2010-07-21, 00:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Visst är det roligt?

Alltid kul när Zverigedumokrater lyckas med att åka dit i den lilla kära råttfällan.

Skulle HMF-lagen tillämpas i fd Jugoslavien så skulle varenda serb i hela regionen vara inspärrad.
2010-07-21, 11:06
Medlem
Kingen_kings avatar
Sd:s förslag på kostnaden för invandring skenar iväg. Den är numera uppe i 400 miljarder.

Citat:
Tack för at den viktigaste debatten i Sveriges nuvarande historia åtminstonde får kommenteras. SD kommer gissningsvis att få runt 10 % i valet utan att fått tillåtelse att komma in på en enda debatt någonstans. Den känsliga frågan Invandring vågar ingen tala om. Hur vansinnigt är det inta att vi lade ut runt 85 miljarder kr förra året bara på tolkar i Sverige?? Lika mycket som att vi hade slopat skatten för alla Sveriges pensionärer. Det första SD kommer att göra när de kommit in är att begära en analys av kostnaden vad invandring faktiskt kostar samhället. Gissar runt 400 miljarder kr om året eller mer .Blir kul att se. Hoppas att den grå massan lyfter blicken från tv och läser in sig på kunskap själv på internet. MVH Stefan Jacobsson
Läs fler kommentarer på http://www.sn.se/asikter/ordetfritt/1.758108

Stefan Jacobsson står som nummer 1 i Strängnäs och kandiderar även till Södermanlands landsting.
Senast redigerad av Kingen_king 2010-07-21 kl. 11:19.
2010-07-21, 13:09
Medlem
jackelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Citat:
Ursprungligen postat av ???
Tack för at den viktigaste debatten i Sveriges nuvarande historia åtminstonde får kommenteras. SD kommer gissningsvis att få runt 10 % i valet utan att fått tillåtelse att komma in på en enda debatt någonstans. Den känsliga frågan Invandring vågar ingen tala om. Hur vansinnigt är det inta att vi lade ut runt 85 miljarder kr förra året bara på tolkar i Sverige?? Lika mycket som att vi hade slopat skatten för alla Sveriges pensionärer. Det första SD kommer att göra när de kommit in är att begära en analys av kostnaden vad invandring faktiskt kostar samhället. Gissar runt 400 miljarder kr om året eller mer .Blir kul att se. Hoppas att den grå massan lyfter blicken från tv och läser in sig på kunskap själv på internet. MVH Stefan Jacobsson

Blev lite nyfiken på varifrån du hämtat citatet med tanke på att det ej fanns publicerat bland kommentarerna som du länkade till.

Edit: Ok, såg ny att det var publicerat under signaturen 'SD Politiker'. I övrigt så har jag inga kommenterar utan anser att det vore bättre att skyffla detta under mattan.
Senast redigerad av jackelina 2010-07-21 kl. 13:21.
2010-07-21, 13:13
Medlem
Ari.Golds avatar
Philip Wendahl (FP & Liberal mångfald) kritiseras för SD-bild, men slår tillbaka

Philip Wendahl hamnade på bild med Jimmie Åkesson under Almedalen och det har pratats en hel del om detta, men Philip slår tillbaka mycket bra och nyktert på kritikerna.
Tänk vad skönt om alla icke-SD:are kunde vara som Philip. Vilket skönare samhällsklimat vi hade haft?

http://www.philip.nu/2010/07/att-kryssa-mellan-kameror-meningsmotstandare/

Citat:
Att kryssa mellan kameror & meningsmotståndare
21 Jul 2010 11:50 am

Sommartorka
Somliga har uppenbarligen lite för mycket fritid eller bara vanlig sommartorka. Gårdagens snackis på Twitter (initerad av journalisten Lena Sundström) som nu blivit Hot Stuff på Aftonbladet-bloggen “Proffstyckarna” ergo Johan Ingerö och Jonas Morian, är att jag syns på en bild tillsammans med SD-ledaren Jimmie Åkesson.

Bilden…
är som så många mingelbilder tagen under årets upplaga av Almedalsveckan. Med ett tömt champangeglas i plast (med vilket vi skålat för Christians födelsedag) tittar jag och Åkesson in i kameran på Burmeister.

