2010-08-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Jo, filmen överraskade mig också.
Okej, "samma villkor" kanske är bättre ordval än "rumsrena" även om jag anser att de till viss del tangerar varandra. Men SD:s mål är helt klart ett samhälle där man kan föra fram sådana här budskap i gammelmedia (normaliseringen). Ett samhälle där man förvisas till Politiskt inkorrekt och Youtube är vad vi redan har idag.
Gammelmedia intervjuar ju Åkesson var och varannan dag och han åker skytteltrafik mellan SR, SVT och TV4. Om det är en förvisning till YouTube så vet jag inte varför YouTube-inslagen jag ser med Åkesson har SVT- och TV4-loggor i hörnen.

Vad SD har gjort under de senaste 5 åren är att flytta Overton-fönstret åt sitt håll.

Otänkbart > radikalt > acceptabelt > vettigt > populärt > implementerad policy.

Gammelmedia tävlar om att fördöma SD men märker inte att de samtidigt börjar mjukas upp, prata om integrationsproblem, byta "främlingsfientliga" mot "invandringskritiska" etc. Det går förstås inte särskilt snabbt eftersom fönstret flyttats åt andra hållet av flumliberaler och vänsterpatrask under decennier, but we're getting there...

Naturligtvis hävdas det att Sverige är så himla duktiga på att stå emot detta tryck men som Ian Wachtmeister påpekat så implementerade S sedermera många av punkterna på NyD:s program.

Reklamfilmen höjde ribban och vissa är chockade, men när chocken lagt sig så låter allt som SD sa innan filmen släpptes som ganska försynt och icke-kontroversiellt.
2010-08-28, 19:46
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Gammelmedia intervjuar ju Åkesson var och varannan dag och han åker skytteltrafik mellan SR, SVT och TV4. Om det är en förvisning till YouTube så vet jag inte varför YouTube-inslagen jag ser med Åkesson har SVT- och TV4-loggor i hörnen.

Vad SD har gjort under de senaste 5 åren är att flytta Overton-fönstret åt sitt håll.

Ja, det var väl ungefär vad jag syftade på.
Om reklamfilmen hade visats på TV4 så hade det varit att ytterligare flytta Overton-fönstret åt sitt håll, vilket gynnar Sverigedemokraterna. Nu så blev det inte så vilket SD förlorar på.
2010-08-28, 19:56
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Hur har SD's valfilm blivit mottagen?
2010-08-28, 20:00
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Hur har SD's valfilm blivit mottagen?
Vad tror du? givetvis med parraleller till Nazi-tyskland.
2010-08-28, 20:02
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Nja, nog är väl den aktuella reklamfilmen det mest uppkäftiga SD har gjort på mycket länge? Det är väl därför jag är så förtjust i den. Den var verkligen oväntat rakt på sak. SD vill ha samma villkor som alla andra, men fan vet om just den här filmen visar att de vill bli "rumsrena".
Ja att syftet var att bli "rumsrena" kan man nog avfärda då detta nog var något av det minst "rumsrena" som har kommit från dem, vilket naturligtvis är bra, då det sämsta som kan hända är ju att SD förvandlas till ett "rumsrent" parti á la valfritt riksdagsparti.
2010-08-28, 20:10
Bannlyst
Jag hade hoppats att SDs valfilm lät som den första minuten i denna film
http://www.youtube.com/watch?v=HBKDfVwini4 fast med en proffsigare produktion.
2010-08-28, 20:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Gammelmedia tävlar om att fördöma SD men märker inte att de samtidigt börjar mjukas upp, prata om integrationsproblem, byta "främlingsfientliga" mot "invandringskritiska" etc. Det går förstås inte särskilt snabbt eftersom fönstret flyttats åt andra hållet av flumliberaler och vänsterpatrask under decennier, but we're getting there...

Naturligtvis hävdas det att Sverige är så himla duktiga på att stå emot detta tryck men som Ian Wachtmeister påpekat så implementerade S sedermera många av punkterna på NyD:s program.

Reklamfilmen höjde ribban och vissa är chockade, men när chocken lagt sig så låter allt som SD sa innan filmen släpptes som ganska försynt och icke-kontroversiellt.

Otroligt intressant teori. Jag har inte riktigt sett detta innan, men när du säger det så klarnar bilden en hel del. För det stämmer ju som du säger, att epitetet man ger SD har förskjutits ganska rejält de senaste åren, från rasistiskt till invandringskritiska. Nu erkänner ju de flesta (nåja, det finns undantag) också att det är helt OK att kritisera invandrings och flyktingpolitiken offentligt, vilket var tabu för bara något år sedan. Senast jag hörde det var från Jan Scherman i P1 igår. SD har med andra ord gjort stor nytta! Inget snack om saken.

