2010-08-30, 14:40
  #7213
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Tror att poängen låg i att SD själva inte accepterar de val som tvkanalerna gjort, därmed uppstår en dubbelmoral. De vill att företag ska få välja fritt, och när de inte väljer att sända deras skitreklam så lippar de för deras val inte passade SD's åsikter och tankar...

De borde respektera att ingen vill sända deras skitreklam, har de ett problem med det så kan de ju starta en egen kanal att börja sända rasistpropaganda på.
Jag ser ingen dubbelmoral från SD. TV4 har skrivit på ett avtal att sända SD's reklam inför valet. Det är då oerhört fult att ändra sig när SD redan har lagt pengar på att spela in filmen och det är ont om tid att hitta andra sätt att nå ut.
2010-08-30, 14:42
  #7214
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Tror att poängen låg i att SD själva inte accepterar de val som tvkanalerna gjort, därmed uppstår en dubbelmoral. De vill att företag ska få välja fritt, och när de inte väljer att sända deras skitreklam så lippar de för deras val inte passade SD's åsikter och tankar...

De borde respektera att ingen vill sända deras skitreklam, har de ett problem med det så kan de ju starta en egen kanal att börja sända rasistpropaganda på.

Jag tror du har missuppfattat själva kärnfrågan här. Det handlar om att SD misskrediteras just bara för att de är SD. Jag kan förstå att du som röding inte ser något fel med att SD stoppas med alla medel som finns men det finns en hel del människor som ser ett allvarligt demokratiproblem här. Vad det demokratiproblemet är för något torde vara uppenbart även för dig.
2010-08-30, 14:43
  #7215
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Tror att poängen låg i att SD själva inte accepterar de val som tvkanalerna gjort, därmed uppstår en dubbelmoral. De vill att företag ska få välja fritt, och när de inte väljer att sända deras skitreklam så lippar de för deras val inte passade SD's åsikter och tankar...

De borde respektera att ingen vill sända deras skitreklam, har de ett problem med det så kan de ju starta en egen kanal att börja sända rasistpropaganda på.

Det går inte att jämföra allmänna val med vem ett företag ska anställa.

Enligt demokratins grundprinciper ska alla kunna rösta, kunna starta ett parti och ha möjlighet att få sitt partis valinformation att synas. Om någon av dessa tre grundprinciper saknas i ett samhälle, finns det heller ingen full demokrati.

Just den sista punkten är det lite si och så med i Sverige. Det vanliga idiotargumentet brukar ju vara att om ett parti inte är nöjd med t ex en TV-kanal med många tittare så får de skapa en egen TV-kanal med lika många tittare. Det är ett ungefär lika logiskt argument som att be partiet skapa ett eget land om de inte är nöjda med en del saker i det land de bor i.

När det gäller anställningar så är det ju en ren förutsättning för företagets existens att de kan välja sina medarbetare. Om religion/kulturell bakgrund ska vara en faktor i sammanhanget kan diskuteras, dock måste ett företag alltid kunna välja vem de ska anställa. Annars blir allt företagande helt omöjligt.
2010-08-30, 14:48
  #7216
Bannlyst
SD nekas sända radioreklam – ”för spetsig”

VALET 2010 Nu nekas Sverigedemokraterna även att sända radioreklam. ”De tycker att den är för spetsig”, säger partisekreteraren Erik Almqvist till Dagensmedia.se. Samtidigt meddelar han att partiet håller på att ta fram en ny TV-reklamfilm.
http://politisktinkorrekt.info/2010/08/30/sd-nekas-sanda-radioreklam-for-spetsig/

Jag hade rätt.
2010-08-30, 14:52
  #7217
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Men då borde ju du som DO-sympatisör tycka att SD´s reklam inte ska stoppas, med den logiken?

När det gäller diskrimineringslagen så omfattar inte den politiska åsikter som sådana så där
är ju min logik ganska enkel. Ett kommersiellt mediaföretag som inte vill sända SD´s reklam
begår alltså inget brott mot den lagen.

Så hur du fick till att att min logik brister?

Men om SD vill behålla DO och utöka lagstiftningen till att även omfatta politiska åsikter
och politiska partier och att det skulle delas ut skadestånd mot mediaföretag i dylika
fall så skulle ju saken vara en annan såklart.

Men nu är det ju inte på det sättet.
2010-08-30, 14:53
  #7218
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Förstår ej heller. Ordet har ingen negativ betydelse.
I Sverige har det. Svensson vill inte bli förknippad med rasist, då en rasist kan liknas med en som bar på pesten förut.
2010-08-30, 14:56
  #7219
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
När det gäller diskrimineringslagen så omfattar inte den politiska åsikter som sådana så där
är ju min logik ganska enkel. Ett kommersiellt mediaföretag som inte vill sända SD´s reklam
begår alltså inget brott mot den lagen.

Så hur du fick till att att min logik brister?

Men om SD vill behålla DO och utöka lagstiftningen till att även omfatta politiska åsikter
och politiska partier och att det skulle delas ut skadestånd mot mediaföretag i dylika
fall så skulle ju saken vara en annan såklart.

Men nu är det ju inte på det sättet.
Juridiska frågor är orelevant, jag tänkte mest att du försökte kontra en paradox när du själv har paradoxala åsikter.
2010-08-30, 14:59
  #7220
Medlem
Detta borde väl vara det bästa som kunde hända sverigedemokraterna? Sänder man denna radioreklam censurerad kommer folk kunna fylla i tomrummet på egen hand. Samtidigt skapas en debatt om de etablerade partiernas och medias förtryck av småpartier. SD hamnar då i ett läge där de får både mer uppmärksamhet och sympatier än vad ett icke censurerat reklaminslag hade genererat.
2010-08-30, 15:00
  #7221
Medlem
Karmans avatar
Man får inte ens kritisera invandringspolitiken. Vi lever inte in en demokrati längre. Katastrof. Tur att man kan rösta på SD i alla fall!
2010-08-30, 15:00
  #7222
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TiberiusGracchus
Synd att TV4 valde att inte visa Sverigedemokraternas skräckfilm. Det hade varit det säkraste sättet att hålla partiet utanför riksdagen, endast de mest fanatiska rasisterna skulle stanna kvar.

Jaså?
2010-08-30, 15:05
  #7223
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellstorm
Jaså?

Jag håller med honom, jag tror också det hade varit negativt för SD att få visa sin valfilm i tv.
2010-08-30, 15:11
  #7224
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag håller med honom, jag tror också det hade varit negativt för SD att få visa sin valfilm i tv.
Det finns många sätt att tolka filmen på, tolkas den som islamfientlig så finns det nog många som är trötta på islam och muslimer, även bland pensionärer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in