2009-08-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cofi
Det måste ha varit såhär han tänkte.

129 000 respektive 70 000 människor beräknas ha omkommit direkt i samband med atombomberna i Hiroshima och Nagasaki och dubbelt så många dog i efterhand av bland annat strålskador.

Vi kan m.a.o. säga 200 000 personer per bomb.

Vi har 10 st kärnkraftsreaktorer i Sverige.
10*200 000 = 2 000 000

Sen tillkommer den sista miljonen av ökad risk att få cancer o.s.v.

Svar: 3 000 000

Eller?

Det är vid sånna här tillfällen som man verkligen börjar tvivla på demokratin.
2009-08-20, 16:19
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Siffrorna kan ju mycket väl stämma då man inte har en aning om hur många som skulle skadas eller dö då ett kärnkraftverk fallerar.
Men att använda möjliga negativa händelser på ett sådant skandalöst sätt är förvånansvärt. Vart skulle världen vara ifall man gav fan i att investera och prova nytt bara för att det kan hända tråkiga saker?
Även vattenkraft, vindkraft, kolkraft, cykeltramp och andra sätt att skapa elström på har sina risker, stora som små. Men dom nämns inte i sammanhanget. Ja - ett kärnkraftverk har mycket större potential att ödelägga stora områden men rent statistiskt är risken för att något sådant skall ske ofantligt mycket mindre än med andra sätt.

Kärnkraftverk är byggda för att klara av en total härdsmälta med minimala skador på omgivningen.

Tre miljoner döda av ett havererade kärnkraftverk i glesbefolkade Sverige torde innebära att de svenska kärnkraftverken är de mest dödsbringade kontstruktionerna som någonsin byggts av människan.

Tänk om ett kärnkraftverk i Kina skulle få en härdsmälta, då bör förlusterna kunna räknas i hundratals miljoner!

Edit: Ta Tjernobylolyckan som exempel, ett kärnkraftverk som var mycket sämre och mindre säkert än ett svenskt. Av denna olycka antas 4000 människor dött.

4000 och tre miljoner, är det bara jag som ser orimligheten?
Senast redigerad av Lommi 2009-08-20 kl. 16:23.
2009-08-20, 17:43
Medlem
Gunjas avatar
Jag är mest intresserad av hur han blivit så övertygad om att 3 miljoner människor säkerligen kommer att dö om det sker en kärnkraftsolycka. Det var ju en ganska generell olycksdiagnos, syftar han på härdsmälta, isåfall av vilken grad? Eller syftar han på att Peter, temperaturansvarig för bassäng 2 råkar spilla kaffe på skjortan?
2009-08-20, 19:04
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Man har ju hört honom ofta i klarkspråk då det begav sig framför allt men även ngn gång i Ring p1 och Karlavagnen. skön snubbe mins sgat. Även om jag inte delar hans åsikter.

Klarspråk, det är väl det där nyhetsprogrammet för trögtänkta?
2009-08-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/debatt/article5600663.ab

Håller ni med Kjell-Arne Norlander? Jag gör inte det. Alla riksdagspartier skyr ju SD med tång.

Han glömde nämna att Hitler också hade velat utöka kärnkraften!

Nej, men ärligt talat. Någon borde göra en tråd i humorforumet om dessa gräsrotssossar. Kan säkert tänka mig att han var jävligt stolt när han skickade den färdiga texten. Kanske till och med helt utan hjälp från pappsen!
2009-08-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Kärnkraftverk är byggda för att klara av en total härdsmälta med minimala skador på omgivningen.

Tre miljoner döda av ett havererade kärnkraftverk i glesbefolkade Sverige torde innebära att de svenska kärnkraftverken är de mest dödsbringade kontstruktionerna som någonsin byggts av människan.

Tänk om ett kärnkraftverk i Kina skulle få en härdsmälta, då bör förlusterna kunna räknas i hundratals miljoner!

Edit: Ta Tjernobylolyckan som exempel, ett kärnkraftverk som var mycket sämre och mindre säkert än ett svenskt. Av denna olycka antas 4000 människor dött.

4000 och tre miljoner, är det bara jag som ser orimligheten?

Dog verkligen bara 4000? Marken är i alla fall förstörd.. Men i alla fall, det där hände när Sovjet fanns och det säger väl allt? Såg en dokumentär om skiten nyss och de var pressade och arbetsledarna var helt puckade och ville köra på även fast de fått order av att inte göra det, typ.

Finns det inget mer sånt här fall? Där kärnkraftverk brakar ihop?

OnT: Fy fan vilken äcklig artikel, han borde inte få skriva där längre.
2009-08-20, 19:48
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrallanP12
Dog verkligen bara 4000? Marken är i alla fall förstörd.. Men i alla fall, det där hände när Sovjet fanns och det säger väl allt? Såg en dokumentär om skiten nyss och de var pressade och arbetsledarna var helt puckade och ville köra på även fast de fått order av att inte göra det, typ.

OnT: Fy fan vilken äcklig artikel, han borde inte få skriva där längre.

~50 pers dog vid olyckan och sen dess har ca 4000 cancerfall beskyllts Tjernobyl

Så att 10 kärnkraftverk skulle kunna döda 3 miljoner personer är absurdum.
2009-08-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrallanP12
Vi har ju Harrisburg där det blev en härdsmälta.

Resultat: Inga skadade, inga döda, minimalt gasutsläpp som inte påverkade någon, reaktorn förstörd. Detta är ungefär det värsta som skulle kunna hända i Sverige. Att våra lättvattenreaktorer skulle explodera som i Tjernobyl är fysikaliskt omöjligt.
2009-08-20, 22:43
Medlem
Kingen_kings avatar
För tre år sen var Forsmark 14 min från en härdsmälta. Myndighetrna hade påbörjat en total evakuering av Uppland och stor-Stockholm. Hade dom inte fått stopp på det hade man inte kunnat flytta tillbaka och landet hade troligvis havererat.

Nej, det är ingen roman eller tv-serie. Det är sanning. Jag har en 100% sann uppgiftlämnare. Regeringen tystade ner det hela för annars hade det blivit panik.

Svenska kärnkraftverk är i så dåligt skick att det bara är en tidsfråga...
2009-08-20, 22:48
Medlem
Averys avatar
Ja jävlar Kingen!

Ett anonymt forum där en anonym debattör påstår att han/hon har en 100% sann uppgiftslämnare låter så jäääävla trovärdigt.
2009-08-20, 22:50
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avery
Ja jävlar Kingen!

Ett anonymt forum där en anonym debattör påstår att han/hon har en 100% sann uppgiftslämnare låter så jäääävla trovärdigt.
Ingen tvingar dej att tro på det. Jag vet vad jag hört och från vem.
2009-08-21, 00:00
Medlem
Averys avatar
Jag har tre vänner som jobbar i räddningstjänsten i Stockholm, mina föräldrars granne är flygöverste samt att jag känner två i polisen, alla i Stockholm.

Har inte hört ett skit men givetvis höll regeringen på med en massevakuering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in