2010-07-07, 07:27
Medlem
lumpkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet-1.421859

Invandringen är absolut anledningen till att vi har flest anmälda våldtäkter. För med invandringen har vi fått hit invandrare som våldtar och dessutom är grovt överrepresenterade i brottsstatistiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Mauricio Rojas
Det handlar emellertid inte bara om betydande genomsnittliga skillnader mellan olika nationaliteter utan också om eventuella skillnader inom olika nationaliteter, eftersom invandrade grupper från ett och samma land kan vara mycket heterogena i termer av exempelvis etnicitet och klasskultur. Vi måste därför fördjupa oss i de olika nationaliteternas sociokulturella bakgrunder och olikheter för att hitta mer hållbara förklaringar till de stora skillnaderna i brottsbelastningen mellan och inom olika invandrargrupper som är så uppenbar.

Rojas skriver inte att invandringen är problemet, utan olika sociokulturella bakgrunder. Inom gruppen invandrare är det stora skillnader i brottsstatistiken, är det inte då lite ruttet att skylla våldtäkterna på "invandringen"?

Det är ungefär lika stabilt som att resonera "100 % av alla våldtäkter begås av män! Alla män, var och en av dom, är problemet!"
2010-07-07, 07:31
Bannlyst
Citat:
Rojas skriver inte att invandringen är problemet, utan olika sociokulturella bakgrunder.

Det är ju precis det som både Rojas och BRÅs forskning säger är irrelevant för denna överrepresentation!
2010-07-07, 08:14
Medlem
lumpkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leagacy
Det är ju precis det som både Rojas och BRÅs forskning säger är irrelevant för denna överrepresentation!

Invandrare som grupp är sjukt heterogen. Hur kan då invandrare som grupp vara orsaken till våldtäkterna som begås i Sverige?

Btw, TS! Nu har jag bytt avatar! Får jag vara med och prata nu?
2010-07-07, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lumpkins
Invandrare som grupp är sjukt heterogen. Hur kan då invandrare som grupp vara orsaken till våldtäkterna som begås i Sverige?

Btw, TS! Nu har jag bytt avatar! Får jag vara med och prata nu?

Nej den är inte homogen, men det är inte heller SD:s kritik mot invandringen.
2010-07-07, 11:28
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det har inte avskaffats. Däremot verkar Iran vara känslig för den internationella opinionen så de vill slippa uppmärksamheten (enligt denna artikel):

Men det var inte många år sedan de avrättade några stycken genom stening, och ytterligare ett antal har dömts till att stenas till döds därefter, enligt Amnesty:

Den sista kvinnan är samma som nämns i mitt förra inlägg. Som du ser så dömdes hon till att stenas till döds av en domstol och det är ju märkligt att säga att de avskaffat stening som avrättningsmetod om en domstol dömer ut det. Läs även detta:

Så inget tyder på att det har avskaffats.
Hur mycket av steningen som än är kvar, varför ogillar ni att folk som är regimkritiska och vänder sej emot IslamISMEN i Iran kommer in i Sverige? Jag har stött på några iranier under åren, intelligenta högutbildade, och även ett par (intelligenta högutbildade) vackra kvinnor utan slöjor.
2010-07-07, 18:07
Medlem
soloultras avatar
Är det inte såhär SD resonerar?
http://www.youtube.com/watch?v=l6OmmoWNP-g
Man blir verkligen sjukt sugen på att rösta SD 2010! Verkligen!
2010-07-07, 18:24
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soloultra
Åh äntligen förstår jag vad Sverigedemokraterna menar med den svenska kulturen (från ca 2:20)
2010-07-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soloultra
Jag ser inget fel i det han säger? Visst svarar han lite sakta men det kan bero på flera olika orsaker, det första jag tänker på är nervositet. Det är nog inte varje dag man som lokalpolitiker blir intervjuad av TV, särskilt om man är sverigedemokrat...
2010-07-07, 19:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Hur mycket av steningen som än är kvar, varför ogillar ni att folk som är regimkritiska och vänder sej emot IslamISMEN i Iran kommer in i Sverige? Jag har stött på några iranier under åren, intelligenta högutbildade, och även ett par (intelligenta högutbildade) vackra kvinnor utan slöjor.

Här kan jag kanske bara tala för mig själv. Jag har också mött sådana iranier och jag har egentligen inget emot iranier. De i Sverige har varit väldigt västerländskt anpassade, intelligenta och välutbildade. De verkar även ha en tradition att satsa hårt i skolan och verkar lyckas bra också för det mesta.

Många iranier i Sverige är ju flyktingar från en islamsk diktatur. De var ju moderna och ganska västerländska av sig innan islamisterna tog makten i Iran och på något sätt kan jag identifiera mig med dem. Fröt till samma hot har även såtts i Sverige, även om det kanske inte är så sannolikt att det går så långt i Sverige. Men vi har dock bjudit hit sådana islamister till landet, och att de kan verka relativt ostört här tycker jag är konstigt. Det finns många invandrare som också undrar varför vi släpper in islamister i landet. Många känner sig hotade av dessa, även i Sverige.
2010-07-07, 19:50
Medlem
baller08s avatar
Varför är det så många lågliv som är SD anhängare?
Finns det även framgångsrika svenskar som som röstar på partiet?
Jag har följt partiets utveckling de senaste åren men uppever att anhängarna är mest "bottenskrap" samt bittra och misslyckade människor som letar efter syndabockar.
Partiledaren Jimmie verkar vara ett undantag dock, han verkar mycker mer bildad och duktig än de andra i ledningen? Kompetensen kan iofs öka med åren efterhand som partiet växer men...
För övrigt tycker jag det är bra att partiet tar upp problematiken med flyktingar och invandrare.
2010-07-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
Varför är det så många lågliv som är SD anhängare?
Jag har följt partiets utveckling de senaste åren men uppever att anhängarna är mest "bottenskrap" samt bittra och misslyckade människor som letar efter syndabockar.
Partiledaren Jimmie verkar vara ett undantag dock, han verkar mycker mer bildad och duktig än de andra i ledningen? Kompetensen kan iofs öka med åren efterhand som partiet växer men...
För övrigt tycker jag det är bra att partiet tar upp problematiken med flyktingar och invandrare.

Lågliv? Anser mig nog vara en "framgångsrik svensk" själv och SD får min röst. Senast idag uppstod faktiskt en spontan diskussion runt kaffebordet och flera uttryckte saker som definitivt kan härröras till SD-sympatier. Och jag jobbar inte på en bilverkstad direkt om man säger så....

Sen att man inte direkt skyltar med det är klart, eftersom det fortfarande kan leda till social utfysning och påverkan på karriärmöjligheter osv. Men detta ändras snabbt. Idag får nog knappast någon längre sparken för att den är SD'are.

Och saker sägs som hade varit otänkbart bara för några år sedan.

Faktum är att det börjar bli lite "töntstämpel" på de som fortfarande går runt och hävdar att SD är rasister och fascister osv. Man hör aldrig någon officiell Medieföreträdare säga det längre t.ex. Idag hajade jag till när jag hörde biskopen Koskinen säga detta, det hade jag inte gjort för några år sedan.
2010-07-07, 20:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baller08

Du kan knappast räkna med att framgångsrika, och mer eller mindre kända, svenskar berättar detta offentligt. Riskerna är fortfarande för stora.

Om ett par val till kanske situationen är annorlunda. Utvecklingen går i alla fall åt rätt håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in