2010-09-13, 13:31
Medlem
Sifters avatar
Jag tror att han går extra hårt åt SD nu för att uppnå stödröstande på Alliansen från mittenväljare, som inte vill se SD i vågmästarställning. Jag tror att det är klokt.
2010-09-13, 13:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Fungerar det fortfarande att vinna val genom att påstå att SDs politik bygger på skvaller och inte på faktaunderbyggd argumentation?

Personligen gissar jag att sakliga argument fungerar bättre så här nära valet.

Kan det anses nedsättande om afrikaner att göra sig lustig över djungeltrummor?
Eller har han fribrev pga sin bakgrund?

Jag ser bara stavfelet på Expressen, Sveridemokraterna vad hittar man dom i Skåne?
2010-09-13, 13:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifter
Jag tror att han går extra hårt åt SD nu för att uppnå stödröstande på Alliansen från mittenväljare, som inte vill se SD i vågmästarställning. Jag tror att det är klokt.

Det tror jag med. Fredrik är en riktig slug jävel. Som en professionell hora som gör sig populär genom att säga precis det kunderna vill höra, utan att egentligen mena det.

Det är med denna taktik han stal röster från sossarna både förra valet och detta val. Han säger helt enkelt saker som de gillar att höra och sen röstar de på honom som tack.
2010-09-13, 13:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
"Om Sverigedemokraterna tar sig in i riksdagen riskerar flera stolar att stå tomma."

Vad har riksdagsvalet överhuvudtaget med kommunavalet att göra? Det är ingen som tvingar någon att rösta på SD i sin kommun.

Man undrar om de skrev så där medvetet eller om det är en korkad journalist bakom? Det troliga är väl att de skrev detta medvetet i syfte att skrämma lite. Dock gränsar detta till lögn eftersom läsaren, innan han/hon klickar vidare, tolkar det som att det är stolar i Riksdagen som kommer stå tomma. Men där har ju SD ingen brist på kandidater.
2010-09-13, 14:11
Moderator
-Info-s avatar
Här finns en intressant artikel på Aftonbladets kulturavdelning, skrivet av en eller flera anonyma journalister, som visar vilken makt media har när det gäller att påverka valresultatet. Artikeln handlar om Alliansen och de Rödgröna, men tänker man ett varv till så inser man att det stämmer in ännu bättre när det gäller Sverigedemokraterna:

Citat:
Anonymt nätverk av journalister: Sveriges största dagstidningar driver valkampanj för alliansen

- - -

När DN ska sammanfatta politikerveckan i Almedalen väljs bilderna med omsorg. Peter Eriksson och Maria Wetterstrand hallelujar närmast galet, Sahlin skyms av sitt eget namn, Lars Ohly finns inte med alls. Alliansens partiledare framträder glada, harmoniska och trovärdiga. Medieforskaren Ester Pollack säger i P1: ”Jag ser hur väldigt många berättar en framgångssaga om alliansen och Fredrik Reinfeldt. Reinfeldt framställs även på bild som den stora ledaren. Jag har inte sett en enda bild på Mona Sahlin på det sättet”.

- - -

Flera redaktioner är på att presentera positiva opinionsmätningar för alliansen redan på förstasidan, medan negativa göms inne i tidningen. Mätningarna tycks allt mer sällan handla om att mäta opinion, och allt oftare om att skapa och förstärka människors åsikter. Tyckandet om opinionsmätningar på nyhetsplats har utgjort grundbulten i att skapa den negativa publiciteten kring Sahlin. Statsvetarprofessorn Henrik Oscarsson upprörs av tidningarnas sätt att presentera opinionsundersökningar. I P1:s Medierna (6 februari) karakteriserar han DN:s rapportering som ”oärlig” och menar att den ”brister i saklighet”.

