2010-09-27, 20:33
Medlem
Expressen har ett webbtest om alla riksdagspartierna som heter "Vad kan du om x".
Alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna då.
2010-09-27, 20:33
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetval
Nu är jag förvisso en dumdryg elitist som hatar all folklig kultur (inte minst folkdans. Brrr...) men fy faan vad Mattias ägde. Det är naturligtvis lika lätt/svårt att definiera svenskhet/svensk kultur som något från andra nationer.

Märkte också hur programledaren desperat försökte hålla sig kvar vid just "folkdans" då hon hoppades lyssnarna skulle associera till "töntighet och folkdräkter" - sådant som brukar få illustrera svensk kultur de få gånger det diskuteras.
Karlsson hann dock klämma in litteraturkanon bl a. SD behöver påläst folk och akademiker inom humaniora som inte är postmodernistiskt och marxistiskt programmerade.

Jag var faktiskt lite bekymrad när jag hörde talas om SD:s kulturpolitiska ambitioner först; tänkte att man mest gick på magkänsla (iofs på rätt spår) men för mycket osmälta tankar och inte tillräckligt teoretiskt och retoriskt rustade för att angripa denna bastion - som är större, har tjockare murar och är mer befäst än t ex den kriminalpolitiska. Jag hade befarat ett heroiskt Charge of the light brigade - men efter detta finns det hopp. Men man måste slipa sina svärd ännu bättre och härda dem ännu mer om de skall rensa i de postmoderna horderna. Man måste satsa på underrättelseverksamhet mot fiendens teorier och försåt.
Senast redigerad av StuG 2010-09-27 kl. 20:48.
2010-09-27, 20:45
Medlem
Yasmine El Rafie skriver i dagens Stockholm City att "Det är dags att tala fakta" & radar upp 6 punkter där Jimmie Åkesson har "fel":

http://city.se/pdf/ (27 september alltså, sidan 12)

Naturligtvis ska man ta ett & annat med en nypa salt (Tramset om att modersmålsundervisning ska avskaffas tex) men har hon helt rätt i det hon skriver eller skippar hon vissa viktiga punkter som tex när Lena Sundström försöker ge intrycket att SD har fel i deras analys av Invandrare & Brottslighet?

EDIT: Jag var visst inte helt först med att nämna artikeln men ja detta var rubriken samt länk till vart innehållet kan läsas
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2010-09-27 kl. 21:33.
2010-09-27, 20:53
Medlem
Kojak0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1650

Intressant. Bra fråga "är det bara den svenska kulturen som inte finns?" och "hur definierar du då t ex kurdisk kultur som kan ges stöd?" Nordwalls monumentala inkompetens, falskhet alternativt rena dumhet blottas och han räddas av en programledare med ansträngd röst som bryter av.

Vidare kunde Mattias Karlsson (SD) påpekat att de flesta länder och kulturer tagit intryck av andra men att de likväl har en unik historia och arv. Ibland ser debattörerna inte skogen för alla träd och ofta är de korta, enkla, logiska frågorna så självklara att debattören inte kommer på dem. Däremot kan de vara avslöjande.
Den hjälplöst programmerade Nordwall: "Nu förstår jag inte vad du menar..."

SD är något på spåren men behöver läsa på om teorierna bakom Nordwalls uttalanden. Och analyserna och replikerna skall sitta bättre.
Men ni är något på spåren SD...

Kära nån vilken snyting den där dirren fick - jag kände den genom både tid och rum... Mycket bra gjort av Karlsson.
2010-09-27, 20:59
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Kära nån vilken snyting den där dirren fick - jag kände den genom både tid och rum... Mycket bra gjort av Karlsson.
Alltså, Karlsson sköter sig inte exceptionellt bra utan det är snarare så att hans motdebattör verkar vara riktigt hjärndöd.
2010-09-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Alltså, Karlsson sköter sig inte exceptionellt bra utan det är snarare så att hans motdebattör verkar vara riktigt hjärndöd.

Kul att de skickar det tyngsta ärtröret de har mot (i jämförelse) ett artilleri.
2010-09-27, 21:04
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Kul att de skickar det tyngsta ärtröret de har mot (i jämförelse) ett artilleri.
Ja, faktiskt. Jag har inte hört/sett så mycket med Karlsson innan men visst, han skötte ju sig väl här. Men han hade ju inget vidare motstånd. Men det är ett ganska genomgående mönster när det gäller debatter med SD. Folk skickar alltid idioter. De få som faktiskt tar debatten med framstående Sverigedemokrater har ju bara en massa påhitt och känsloargument att komma med. Har nog aldrig sett någon "besegra" SD med sakliga argument.
2010-09-27, 21:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Oavsett vilket så blev det en väldigt klar seger.

Synd bara att inte programledaren tillät i alla fall 30 sekunder till. Då hade mannen blivit ännu mer förnedrad.
Senast redigerad av -Info- 2010-09-27 kl. 21:21.
2010-09-27, 21:08
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Yasmine El Rafie skriver i dagens Stockholm City att "Det är dags att tala fakta" & radar upp 6 punkter där Jimmie Åkesson har "fel":

http://city.se/pdf/ (27 september alltså, sidan 12)

Naturligtvis ska man ta ett & annat med en nypa salt (Tramset om att modersmålsundervisning ska avskaffas tex) men har hon helt rätt i det hon skriver eller skippar hon vissa viktiga punkter som tex när Lena Sundström försöker ge intrycket att SD har fel i deras analys av Invandrare & Brottslighet?

usch vilket trams. dock måste jag säga att jag blev fundersam över punkt ett, varifrån får det den "straffavgiften" ifrån?
2010-09-27, 21:10
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ja hans förklaringar låg det inte mycket tanke bakom, men han verkade inte heller själv tro på dem. Han verkar inte gå in helhjärtat för att försvara PK-dogmerna, och då är det inte konstigt att det inte låter bättre, det krävs en del finess för att trovärdigt kunna försvara den position som är korrekt idag. Jag tycker att Karlsson gör ett utmärkt jobb genom att så tydligt visa på hur lite motdebattören har att komma med. Det var som sagt verkligen "saved by the bell" och det gick nog fram även till neutrala lyssnare.
2010-09-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetval
Ta bara dom "faktarutor" om SD som var med i dagens Stockholm City.
Där presenterades olika saker som SD påstår och sedan då den politiskt korrekta "sanningen".
Det såg ut ungefär såhär:

SD påstår att hatbrotten ökat i takt med muslimsk invandring.
Fakta: Ja, muslimer har blivit utsatta för hatbrott i större utsträckning.

Hur ska man ens kunna bemöta något så verklighetsfrånvänt och felaktigt? Ja, först måste man ju veta att svenskar inte kan bli utsatta för hatbrott. Men man måste dessutom försöka få in i huvudet på dessa människor att det ökade antalet hatbrott mot judar i exempelvis Malmö är direkt kopplat till den ökade muslimska närvaron. Hur kan man få det att nå fram till någon som litar på media och politiker som om dom vore gudar nersända från himlen?
Det kursiva Fel!
2010-09-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
usch vilket trams. dock måste jag säga att jag blev fundersam över punkt ett, varifrån får det den "straffavgiften" ifrån?

Det är knappast så att SD vill straffa "blandäktenskap" utan den avgiften är till för att betala den invandrade partnerns SFI-undervisning, husrum etc. Och finns det så mycket att invända mot det?
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2010-09-27 kl. 21:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in