Citat:
Ursprungligen postat av Megaballen
Jag läste att filmen kostat över en million att producera. Jag tycker det låter väldigt mycket... kanske inkluderar det även kostnad för sändningstid till TV4. Någon som är insatt?
Om endast filmen kostar över en mille så tror jag inte SD vågar gambla på det sätt som du beskriver. Tror inte heller att den får mer publicitet nu, än om den visats på TV4.
Det har talats om filme
r, i plural... det är okänt om det handlar om ett par filmer eller en hel serie. Men det är inte billigt att producera en reklamfilm. Reklambyrån ska ha sitt arvode, det ska hyras en studio, rekvisita, kostymer, skådespelare/statister, ljussättare, kameraoperatörer, sminkörer, alla ska ha sina resor betalda, sedan vidtar postproduktion för både ljud och video. Jag kan tänka mig att de har fått 1-3 filmer för pengarna, det beror lite på om reklambyrån är en liten uppstickare eller en med kö utanför dörren.
Varje reklamfilm för Ica kostar c:a 400.000, men då ska man beakta att dessa produceras löpande och att man får 'mängdrabatt' från i princip alla inblandade, samt att dekor och kostymer kan återanvändas.