2009-12-17, 13:41
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jag pratade om folk i allmänhet.
jess, å min post riktade sig till folk i allmänhet som kanske snubblar in i denna tråd.
2009-12-17, 13:42
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Hur kan du ens tänka tanken att man är svensk bara för att man bor här, om jag flyttar till italien, är jag italienare då? Om jag bodde på mars är jag marsian då? Jag tror du är lite förvirrad men hjälper dig gärna att reda ut begreppen utan att kapa tråden, så det är kanske bäst om vi tar det i en tråd där just det diskuteras?
Det är ingen fara för min del. Tycker det är lite detta tråden handlar om, om vad som är rätt..
2009-12-17, 13:44
Medlem
Pandemics avatar
Citat:
Hur kan du ens tänka tanken att man är svensk bara för att man bor här, om jag flyttar till italien, är jag italienare då? Om jag bodde på mars är jag marsian då? Jag tror du är lite förvirrad men hjälper dig gärna att reda ut begreppen utan att kapa tråden, så det är kanske bäst om vi tar det i en tråd där just det diskuteras?
Om man bor här, alltså svensk på pappret, så ja då är man lagligt sett svensk.
Sedan om vissa, uppenbarligen du själv, tycker olikt för man inte uppfyller...kulturella och etniska krav är en annan sak.
2009-12-17, 13:46
Medlem
Hoya84s avatar
Vore det inte bättre att rösta på nåt du stödjer istället för att visa att ett tv-program gör fel?
2009-12-17, 13:48
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemic
Så en 'utläning' som kommer till Sverige av giltig anledning (låt oss säga att det är krig i dennes hemland etc etc) får inte utöva sin kultur/religion här? Utan vi ska forma dem till etniska svenskar? Kan man känna sig svensk utan att anpassa sig efter svenska traditioner/kultur, eller är det helt omöjligt?

Varför ska de ha rätt att uttöva sin religion/kultur här? Vi har lagstiftning för att skydda medborgarna från hedersmord och liknande men du tycker det är viktigare att de får hålla på sitt än att anpassa sig? Då anser jag att de passar bättre in i något av de grannländer som de ursprungligen flytt ifrån där religionen och kulturen är densamma och vi slipper det här.

Är du däremot en sådan som tar seden dit du kommer och anpassar dig så är chansen att du blir väl mottagen vart än du kommer. Ingen vill bekosta en parasit som dessutom bryter mog lagen på daglig basis oavsett i vilket land du än må ha kommit till.

Vill du hjälpa på något vis så åk till oroshärdarna i världen och jobba för det du anser vara rätt men förvänta dig inte att jag vill att mina skattepengar ska gå till detta, jag ser hellre att svenska skolor är trygga och ger våra barn en bra utbildning och samma sak med äldreomsorgen, sjukhus och ja vad än du hittar för serviceområden i sverige.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Omtanke 2009-12-17 kl. 13:51.
2009-12-17, 13:51
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoya84
Vore det inte bättre att rösta på nåt du stödjer istället för att visa att ett tv-program gör fel?
Det handlar inte bara om det som jag skrivit redan.
De har en del bra poänger, så kanske vore ide att ge dem min röst. Att han blev "acces denied" till programmet känns ju bara som ännu en anledning.
2009-12-17, 13:54
Medlem
Pandemics avatar
Citat:
Varför ska de ha rätt att uttöva sin religion/kultur här? Vi har lagstiftning för att skydda medborgarna från hedersmord och liknande men du tycker det är viktigare att de får hålla på sitt än att anpassa sig? Då anser jag att de passar bättre in i något av de grannländer som de ursprungligen flytt ifrån där religionen och kulturen är densamma och vi slipper det här.

Är du däremot en sådan som tar seden dit du kommer och anpassar dig så är chansen att dublir väl mottagen vart än du kommer. Ingen vill bekosta en parasit som dessutom bryter mog lagen på daglig basis oavsett i vilket land du än må ha kommit till.

