2010-08-27, 11:48
Medlem
Det är positivt att Sverigedemokraterna vågar köra på ett mer radikalt tema till skillnad från alla dessa gråa och intetsägande valaffischer på svenska partiledare. Dock vet jag inte om högre pensioner är rätt profil då det är snävt till skillnad från om man utgått ifrån välfärden i stort istället.

Men det viktiga är ju att det kommer skapa en debatt om SD:s reklamfilm i media. Det kompenserar till viss mån för att SD inte får medverka i utfrågningar och debatter.
2010-08-27, 11:48
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Men tror du inte att det är smartast att satsa på att nå ut till pensionärerna i de traditionella medierna och sen föra fram andra budskap till ungdomar via internet t.ex.?
Ja, så kan det givetvis vara. Nu tror jag SD redan är mycket starkare bland ungdomar än några andra målgrupper, men jag tror också att det finns fler potentiella SD-väljare bland arbetande medelålders män och kvinnor än det gör bland pensionärerna. Och dessa når man också bäst i traditionella media.

Nu är jag inte SD:are, bara några funderingar jag har.
2010-08-27, 11:49
Medlem
trass avatar

Det blir en komisk kontrast med den stockholmskdragna speakerrösten som kunde förekomma i vilken reklam som helst och budskapet med de beslöjade mammorna. Kanske är det ett bra val. Vad hade hänt om låtit en feel-good värmlänning tala i stället?
2010-08-27, 11:51
Medlem
Håller med om att pensionerna är för ett smalt ämne för att satsa på och gamlingarna traditionsröstar i vilket fall som helst..

Sedan tycker jag den var lite för överdriven, fick nästan obehagskänslor av den.
2010-08-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillkillenK
Risken finns nog att folk generellt tar illa upp och det vanliga rasistkortet kommer på tals..

Personligen tycker jag filmen är klockren.
Tar man illa upp av denna reklamfilmen så skulle man nog ändå inte ha röstat på SD. Problemet är isåfall att att det blir svårare för den osäkre SD-väljaren att tala om vad han röstar på inför vissa som enbart assoscierar SD med invandringsmotstånd. Man kan ju få kommentarer såsom "Jaså, du tycker inte om invandrare?".
2010-08-27, 11:52
Medlem
svampdamps avatar
Varför tog de inte upp våldtäktsstatistiken med lite smått sorligt tema istället?
2010-08-27, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av miljonen991
Håller med. Hur många pensionärer finns det i sverige egentligen? Hur många av dessa är inbrända socialdemokrater? SD kommer att torska. Hårt. Fast det vet ju alla ändå

Fel målgrupp, sd. Kommer de in i riksdagen blir det ju fan inbördeskrig (nä men kanske )

du är ju dum i huvet om du tror reklamen endast vänder sig till pensionärer!!
om du hade en hjärna hade du direkt sett att det ligger en underliggande mening med reklamen, förutom det uppenbara!
2010-08-27, 11:56
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Håller med. Hur många pensionärer finns det i sverige egentligen? Hur många av dessa är inbrända socialdemokrater? SD kommer att torska. Hårt. Fast det vet ju alla ändå

Fel målgrupp, sd. Kommer de in i riksdagen blir det ju fan inbördeskrig (nä men kanske )

Runt 1.6 miljoner pensionärer. Sen är pensionärer faktiskt duktiga på att byta parti om man ser till övriga befolkningen.

SD torska hårt säger du, vad menar du med "torska"?

Sen är ju filmen knappast bara riktad till pensionärer utan snarare visar att med minska invandring så kan man lägga pengarna på andra saker bland annat pensionärer.

http://www.pro.se/Press/Fakta-om-pensionarer/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7628136.ab
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/fler-pensionarer-ska-rosta-blatt-1.1155303
http://status.st/
2010-08-27, 11:57
Medlem
okok1s avatar
Kommer säkert hagla in DO-anmälningar dom närmsta veckorna
2010-08-27, 11:57
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:

Hur jävla briljant är du uppe i skallen? självklart så riktar den sig inte endast till pensionärer utan trycker på ämnet "våra före deras" dvs din mormor istället för nån Abdulkahder.
2010-08-27, 11:58
Medlem
Facebacks avatar
Jag gillar den!
Kan se framför mig när kulturjournalisterna och andra vänsterflummare sätter kaffekoppen i halsen framför televisionsapparaten.
2010-08-27, 12:01
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Hur jävla briljant är du uppe i skallen? självklart så riktar den sig inte endast till pensionärer utan trycker på ämnet "våra före deras" dvs din mormor istället för nån Abdulkahder.
Men ni måste väl ändå se att reklamen huvudsakligen riktar sig till pensionärer? Om inte annat så är pensionerna en betydligt viktigare fråga än för någon annan samhällsgrupp. Därför måste pensionärerna anses vara den primära målgruppen. Frågor som hade berört alla målgrupper, inklusive pensionärer, hade ju till exempel varit sjukvård. Eller skattesänkningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in