Vidare så anser jag att SD, tack vare att man växt fram i en fientlig Pk-miljö, har blivit mästare att spela på etablissemangets "PK-strängar". PK-isterna reagerar ju nämligen reflexmässigt och förutsägbart, vilket är väldigt tacksamt att utnyttja i sin egen agitation.
2010-08-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Ja, det var väl ungefär vad jag syftade på.
Om reklamfilmen hade visats på TV4 så hade det varit att ytterligare flytta Overton-fönstret åt sitt håll, vilket gynnar Sverigedemokraterna. Nu så blev det inte så vilket SD förlorar på.
Jag tror att du har fel, men vi får se på valdagen... om jag har fel så bjuder jag på en ölskålar-smiley efteråt.

2010-08-28, 20:28
Medlem
TheBlitzers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Otroligt intressant teori. Jag har inte riktigt sett detta innan, men när du säger det så klarnar bilden en hel del. För det stämmer ju som du säger, att epitetet man ger SD har förskjutits ganska rejält de senaste åren, från rasistiskt till invandringskritiska. Nu erkänner ju de flesta (nåja, det finns undantag) också att det är helt OK att kritisera invandrings och flyktingpolitiken offentligt, vilket var tabu för bara något år sedan. Senast jag hörde det var från Jan Scherman i P1 igår. SD har med andra ord gjort stor nytta! Inget snack om saken.

Vidare så anser jag att SD, tack vare att man växt fram i en fientlig Pk-miljö, har blivit mästare att spela på etablissemangets "PK-strängar". PK-isterna reagerar ju nämligen reflexmässigt och förutsägbart, vilket är väldigt tacksamt att utnyttja i sin egen agitation.

Det fundament som era argument vilar på verkar vara väldigt insiktsfulla och underbyggda.
Jag kan bara instämma i ovanstående och ser framtiden an med tillförsikt om en viss förskjutning av debatten och de egentliga sakfrågornas kärnpunkt.
2010-08-28, 20:40
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Vad tror du? givetvis med parraleller till Nazi-tyskland.

T.o.m många SD:are här på FB har reagerat negativt och det säger ju en hel del.

Den allmänna uppfattningen i media är ju att det är en nazistliknande propaganda.

Det kommer nog komma en hel del roliga "remixer" på reklamfilmen.

Här är en som är ganska dålig men ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=1Uyqta1lq_M
2010-08-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
...PK-isterna reagerar ju nämligen reflexmässigt och förutsägbart, vilket är väldigt tacksamt att utnyttja i sin egen agitation.

Jag måste få skryta lite och säga att det var jag som uppfann den här strategin som Erik Almqvist nu implementerat i Sverigedemokraterna:

Plocka ut de frågor där elitens åsikt står så långt ifrån folkets åsikt som möjligt. Lägg ett förslag som får eliten att gå i taket men som folket gillar. Luta dig tillbaka medan invektiven haglar och vad medveten om att varje gång du blir kallad nazist så delar du det ödet med 1 miljon väljare. Det geniala är att man inte ens behöver försvara sig. Belöningen kommer på valnatten.

Ok, det var inte jag som uppfann den, men jag var med från början. Johan Jakobsson är den som bör äras, vi som kände honom såg honom som ett politiskt geni. En svensk Karl Rove eller Donald Segretti. Tyvärr avslutades hans karriär för tidigt i och med dataintrånget hos sossarna.
2010-08-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Plocka ut de frågor där elitens åsikt står så långt ifrån folkets åsikt som möjligt. Lägg ett förslag som får eliten att gå i taket men som folket gillar. Luta dig tillbaka medan invektiven haglar och vad medveten om att varje gång du blir kallad nazist så delar du det ödet med 1 miljon väljare. Det geniala är att man inte ens behöver försvara sig. Belöningen kommer på valnatten.
Bingo!

Invandring och kriminalpolitik är de topp 2 som SD valt ut (populismens A och O), och praktiskt nog pratar ingen annan om dessa områden i denna valrörelse. Ju mer SD pratar om det desto mer skyggar de etablerade partierna och media "för att inte spela X i händerna", och lämnar därmed fältet öppet.

SD borde dock ha tryckt på båda knapparna med två olika filmer – att bekämpa brottslighet är helt PK och långt mer populärt i stugorna än att bekämpa asylinvandring. Jag tror att de har mer att hämta där om jag ska vara ärlig, särskilt då Reinfeldt lämnade målet öppet i år med affischen "Trygghet är mer än fler poliser" (="vi har inte råd med fler poliser så ni får klara er själva").

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in