Citat:
Ursprungligen postat av Ingetval
Nu är jag förvisso en dumdryg elitist som hatar all folklig kultur (inte minst folkdans. Brrr...) men fy faan vad Mattias ägde. Det är naturligtvis lika lätt/svårt att definiera svenskhet/svensk kultur som något från andra nationer.
Märkte också hur programledaren desperat försökte hålla sig kvar vid just "folkdans" då hon hoppades lyssnarna skulle associera till "töntighet och folkdräkter" - sådant som brukar få illustrera svensk kultur de få gånger det diskuteras.
Karlsson hann dock klämma in litteraturkanon bl a. SD behöver påläst folk och akademiker inom humaniora som inte är postmodernistiskt och marxistiskt programmerade.
Jag var faktiskt lite bekymrad när jag hörde talas om SD:s kulturpolitiska ambitioner först; tänkte att man mest gick på magkänsla (iofs på rätt spår) men för mycket osmälta tankar och inte tillräckligt teoretiskt och retoriskt rustade för att angripa denna bastion - som är större, har tjockare murar och är mer befäst än t ex den kriminalpolitiska. Jag hade befarat ett heroiskt
Charge of the light brigade - men efter detta finns det hopp. Men man måste slipa sina svärd ännu bättre och härda dem ännu mer om de skall rensa i de postmoderna horderna. Man måste satsa på underrättelseverksamhet mot fiendens teorier och försåt.