2009-10-25, 22:57
Medlem
Programmet ligger uppe på svt-play nu för de som som är intresserade.
2009-10-25, 23:00
Medlem
skolmatsals avatar
Man pratar gärna om allas lika rätt och värde, men glömmer att det finns grupper man anser extra skyddsvärda - minoriteter och kvinnor. Läser man de lagar, debattinlägg samt partiprogram som behandlar ämnet så inser man ganska snabbt att allas lika rätt och värde är ett flexibelt begrepp som politiker slänger sig med när de själv behagar. HMF lagstiftningen är ett utmärkt exempel, instegsjobben ett annat, diskussionen om kvotering ett tredje.
Om någon har mer rätt än någon annan, kan man då fortfarande tala om allas lika rätt och värde?
Om någon har mer rätt än någon annan pga sin bakgrund eller kön vem är det då som är rasist eller ojämställd egentligen, lagstiftaren eller den som påtalar det orättvisa i regeln?
Om någons åsikter blir ogiltigförklarade av en annan på grund av att åsikterna skulle vara odemokratiska, vem är det då som är odemokratisk?

Jag har bara sett inledningen på Agenda, men jag har redan en aning om vart programmet är påväg.

Att man har rätt att inte hålla med i vad folk säger är en grundsten i demokratin, men en annan sak blir det när makthavarna i förväg stänger ute en större del av befolkningen från den demokratiska processen på grund av att de inte håller med om deras åsikter. När representanter för statliga myndigheter ljuger för media och folket i syfte att smutskasta ett parti så blir jag heligt förbannad.
Jag må ogilla nazister, vänsterextremister och religiösa extremister, men är det någonting jag hatar så är det när man är villig att ljuga, vinkla och tumma på demokratin i syfte att styra folkviljan "rätt" igen. Det får mig att tappa tron på mänskligheten mer än någon stenkastande AFAit, heilande nazist, böghatande pastor eller militant islamist någonsin kommer att göra. AFAiterna, nazisterna och de religiösa tokstollarna är iallafall öppna med deras demokratiska värderingar, och skulle de inte vara det så är det ändå svårt att missa. Media och "etablissemanget" säger sig försvara och hålla de demokratiska värdena främst, men i själva verket är de minst lika goda kålsupare.
Senast redigerad av skolmatsal 2009-10-25 kl. 23:12.
2009-10-25, 23:18
Medlem
jamesbondes avatar
SVT - "fri television" - my ass. http://www.informationsfrihet.nu/avanmal_tv-innehav.shtml
Genom att avanmäla tv-innehav stärker du demokratin och försvarar yttrandefriheten.
Som bonus sparar du några tusenlappar årligen.
2009-10-25, 23:24
Medlem
Haha Mauuuude gjorde ju om möjligt bort sig ännu mer iom. det här, likaså Mona om än inte lika mycket.
2009-10-25, 23:24
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5984647.ab
Vad ska man säga åt detta?
En debattör som jag pratar med, anser att åkesson har fel.
Vad ska jag säga

Edit: Länkade fel.
Senast redigerad av persson121 2009-10-25 kl. 23:33.
2009-10-25, 23:31
Medlem
PeteDandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
http://www.sverigedemokraterna.net/index.php?action=fullnews&id=1197
Vad ska man säga åt detta?
En debattör som jag pratar med, anser att åkesson har fel.
Vad ska jag säga?

Va källkritisk mot hans påstående.
2009-10-25, 23:32
Medlem
Suryas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Man pratar gärna om allas lika rätt och värde, men glömmer att det finns grupper man anser extra skyddsvärda - minoriteter och kvinnor. Läser man de lagar, debattinlägg samt partiprogram som behandlar ämnet så inser man ganska snabbt att allas lika rätt och värde är ett flexibelt begrepp som politiker slänger sig med när de själv behagar. HMF lagstiftningen är ett utmärkt exempel, instegsjobben ett annat, diskussionen om kvotering ett tredje.
Om någon har mer rätt än någon annan, kan man då fortfarande tala om allas lika rätt och värde?
Om någon har mer rätt än någon annan pga sin bakgrund eller kön vem är det då som är rasist eller ojämställd egentligen, lagstiftaren eller den som påtalar det orättvisa i regeln?
Om någons åsikter blir ogiltigförklarade av en annan på grund av att åsikterna skulle vara odemokratiska, vem är det då som är odemokratisk?

Jag har bara sett inledningen på Agenda, men jag har redan en aning om vart programmet är påväg.

Att man har rätt att inte hålla med i vad folk säger är en grundsten i demokratin, men en annan sak blir det när makthavarna i förväg stänger ute en större del av befolkningen från den demokratiska processen. När representanter för statliga myndigheter ljuger för media och folket i syfte att smutskasta ett parti så blir jag heligt förbannad.

