2010-05-24, 16:36
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladio
Det pågår just nu en enorm mediakampanj mot SD
Något kontraproduktivt dock.
2010-05-24, 19:46
Medlem
Ticklas avatar
http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/sa-blir-hostens-valresultat_4759943.svd

Notera att SVD inte visar SD under april mätning då dom fick 4.9% och var även vågmästare men dom visar gärna SD under mars mätningen när dom fick 3.5%. Har mailat sofia ström och hoppas på svar imorgon.
2010-05-24, 19:47
Medlem
sigurts avatar
skop kom ju med en opinionsundersökning idag och där fick SD 2,9%.

I artikeln står följande
"Sverigedemokraterna uppvisar en statistiskt säkerställd nedgång till 2,9 procent från 5,0 procent i förra mätningen, och hamnar därmed under riksdagsspärren. "

Vad exakt menas med statistiskt säkerställd?

Jag trodde att det var att tex gör man mätningar flera år i rad och på samma sätt och om man då ser en uppgång eller nedgång så kan den vara "säkerställd" pga undersökningen gjort under så pass lång tid.

Vad är det som gör SKOPS opinionsundersökning statistiskt säkerställd??

Fredrik Birjing på radion vad också noga med att påpeka detta i morgonens nyhetssändning.
2010-05-24, 19:53
Medlem
Centipedes avatar
Svårt för Sverigedemokraterna i Uddevalla

Sverigedemokraterna har svårt att fylla sina listor inför höstens val i mindre kommuner.

Uddevalla är en av dem. Knappt 20 personer kom till lördagens informationsmöte.

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.830862-svart-for-sverigedemokraterna-i-uddevalla
2010-05-24, 19:57
Medlem
Barngus avatar
Såklart SD påverkar om det kommer in!
Ett parti som får flest röster av folket behöver inte komma in i regeringen (om det inte för majoritet = mer än 50 %) utan ifall mer än 50 % av de som sitter i rikstagen säger nej till det partiet kommer det bli "nerröstade" och då kommer det bli omval.
Om nu SD kommer in i rikstagen kommer det att bli "vågmästare", alltså de som bestämmer vilka som kommer in i regeringen.
Eftersom SD är mer höger en vänster har sossarna ett riktigt stort problem nu, eftersom om SD kommer in finns det en stor chans att de själva inte kommer till regeringen.

Med vänlig hälsning
Barngu
2010-05-24, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
Svårt för Sverigedemokraterna i Uddevalla

Sverigedemokraterna har svårt att fylla sina listor inför höstens val i mindre kommuner.

Uddevalla är en av dem. Knappt 20 personer kom till lördagens informationsmöte.

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.830862-svart-for-sverigedemokraterna-i-uddevalla

Du har inte hajat varför antar jag?
2010-05-24, 20:17
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allemand
Du har inte hajat varför antar jag?
Berätta för oss som inte har nån koll på SD-Uddevalla.
2010-05-24, 20:23
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barngu
Såklart SD påverkar om det kommer in!
Ett parti som får flest röster av folket behöver inte komma in i regeringen (om det inte för majoritet = mer än 50 %) utan ifall mer än 50 % av de som sitter i rikstagen säger nej till det partiet kommer det bli "nerröstade" och då kommer det bli omval.
Om nu SD kommer in i rikstagen kommer det att bli "vågmästare", alltså de som bestämmer vilka som kommer in i regeringen.
Eftersom SD är mer höger en vänster har sossarna ett riktigt stort problem nu, eftersom om SD kommer in finns det en stor chans att de själva inte kommer till regeringen.

Med vänlig hälsning
Barngu
Problemet är att övriga partier gärna samarbetar för att hålla SD ute, SD blir inte någon fantastisk vågmästare.
2010-05-24, 20:37
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Problemet är att övriga partier gärna samarbetar för att hålla SD ute, SD blir inte någon fantastisk vågmästare.

Diverse kommuner ser sig gärna arbeta kors och tvärs mellan partierna så länge dom ondskefulla SD inte får något att säga till om. Men finns väll inga beslut/uttalanden om det i riksdagen?

Det kommer dock väcka till debatt om ett par olika frågor vilket indirekt kommer ge fördelar till SD:s politik.
2010-05-24, 20:44
Medlem
Ecstanols avatar
Håller med. SD är numer en ickefråga då "Mona-effekten" innebär att tänkta SD-väljare kommer rösta på alliansen av ren skräck inför scenariot med en Mona-führer vid Sverige-rodret. Hur som helst så kommer vi alltså framgent få se en politik som med oförminskad takt leder oss mot Sverigestan.
2010-05-24, 20:46
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Så länge som SD ligger när 4% så pratas det om dem och så länge det pratas om SD kan inget annat parti lägga något förslag som skulle försämra/försvåra/ställa krav på invandringen eftersom de då anklagas för att "flirta med SD" och jämställs således med nazister.

Varför är det inte tvärtom, så som så ofta påstås ha varit utvecklingen i Danmark och föralldel också Norge: att framgången för ett 'främlingsfientligt' parti fått de andra att ta upp samma frågor och problematisering?

Mitt svar är att det ÄR tvärtom, men det har inte skett än. Det kommer snart, mer plötsligt än någon kan ana. [ edit: behöver en rejäl katalysator dock, något som gör folk riktigt förbannade]
2010-05-24, 21:02
Medlem
Barngus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Så länge inte tredje världskriget bryter ut pekar inget för att högern och vänstern skulle slå sig ihop för att göra något tillsammans allra minst rösta ut SD.

Unionen är väldigt emot och har sagt att det inte kommer ha något som ens likar ett samarbete med SD, men jag tror att det är mest för att SD tar väljare ifrån Sossarna och i princip er deras nemesis.
När unionen trycker på alliansen och säger i stil med "Vi har nu tagit ställning emot detta främlingsfientliga parti och nu väntar vi på att ni också ska göra det" då svarar alltid alliansen väldigt osäkert och jag tyder att de på det sättet inte stänger dörren för SD, tyvärr.

Jag står verkligen inte för att Mona Sahlin ska styra landet - hon verkar inte ha alla x:en i ekvationen, så att säga -, så en del av mig tycker det är bra att SD ökar chanserna för att det inte händer. Men jag skulle verkligen vilja se ett annat parti som vågmästaren...

Med vänlig hälsning
Barngu

EDIT: Stavfel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in