För mig avspeglar bilden två saker

1.
Jag har förmågan att skilja på sak och person – ergo jag kan mingla och Gud förbjude även synas på bilder med människor som står på en annan ideologisk och sakpolitisk agenda än jag. Hade jag inte fixat detta hade jag tvingats knoppa av halva bekantskapskretsen för längesedan inklusive delar av min egen familj. Skillnaden är att jag, till skillnad från exempelvis mp och s inte sätter mig i samma båt som dom med tveksam värdegrund.

2.
Som liberal diskuterar jag med, hellre än isolerar mina meningsmotståndare. För den som orkat med att läsa texten under bilden står det tydligt att jag och Åkesson var rörande överens om att vara oense.

Min syn på Sverigedemokraterna
Trots att jag i ett flertal artiklar exempelvis här, här och här förklarat min syn på SD är bilden oklar för somliga. Kanske handlar det om negativ läsning, om lättja eller helt enkelt en annan tolkning. Men vad tycker jag då om SD?

Sverigedemokraterna har sina rötter i öppet rasistiska “Bevara Sverige Svenskt”. Idag har partiet utvecklats till ett nationalistiskt och social/värdekonservativt parti. Jag är själv inte nationalist. Jag tror på de mänskliga rättigheternas universella gemenskap och SD blir då en blandning av det sämsta från högern (nynationalism, rigid kärnfamiljsfundamentalism, fädernas kyrka och högtravande moralism) och det sämsta från vänstern (folkhemmet, den starka staten, isoleringen från omvärlden genom utträde ur EU, motstånd mot NATO samt tillbakadragandet av trupper från ofrihetens hörn).

SD har vuxit för våra synders skull, för att vi inte klarat av sambandet mellan migration och integration. Om detta och mycket annat ska jag och Åkesson vid tillfälle debattera för det är så demokratiskt sinnade liberaler gör. Vi debatterar hellre än isolerar.

Men Fremskrittspartiet då….
I kritiken av mig nämns ofta min relation till norska Fremskrittspartiet, ett parti som felaktigt beskrivs som SD:s systerparti. FrP är ett konservativ-liberalt parti (sprunget ur skattemissnöje – inte nazism) med “populistiska inslag” som bland mkt annat driver en restriktiv invandringspolitik. Såväl praktiskt som ideologiskt är FrP:s systerpartier Danmarks liberala parti, Venstre (vilket också bekräftats här) och nederländska liberala folkpartiet VVD. Ett annat parti eller snarare person som jag brukar få redogöra för är Pim Fortuyn. Orsaken är så klart att jag författat en artikel till försvar för honom och jag står fast vid att hade Åkesson, Kjearsgaard, Le Pen eller Griffin lärt känna Fortuyns agenda hade det som även Carsten Jensen konstaterar vänt sig i magen på dem i avsmak. Ljist Fortuyn ingick dessutom i regering en kort tid med Fp:s nederländska systerparti VVD. Slutligen tycker jag att man ska sluta blanda ihop partier med helt olika ideologi och värdegrund som jag beskrivit i denna artikel.

