Citat:
Hansson har ett förslag på SD-reklam.
Ursprungligen postat av IvanLendl
Budskapet i filmen är helt ointressant. Det är chock- och "snackis"värdet som betyder något. SD hade kunnat producera sin femhundraelfte film med jävla sommarängar och röda stugor och folkdans och skogar och svenska värderingar och tradition och midsommar och nationaldagar. Ingen hade brytt sig. Den här filmen skapar en helt annan effekt. Jag anar att SD tänkte rätt, faktiskt.
Citat:
http://tommyhansson.wordpress.com/2010/08/31/sds-forgripliga-valfilm/
När detta är sagt måste jag ändå tillstå att jag – om jag fått bestämma – hade gjort en helt annan typ av valfilm. Jag hade tagit fasta på det ”typiskt svenska” och gjort en mer positiv film i stället för stuket med mörker och skugga som nu tycks vara högsta mode på reklambyråerna. Föreställ er följande:
Scenen är ett kräftbord någonstans i vår vackra svenska skärgård. I centrum för uppmärksamheten ett bord med ett dignande fat med kräftor. Runt bordet sitter några väl igenkännbara sverigedemokrater av båda könen med Jimmie Åkesson i spetsen. Någon tar upp den kanske svenskaste av alla sånger, ”Helan går”, och när den är avsjungen (snapsvisor skall som bekant just ”avsjungas”!) skålas det för Sverige. Här klipps lämpligen in några filmsekvenser med andra typiskt svenska företeelser såsom midsommarstång, Vasaloppet, Nobel-middag med kunglig närvaro, Berdidna högvakten, ishockeylaget Tre kronor, äktsvensk julotta etcetera.
Sedan åter till kräftbordet. Kräftfatet med de kokta, bjärt röda skaldjuren zoomas in, samtidigt som texten ”I vårt Sverige är det bara kräftorna som är röda”, omgärdad av blåsippor, läggs in.
Scenen är ett kräftbord någonstans i vår vackra svenska skärgård. I centrum för uppmärksamheten ett bord med ett dignande fat med kräftor. Runt bordet sitter några väl igenkännbara sverigedemokrater av båda könen med Jimmie Åkesson i spetsen. Någon tar upp den kanske svenskaste av alla sånger, ”Helan går”, och när den är avsjungen (snapsvisor skall som bekant just ”avsjungas”!) skålas det för Sverige. Här klipps lämpligen in några filmsekvenser med andra typiskt svenska företeelser såsom midsommarstång, Vasaloppet, Nobel-middag med kunglig närvaro, Berdidna högvakten, ishockeylaget Tre kronor, äktsvensk julotta etcetera.
Sedan åter till kräftbordet. Kräftfatet med de kokta, bjärt röda skaldjuren zoomas in, samtidigt som texten ”I vårt Sverige är det bara kräftorna som är röda”, omgärdad av blåsippor, läggs in.