2010-08-27, 23:57
Medlem
Besvärjarens avatar
SD-reklams film på youtube är uppe i 40 000 visningar nu(på 23 timmar) och det finns en del andra upplagda av okända med 500-1000 visningar så en hel del har redan sett reklamen .

Men de flesta ser den nog från SD-hemsida och där har de en annan video-spelare så hur många som har sett den vet vi aldrig om inte SD meddelar det.
Senast redigerad av Besvärjaren 2010-08-28 kl. 00:08.
2010-08-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan

mkt intressant, det finns ingen dålig publicitet?
jag tror de har fullkomligt rätt som skrev det här, detta kommer nog göra underverk med SDs valsiffror trots allt, att just hucklekärringar fick representera invandrarna tkr jag var själv var olyckligt, men taktiskt var det säkert ett bra grepp, då ökad provokation ger ökad uppmärksamhet ger ökade medvetenhet/diskussion om partiet ger ökade rösttal.
Men hur lätt det blir att hitta sammarbetspartners bland de övriga partierna för ngn som använder såna här taktiker? det återstår att se. Allt handlar inte om hur många procent man kan skrapa ihop trots allt, ngn måste vilja ta i en med tång också trots allt.

så jag fortsätter nog vara lite missnöjd med mitt parti även om jag köper att de sannolikt får mer röster med det här.
Jovisst var det hucklekärringar, men föreställ dig vilket ramaskri det blivit om det hade varit muslimska män med rabiata ansiktsuttryck á la Rage Boy. Att de har burka blir en paradox eftersom det är ett utpekande av en liten grupp men samtidigt en anonymisering av individerna.
2010-08-28, 00:11
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jovisst var det hucklekärringar, men föreställ dig vilket ramaskri det blivit om det hade varit muslimska män med rabiata ansiktsuttryck á la Rage Boy. Att de har burka blir en paradox eftersom det är ett utpekande av en liten grupp men samtidigt en anonymisering av individerna.

fast det jag vänder mig emot är överhuvudtaget att de pekar ut muslimerna.

jag stör mig på det som jag uppfattar som ett godtyckligt utpekande av just muslimer i sammanhanget invandrare, när muslimer inte ens utgör ens i närheten av majoriteten av invandrarna.

Av anomyseringsskälet du ger kan man väl även köpa att hucklekärringarna får representera muslimerna även om det ger ett mer xtremt intryck än verklligheten.

Men det handlar ju inte om religion att ffa MENA kostar pengar och drar upp brottstatistiken. Såvitt jag känner till är muslimska araber inte ett dugg värre ur den synpunkten än kristna diton.
Det ger liksom en känsla av oärlighet, endel brukar säga att SD är populistiska, i det här fallet håller jag med dom.
2010-08-28, 00:18
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
fast det jag vänder mig emot är överhuvudtaget att de pekar ut muslimerna.

jag stör mig på det som jag uppfattar som ett godtyckligt utpekande av just muslimer i sammanhanget invandrare, när muslimer inte ens utgör ens i närheten av majoriteten av invandrarna.

Av anomyseringsskälet du ger kan man väl även köpa att hucklekärringarna får representera muslimerna även om det ger ett mer xtremt intryck än verklligheten.

Men det handlar ju inte om religion att ffa MENA kostar pengar och drar upp brottstatistiken. Såvitt jag känner till är muslimska araber inte ett dugg värre ur den synpunkten än kristna diton.
Det ger liksom en känsla av oärlighet, endel brukar säga att SD är populistiska, i det här fallet håller jag med dom.
Instämmer. Det är nog SD:s största svaghet, att det är ett sånt enormt fokus på just muslimer. Sen går man och värvar kristna irakier i Södertälje. Vad beträffar just Södertälje och deras multikulturella problem så är ju knappast Islam boven överhuvudtaget efttersom merparten av deras blattar faktiskt är kristna. Det handlar om etnicitet och kultur, och jag hoppas att SD kan bli lite mer ärliga gällande detta och släppa efter lite i sin allmänna muslimhets. Visst är Islam en styggelse, men det är knappast religionen såsom den yttrar sig som ligger bakom personrån och våldtäkter. Det är snarare pga. att personerna kommer från Afrika och Mellanöstern - (vilket iofs råkar vara starka muslimska fästen, men det är inte poängen) - sen vilken religion de bekänner sig till är av underordnad betydelse.
Senast redigerad av Freedom Fighter 2010-08-28 kl. 00:21.
2010-08-28, 00:31
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Hur skulle man kunna göra en 30 sekunders film om assyriska gangbangers eller jugoslaviska krigsförbrytare då? För de flesta som tänker "massinvandring" dyker nog muslimer upp först, då det ofta är en ganska synlig skara. Dessutom blir det väl enklast med burkatanter, eftersom det bara krävs ett svart lakan för att porträttera dem, samtidigt som man inte visar några eventuella etniska minoriteter.
2010-08-28, 00:41
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats
Hur skulle man kunna göra en 30 sekunders film om assyriska gangbangers eller jugoslaviska krigsförbrytare då? För de flesta som tänker "massinvandring" dyker nog muslimer upp först, då det ofta är en ganska synlig skara. Dessutom blir det väl enklast med burkatanter, eftersom det bara krävs ett svart lakan för att porträttera dem, samtidigt som man inte visar några eventuella etniska minoriteter.
Lite footage från upploppen i Rosengård hade väl funkat? Nu snackar jag inte enbart om reklamfilmen - SD har på senare tid visat att de fokuserar väldigt mycket på islamiseringen av Sverige - oproportionerligt mycket i mina ögon.