Min syn
Jag står för en konservativ-liberal politisk agenda nära de danska och nederländska liberalerna. I min kamp mot kulturrelativism, HBT-hat (jag har en bakgrund i styrelserna för HBT-Liberaler, RFSL riks och Stockholm Pride samt som observatör vid FN:s världskonferens mot rasism och relaterad intolerans) och islamism har jag funnit en i mina ögon bra väg mellan exkluderande nationalism och rasistisk kulturrelativism. För mig är islamkritik inte rasism. Jag står upp för mina åsikter och tar debatten öppet. Jag har uppmanat Fp-ledningen till en mer restriktiv invandring och kamp mot islamism så vi får rätsida på integrationens misslyckande. Mina åsikter är inte extrema utan bedrivs av anständiga liberaler runt om i EuropaDen som tar sig tid att läsa och försöka förstå – kommer nog inse skillnaderna mellan mig och SD. De är hyfsat stora.
2010-07-21, 13:19
Bannlyst
Som sagt, det har ju gnällts rätt irriterat från grabbar i både MUF och LUF att deras tjejer inte hade några problem att festa med SDU-gossar under Almedalsveckan....
2010-07-21, 13:25
Medlem
Orzions avatar
Självklart skall man diskutera med meningsmotståndare jag ser absolut inget konstigt i det utan det är snarare en förutsättning i ett demokratiskt och fritt samhälle. Sen har han helt rätt i att man får skilja på person och åsikt. Jag har vänner som är allt ifrån långt åt vänster till sverigedemokrater och umgås med dessa och ser absolut inget konstigt i det. Sverigedemokraterna är ju dessutom knappast särkilt extrema även om jag absolut inte håller med om deras politik. Jag skulle däremot ha svårt att vara vän med och antagligen säga up bekantskapen med en extrem rasist/nazistisk person men det är en annan fråga. Skulle jag bara ha liberala vänner hade jag inte haft många vänner kvar Trams från media som vanligt.
2010-07-21, 13:31
Bannlyst
Ja räknar man brutto som han nu gjort torde vi hamna kring 400 miljarder.
2010-07-21, 13:51
Medlem
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=219547

Jimmie Åkesson om kärnfamiljen
2010-07-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leagacy
Ja räknar man brutto som han nu gjort torde vi hamna kring 400 miljarder.

Och det ær ju rætt korkat att rækna så.
2010-07-21, 14:19
Avslutad
Mer om Philip Wendahl här:

https://www.flashback.org/t1111870
2010-07-21, 14:25
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillkillenK
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=219547

Jimmie Åkesson om kärnfamiljen

Hmmm...nu har jag ingen fakta eller någon källa men spontant känns det som om
kärnfamiljer är vanligare bland muslimer än bland svenskar?

Med tanke på hur Islam ser på familjen så borde ju därigenom Åkezzons politik gynna
muslimer mer än svenskar på procentuell basis.

Eller?
2010-07-21, 14:32
Medlem
jackelinas avatar
I händelse av att detta verkligen är skrivet av strängnäs hövding—vilket det finns all anledning att betvivla—så kan jag inte avstå från att lämna några kommentarer.

Citat:
Tack för at den viktigaste debatten i Sveriges nuvarande historia åtminstonde får kommenteras.

Två stavfel i första meningen, ajdå. Sedan kan man inte låta bli att störa sig på framför allt ordvalet 'nuvarande' som efterföljs av 'historia'. Det låter en smula förvirrat att prata om Sveriges historia som någonting rådande eller aktuellt. Även om jag förstår vad han vill ha sagt och delar hans uppfattning så kunde han inte fört fram det på ett mindre smickrande sätt—alltför tillgjort, pretentiöst och snudd på infantilt, om du frågar mig.

Citat:
SD kommer gissningsvis att få runt 10 % i valet utan att fått tillåtelse att komma in på en enda debatt någonstans.

Nu var det väl slutdebatten och inte samtliga debatter som partiet eventuellt kommer att förbjudas tillträde? Den lokala förmågans gissningslek känns överflödig att kommentera.

Citat:
Den känsliga frågan Invandring vågar ingen tala om.

Förutom ett fåtal politiker så är det nog väldigt få som aldrig att uttalat en åsikt beträffande invandringsexperimentet med stort "I".

Citat:
Hur vansinnigt är det inta att vi lade ut runt 85 miljarder kr förra året bara på tolkar i Sverige??Lika mycket som att vi hade slopat skatten för alla Sveriges pensionärer.

Här får vi innerligt hoppas att hövdingen har förväxlat miljarder med miljoner.

Citat:
Det första SD kommer att göra när de kommit in är att begära en analys av kostnaden vad invandring faktiskt kostar samhället.

Det fetmarkerade ordet får tjänstgöra som trollvarning nummer ett.

Citat:
Gissar runt 400 miljarder kr om året eller mer.Blir kul att se. Hoppas att den grå massan lyfter blicken från tv och läser in sig på kunskap själv på internet. MVH Stefan Jacobsson

Skall den "grå massan" förädlas, formas och uppgå i folkhemstanken genom att läsa på internet exakt hur många miljarder invandringen kostar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in