- - -
En av hörnstenarna i statsvetaren Robert Dahls definition av en demokratisk process är ”upplyst förståelse”: Varje medborgare bör ha adekvata och lika möjligheter att upptäcka och begrunda det val som bäst tjänar hans eller hennes intressen. Som det är i dag ger svenska medier oss inte den möjligheten. När medierna blir partiska i sin nyhetsrapportering om partiernas politik finns det skäl att bekymra sig över tillståndet i demokratin.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article7773327.ab

Om de rödgröna behandlas dåligt i media så är det ju inget jämfört med hur SD behandlas. Hade media varit vänligt inställda till SD så skulle siffrorna varit mycket högre för SD. Kanske 10% idag.

Slutorden, där statvetaren Robert Dahl citeras, är intressanta. De visar vilka stora problem med demokratin som vi har i Sverige.
2010-09-13, 14:16
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Hjälp, nu låter Fredrik nästan lite arg. Kanske säkrast att göra som han säger.

Citat:
De är totalt ansvarslösa. De vill synas och är beredda att förstöra hur mycket som helst.
Vi har hållit oss borta från det hatet i Sverige, och jag hoppas vi fortsätter med det.

http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1.2133288/reinfeldt-skarper-tonen-mot-sd

Det där citatet vore betydligt bättre lämpat för att beskriva det röda patrask som saboterar SD:s demonstrationer. Märkligt att en så pass beläst människa som Reinfeldt kan gå igång så mycket på ett parti som vill dra ner invandringen till norsk/finsk/dansk nivå.
2010-09-13, 14:39
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
En av hörnstenarna i statsvetaren Robert Dahls definition av en demokratisk process är ”upplyst förståelse”: Varje medborgare bör ha adekvata och lika möjligheter att upptäcka och begrunda det val som bäst tjänar hans eller hennes intressen. Som det är i dag ger svenska medier oss inte den möjligheten. När medierna blir partiska i sin nyhetsrapportering om partiernas politik finns det skäl att bekymra sig över tillståndet i demokratin.
Det där borde SD hålla med om.
2010-09-13, 15:10
Medlem
BarbarernaAnfallers avatar
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/sahlin-kraver-besked-om-sd-1.1169779

Citat:
Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) besöker Skåne på tisdagen. Finansminister Anders Borg och utrikesminister Carl Bildt (M) kommer då att åka till SD:s starka fäste Landskrona för att övertyga väljarna där att inte rösta på SD.

Jösses..
2010-09-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellas-Verona
Då var det som jag trodde alltså. Ja, riksdagspartiernas valfilmer visas ju frekvent och dessutom på bästa tänkbara sändningstid.

Äh lägg ner. De köper väl så att de ska visas vid vissa "tidslottar"? Inte är det så att TV4 bestämmer när. Ett exempel. TV4sport absolut största tittarsiffra kan antas varit vid Zlatan debutmatch i Milans. Överrens om det va? Precis innan martchen ska börja visas SDs reklam! Snacka om bra tajmimg på reklamen. BÄSTA möjliga tidpunkt med tanke på tittarsiffror.

Så av med foliehattarna idiot.
2010-09-13, 16:38
Bannlyst
Polisen vill inte uttala sig om attacken mot Von Arnold för att det kan gynnas SD i valet;

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.445463-ohly-fordomer-sd-overfall

Citat:
-Vi har beslutat att lägga locket på utredningen, säger Lars-Håkan Lindholm, informatör vid Malmöpolisen. -Säger vi något blir det bara politik av det.

Konstigt, minns någon något liknande när Anna Lindh blev knivhuggen innan EMU-valet?
2010-09-13, 17:04
Medlem
Månsans avatar
Nu under radions Studio Etts andra timme kommer dom att diskutera våldet och sabotagen som drabbar SD:s företrädare och valmöten.
Frågeställningen är bland annat de övriga partiernas beklämmande tystnad.
Senast redigerad av Månsan 2010-09-13 kl. 17:08.
2010-09-13, 17:10
Medlem
hejabjorns avatar
Vet inte om det är rätt tråd då Sverigedemokraterna inte nämns en enda gång i artikeln. Men here goes:

http://www.dn.se/debatt/journalisterna-morklagger-sanningen-om-invandrarna-1.627362

En otroligt läsvärd och bra debattartikel av Gunnar Sandelin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in