Visst avskyr jag att svenska kyrkan är en urvattnad tingest nuförtiden, att vi svenskar har blivit ett rotlöst folk, till skillnad från de med andra trosuppfattningar som väller in i landet, men det är först och främst en fråga om hur kulturmarxismen breder ut sig i vårt land, där vi förnekas vår kulturella och andliga identitet. Det har uppstått ett mer eller mindre påtvingat andligt och kulturellt vacuum i Sverige och där tar främmande kulturer och trosuppfattningar plats. Ytterst provocerande, och det gör mig förbannad. Den dagen ett konservativt alternativ, med fosterländska värden, utkristalliserar sig kommer jag vara den första att hoppa på.

När det gäller brottsligheten däremot är det väl snarare så att djup religiositet avhåller människor från att personråna och våldta, så även där tycker jag man är snett ute med sin problembeskrivning när man talar i termer av islam.
2010-08-28, 00:43
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detfårinteplats

de kunde haft en blandad skara invandrare som försöker gripa tag i pensionsstoppet, och hade det inte gått att genomföra tkr jag man borde valt en annan illustration av problemet de vill belysa.

hellre det än att orättfärdigt hetsa mot muslimer. Vilket inte det är första gången de gör, är det de judiska bröderna Ekroths inflytande i partiet som gör SD mer och mer extremt antimuslimska?
2010-08-28, 00:57
Medlem
Starvids avatar
Jag tror att den här filmen är otaktisk. Sd som är ett "hårt" och "elakt" parti borde satsa på att ha snäll och mjuk propaganda, precis som Vänsterpartiet har nu. Man har ju tagit den (smarta) taktiken vad gäller partiledaren, och valt en riktig svärmorsdröm för att komplettera sin politik.

Samma logik förklarar varför Göran Persson var så framgångsrik ("snällt" och "mjukt" parti, "hård" och "elak" ledare) och varför Sahlin är så impopulär ("snällt och "mjukt" parti, "snäll" och "mjuk ledare"). Detta förklarar också varför Ohly är ett sånt sänke för vänstern medan Schyman lyfte partiet mot 15 %.

PS. Verkar som om jag är pucktvåa efter Dogdylan.

https://www.flashback.org/sp25126167
Senast redigerad av Starvid 2010-08-28 kl. 01:34.
2010-08-28, 01:23
Medlem
Nu har jag inte läst igenom alla 560 sidor som berör ämnet, så det är möjligt att någon redan har nämnt detta men såsom jag ser det så är det ganska enkelt:

1. SD skapar en reklamfilm som man vet inte kommer att få visas.
2. TV4 nappar på betet,vägrar visa filmen och på så sätt blir det ett ramaskri som gör att SD hamnar i fokus igen. Folk blir nyfikna på filmen och börjar leta efter den på nätet.
3. SD har en andra film som är betydligt mindre kontroversiell (som fokuserar t ex på hårdare tag mot brottsligheten) som man presenterar för TV4 och som visas där.

Slutresultatet blir att man får dubbelt genomslag i media.
2010-08-28, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irbaboon
Nu har jag inte läst igenom alla 560 sidor som berör ämnet, så det är möjligt att någon redan har nämnt detta men såsom jag ser det så är det ganska enkelt:

1. SD skapar en reklamfilm som man vet inte kommer att få visas.
2. TV4 nappar på betet,vägrar visa filmen och på så sätt blir det ett ramaskri som gör att SD hamnar i fokus igen. Folk blir nyfikna på filmen och börjar leta efter den på nätet.
3. SD har en andra film som är betydligt mindre kontroversiell (som fokuserar t ex på hårdare tag mot brottsligheten) som man presenterar för TV4 och som visas där.

Slutresultatet blir att man får dubbelt genomslag i media.

Jag läste att filmen kostat över en million att producera. Jag tycker det låter väldigt mycket... kanske inkluderar det även kostnad för sändningstid till TV4. Någon som är insatt?

Om endast filmen kostar över en mille så tror jag inte SD vågar gambla på det sätt som du beskriver. Tror inte heller att den får mer publicitet nu, än om den visats på TV4.
2010-08-28, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaballen
Jag läste att filmen kostat över en million att producera. Jag tycker det låter väldigt mycket... kanske inkluderar det även kostnad för sändningstid till TV4. Någon som är insatt?

Om endast filmen kostar över en mille så tror jag inte SD vågar gambla på det sätt som du beskriver. Tror inte heller att den får mer publicitet nu, än om den visats på TV4.
Det har talats om filmer, i plural... det är okänt om det handlar om ett par filmer eller en hel serie. Men det är inte billigt att producera en reklamfilm. Reklambyrån ska ha sitt arvode, det ska hyras en studio, rekvisita, kostymer, skådespelare/statister, ljussättare, kameraoperatörer, sminkörer, alla ska ha sina resor betalda, sedan vidtar postproduktion för både ljud och video. Jag kan tänka mig att de har fått 1-3 filmer för pengarna, det beror lite på om reklambyrån är en liten uppstickare eller en med kö utanför dörren.

Varje reklamfilm för Ica kostar c:a 400.000, men då ska man beakta att dessa produceras löpande och att man får 'mängdrabatt' från i princip alla inblandade, samt att dekor och kostymer kan återanvändas.
2010-08-28, 02:00
Medlem
boba fetts avatar
SD har åtminstone två saker som inte är överdrivet vanliga. Stake och ett tydligt budskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in