Vill du hjälpa på något vis så åk till oroshärdarna i världen och jobba för det du anser vara rätt men förvänta dig inte att jag vill att mina skettepengar ska gå till detta, jag ser hellre att svenska skolor är trygga och ger våra barn en bra utbildning och samma sak med äldreomsorgen, sjukhus och ja vad än du hittar för serviceområden i sverige.

Menade givetvis inte hedersmord när jag syftade på religion och kultur. Enligt mig får alla göra vad de vill ( =utöva vilka religioner/kulturer de vill) så länge de inte bryter mot lagen. Att påstå att de som kommer hit bryter mot lagen dagligen är en grov nästintill rasistisk generallisering.
2009-12-17, 13:58
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Jag tyckte det var förjävligt att snubben inte fick vara med i Parlamentet.
http://frianyheter.wordpress.com/2009/11/11/akesson-sd-far-inte-medverka-i-parlamentet-tv4/

Funderar på att rösta på nationaldemokraterna nästa gång för att få igenom en poäng.

Är det okej eller bör jag avstå?

Det är nazister som ligger bakom SD och dom vill inte minska på invandringen, just idag. Dom vill styra landet och det är därför det är viktigt att skapa kaos. Nej, rösta inte på SD det kommer bli ännu värre. Förmodligen kommer dom öppna gränserna helt. ND startade det här i början va 90-talet och trodde det skulle räcka för att komma till makten men dom tog fel.
2009-12-17, 14:03
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Funderar på att rösta på nationaldemokraterna nästa gång för att få igenom en poäng.

Är det okej eller bör jag avstå?

Vilken poäng?

Villd du få det bekräftat att du är en idiot som röstar på någon av dessa
skit partier?

Vill du genom att rösta på ND skicka en signal till SD om att SD bör vara
mer nazistiska i sin framtoning?

Det är inte okej och rådet som ges är att du bör avstå från att rösta
överhuvudtaget. Skall du rösta så rösta på Moderaterna
2009-12-17, 14:05
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Vilken poäng?

Villd du få det bekräftat att du är en idiot som röstar på någon av dessa
skit partier?

Vill du genom att rösta på ND skicka en signal till SD om att SD bör vara
mer nazistiska i sin framtoning?

Det är inte okej och rådet som ges är att du bör avstå från att rösta
överhuvudtaget. Skall du rösta så rösta på Moderaterna
Det är att vi tagit in så många invandrare till Sverige att det börjar bli problem. Många invandrare väljer att leva rövare och de får trots detta stanna i Sverige vilket jag är helt emot.

Tack för din åsikt, vet inte riktigt hur jag kommer rösta.
2009-12-17, 14:09
Medlem
Hoya84s avatar
Citat:
Det handlar inte bara om det som jag skrivit redan.
De har en del bra poänger, så kanske vore ide att ge dem min röst. Att han blev "acces denied" till programmet känns ju bara som ännu en anledning.

Det verkar dock som att du vill rösta på dom mer eller mindre för att få fram poängen. Och det är ungefär så mycket fail det kan bli..

I övrigt tycker jag Sverige borde följa Tyskland och förbjuda pajaspartier..
2009-12-17, 14:11
Medlem
Pandemics avatar
Citat:
Det är att vi tagit in så många invandrare till Sverige att det börjar bli problem. Många invandrare väljer att leva rövare och de får trots detta stanna i Sverige vilket jag är helt emot.

Tack för din åsikt, vet inte riktigt hur jag kommer rösta.

Det är sant att många väljer att 'leva rövare', men imo läggs det ner för lite resurser för att hjälpa dem att anpassa sig. Att hjälpa dem vore ett bättre alternativ än att få dem att ändra religion och därav åsikter så som vissa tycker.
Håller med om att det är ett problem, men det större problemet ligger snarare i vårt välkomnande av dessa människor som faktiskt kommer från ställen där det pågår massa otrevligheter. Det är en psykologisk fråga till en viss del; kan förstå hur socialt utfrysande leder till kriminallitet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in