvivlare, för sanningen har kommit!

OT: Att smutskasta SD för rubriken som inte sätts av dem är patetiskt på gränsen till komiskt. Sen håller jag fortfarande inte med honom i det han skriver. Jag finner det komiskt att han försöker gå hand i hand med kyrkan i utmålandet av muslimer som det farliga. Det har gjorts, gjorts igen, och görs igen nu. Snart kommer han börja citera påven (finns mkt att hämta).
Populism = förenkling av frågor för att spela på massornas rädsla/förhoppning. Populism handlar inte om upplysning. Populister skärskådar inte problemen. Populister försöker ompaketera en svår fråga till att bli lätt. Som när Ian Wachtmeister skulle förklara det ekonomiska systemet med hjälp av 8 ölbackar.

MENA=Mellanöstern och Nordafrika.
Varför kommenterar du inte i sak överrepresentationen? Det är trots allt den som är viktig.

Kristendomen har funnits i Sverige i 1000 år, det har blivit en del av vår kultur och den har genomgått stora reformeringar för att passa vårt samhälle, till skillnad från muselmanerna som anpassar samhället efter religionen. Ser du inga som helst nyansskillnader mellan islam och kristendom så behöver vi inte diskutera den frågan.
Citat:
Populism = förenkling av frågor för att spela på massornas rädsla/förhoppning.

Jag förstår fortfarande inte hur precis alla politiska partier gör detta varje dag?
Alla miljötalibaner t.ex. som uttalar sig om hur Jorden kommer att gå under om vi inte slutar köra bil, såvitt jag vet har de inte byggt en tidsmaskin och kan se in i framtiden? Nej de spekulerar och spelar såklart på folks rädslor för att få fram ett budskap och få röster och inflytande. Såssarna med sitt prat om "förmögenhetsskatten" som är totalt missvisande och benämns så enbart för att spela på arbetarföraktet mot de borgerliga, EMU-valet var särskilt speciellt i det att politiker plötsligt i detalj kunde räkna ut hur mycket mer varje barnfamilj skulle tjäna per månad på att vara med, osv osv

Och här har Åkesson mage att komma och påstå att islam är ett hot, enbart för att ett par tusen västerlänningar de senaste 8-9 åren mördats i islams namn, för att extremismen breder ut sig i hela Europa och för att vi ser en anpassning av det svenska samhället till en religion som vi inte sett sen kristendomen gjorde sitt intrång. Nej han är ute och seglar såklart.
2009-10-26, 17:35
Bannlyst
Citat:
Därför är det helt fel att börja peka ut muslimer som grupp.
Det är inte intressant vad ni tycker, SD är ett parti för svenskar och mot muslimer.
2009-10-26, 17:45
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Så vad, den etniska dimensionen är den enda som finns?
1. Vi diskriminerar göteborgare då trollhättanbor får stöd för att finna jobb i exempelvis göteborg. (regionsdiskriminering)
2. Vi diskriminerar äldre då unga får bidrag för att få jobb. (åldersdiskriminering)
3. Vi diskriminerar män för att kvinnor skall kvoteras in på mänsdominerande arbetsplatser. (könsdiskriminering)
4. Vi diskriminerar medelklass för att vi hjälper arbetarklass genom extra stödresurser (socialdiskriminering)

Ni klagar över att mycket bidrag går till invandrartäta områden. Samtidigt klagar ni på när de får hjälp för att inte behöva var arbetslösa. Hur "invandraren" än gör så är han dömd och en riktig jävel!

Nu är det så att det är skillnad på att hjälpa svenskar på andra svenskars bekostnad, och att hjälpa någon som inte bidragit med något på andra svenskars bekostnad. Man har vissa rättigheter som medborgare av ett land där man vuxit upp och där ens släkt i generationer slitit för att göra samhället till vad det är idag. Förstår inte du den dimensionen så tycker jag faktiskt synd om dig, men visst det är mer ett ställningstagande och en stolthet som etnisk svensk som inte alla besitter.

Du kan hitta på diskriminering precis var som helst med din definition, jag diskriminerar fanta då jag hellre dricker cola, jag diskriminerar general snus då jag föredrar göteborgsrape osv osv. Men får du någon poäng? Nej.
Att ta upp könskvotering var dessutom illa genomtänkt, det är ingen som är för detta.

Typisk att du tilldela mig åsikter som skinheadsrassar på 90-talet använde sig av för att diskutera. Jag är inte intresserad av invandraren som individ, det är ett alldeles för abstrakt begrepp i vilket fall. Däremot är jag mycket mån om att man som etnisk svensk inte diskrimineras på arbetsmarknaden, eller att man diskrimineras i lagen(vilket också sker).
2009-10-26, 17:56
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
MENA=Mellanöstern och Nordafrika.
Varför kommenterar du inte i sak överrepresentationen? Det är trots allt den som är viktig.
Debatten är sned. SD håller på att lyckas med att forma debatten efter vad som är problemen, utan att benämna alla de möjligheter som att skapats till följd av invandringen. Finns för många som kan rabbla våldtäktssiffror utan mer nyanserat tal om ökade handelsmöjligheter, ökad företagsamhet, större förståelse för världen runt oss (bland gemene svensken) och hur vi som rika faktiskt kan göra en skillnad för den enskilda individen som flytt förtryck och krig i länder som Chile, Iran, Irak, Indonesien, Turkiet osv.

Citat:
Kristendomen har funnits i Sverige i 1000 år, det har blivit en del av vår kultur och den har genomgått stora reformeringar för att passa vårt samhälle, till skillnad från muselmanerna som anpassar samhället efter religionen. Ser du inga som helst nyansskillnader mellan islam och kristendom så behöver vi inte diskutera den frågan.
kristna försöker styra debatten i Sverige i många frågor utifrån religiösa ställningstaganden. Men vad är talet om religionsfrihet om vi inte lyckas åstadkomma ett samhälle där religioner kan samleva? Självklart finns skillnader mellan religionerna liksom mellan utövarna. Men en relativt sekulär Iranier har nog mer gemensamt med en spanjor liksom en kristen amerikansk fundamentalist har mer gemensamt med ayatollorna.

Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur precis alla politiska partier gör detta varje dag? osv.
Återkommer med svar om det, nu måste jag dra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in