Jag må ogilla nazister, vänsterextremister och religiösa extremister, men är det någonting jag hatar så är det när man är villig att ljuga, vinkla och tumma på demokratin i syfte att styra folkviljan "rätt" igen. Det får mig att tappa tron på mänskligheten mer än någon stenkastande AFAit, heilande nazist, böghatande pastor eller militant islamist någonsin kommer att göra. AFAiterna, nazisterna och de religiösa tokstollarna är iallafall öppna med deras demokratiska värderingar, och skulle de inte vara det så är det ändå svårt att missa. Media och "etablissemanget" säger sig försvara och hålla de demokratiska värdena främst, men i själva verket är de minst lika goda kålsupare.
I Europa, isynnerhet Sverige verkar det som, är den politiska korrektheten viktigare än demokrati; vilket innebär att folket kan tycka fel och därför måste omskolas. Det är någonting som sker redan från dagistiden och man måste i ärlighetens jävla namn vara sinnesslö om man inte begriper, att allt offentligt i vårt samhälle, vare sig det gäller massmedial bevakning eller skolundervisning, ALLTID utgår ifrån att HBT, feminism, mångkultur, och dylikt, är BRA och RÄTT, och att allt som motsätter sig detta är DÅLIGT och FEL.

Vad kännetecknar då PK-religionen? Det handlar rent grundläggande om att det existerar motsättningar mellan vi (de svaga) och dem (de starka); att det är fritt fram att slå uppåt, men förbjudet att slå neråt. Man får inte kritisera dem som står lägre rent hierarkiskt, alltså är det olagligt (hets mot folkgrupp) eller moraliskt eller normativt sett förbjudet (fördolda förbud) för heterosexuella, män, svenskar, eller liknande, att kritisera eller granska homosexuella, kvinnor, invandrare, o s v. Det är politisk korrekthet - och är ett hot mot allt vad demokrati heter. Sverige har ingen demokrati i någon egentlig mening.
Senast redigerad av Surya 2009-10-25 kl. 23:49.
2009-10-25, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeteDandy
Va källkritisk mot hans påstående.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5984647.ab
Nu länkade jag fel. Det var denna jag menade. Min bärbara dator är cp.
2009-10-25, 23:43
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surya
I Europa, isynnerhet Sverige verkar det som, är den politiska korrektheten viktigare än demokrati; vilket innebär att folket kan tycka fel och därför måste omskolas. Det är någonting som sker redan från dagistiden och man måste i ärlighetens jävla namn vara sinnesslö om man inte begriper, att allt offentligt i vårt samhälle, vare sig det gäller massmedial bevakning eller skolundervisning, ALLTID utgår ifrån att HBT, feminism, mångkultur, och dylikt, är BRA och RÄTT, och att allt som motsätter sig detta är DÅLIGT och FEL.

Vad kännetecknar då PK-religionen? Det handlar rent grundläggande om att det existerar motsättningar mellan vi (de svaga) och dem (de starka); att det är fritt fram att slå uppåt, men förbjudet att slå neråt. Man får inte kritisera dem som står lägre rent hierarkiskt, alltså är det olagligt (hets mot folkgrupp) eller moraliskt eller normativt sett förbjudet (fördolda förbud) för heterosexuella, män, svenskar, eller liknande, att kritisera eller granska homosexuella, kvinnor, invandrare, o s v.). Det är politisk korrekthet - och är ett hot mot allt vad demokrati heter. Sverige har ingen demokrati i någon egentlig mening.

Bra analys av det prekära överkänslighets-och indignationstillstånd som förlamar både kulturyttringar och det politiska livet - paradoxerna är många i detta maniskt predikade, och hycklande, dogmatiskt-egalitära "värdegrundssystem": även om "alla är lika värda och föds med precis samma förutsättningar bla bla bla" så finns ju detta trälartade ressentimenthat och denna förgiftade misstänksamhet gentemot "de starka", inte minst de som intellektuellt och kunskapsmässigt och vad gäller viljekraft är bättre utrustade. Och i det emfatiska och nästan gråtfärdiga fördömandet av "vi-mot-dom-tänkandet" finns förstås ett mycket uttalat "vi-mot-dom": vi, de goda, de många, de svaga, mot de få som har "fel åsikter", "hemska värderingar", "kalla hjärtan" osv. En infantil-feminin-trälaktig-rasfrämmande revolt mot nidbilden av "den grymme vite herremannen"?

Btw, visst är det BOPE-märket du har som avatar, från filmen Tropa de elite?
2009-10-25, 23:49
Medlem
Usch vad jag avskyr Mona, slemmigare och halare människa får man leta efter. Det är ju rent löjligt, människan säger egentligen aldrig något av vikt, hon bara halar ur sig floskler.
2009-10-25, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jo, men Mona sa brittiska parlamentet

Det är riktigt.
2009-10-25, 23:59
Medlem
"British National Party kom ju in i brittiska parlamentet"

Är detta den människa som kan leda Sverige om 1 år!?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in