2009-10-22, 10:22
  #109
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Så du tycker det är demokratiskt att ha tomma stolar? Och det för att du tycker sossar och vänsterpartister tar fel beslut?

Är du medveten om att det talar emot sej självt? Tomma stolar stärker övriga partier och det var dessutom inte det väljarna röstade för. Helt enkelt en demokratifråga.

Men en naturlig del i det politiska spelet. Ett parti växer för snabbt, stolarna måste fyllas i vilket fall. Det är inte som att världen gick under. Om du ska klaga på tomma stolar så kan du kolla hur ofta hela riksdagen är samlad.

Ett svar på andelen tomma stolar kan vara den extrema hetsen mot SD, rasister, islamofober etc. Du tror inte det kan medföra något mot en politiker ute på vischan? Hans/hennes barn blir mobbade, kallade rasister, du tror inte sådant kan spela in i att folk lämnar?

Demokrati är så mycket mer än en tom stol i hultsfred.
2009-10-22, 10:24
  #110
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vici
Men en naturlig del i det politiska spelet. Ett parti växer för snabbt, stolarna måste fyllas i vilket fall. Det är inte som att världen gick under. Om du ska klaga på tomma stolar så kan du kolla hur ofta hela riksdagen är samlad.

Ett svar på andelen tomma stolar kan vara den extrema hetsen mot SD, rasister, islamofober etc. Du tror inte det kan medföra något mot en politiker ute på vischan? Hans/hennes barn blir mobbade, kallade rasister, du tror inte sådant kan spela in i att folk lämnar?

Demokrati är så mycket mer än en tom stol i hultsfred.
Fast nu sitter inte Sd i riksdagen, men då hade dom känt till att rösterna kvittas när ledmöter är frånvarande, så beslutet får samma utslag ändå.

Klart att hets och hot kan vara en del av sanningen, men knappast hela. Men där har vi ett stort problem som inte borde förekomma mot någon folkvald.
2009-10-22, 10:28
  #111
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Du jämför alltså att snubbla med att åka bil utan bultar till hjulen i full fart på motorvägen?
Man kan ju fråga sig om sverigedemokrater överhuvudtaget borde få ha körkort.


Du är ju komplett galen om du själv utför en säkerhetskontroll varje gång du sätter dig i bilen. Men det förklarar förvisso din irrationella SD-skräck.
2009-10-22, 10:28
  #112
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Fast nu sitter inte Sd i riksdagen, men då hade dom känt till att rösterna kvittas när ledmöter är frånvarande, så beslutet får samma utslag ändå.

Klart att hets och hot kan vara en del av sanningen, men knappast hela. Men där har vi ett stort problem som inte borde förekomma mot någon folkvald.

Kvittning eller inte, de får pengar för att styra landet, då ska de vara på plats. Det är det som jag stör mig på, jag röstade för att han/hon ska sitta där under långa förmodligen tråkiga genomgångar.

Men hetsen mot SD är legitim då de är hemska rasister och islamofober, det är där vi står nu.
2009-10-22, 10:30
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Organisationen Sd är uppenbarligen en katastrof med toppstyrning och islamfobi överst på dagordningen. Det gör att var fjärde stol i kommunerna som Sd haft nu står tom eller har en vilde på sej.

Att rösta på Sd är alltså att köpa grisen i säcken och man har inte en aning om hur det ska bli. Inget som förvånar förvisso, men högst anmärkningsvärt.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1751663/sd-tappar-greppet
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1751673/sd-s-sonderfall

(Inte SD väljare)

Detta är ett naturligt resultat av den terror kampanj AFA mm bedriver mot SD.
2009-10-22, 10:40
  #114
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vici
Kvittning eller inte, de får pengar för att styra landet, då ska de vara på plats. Det är det som jag stör mig på, jag röstade för att han/hon ska sitta där under långa förmodligen tråkiga genomgångar.

Men hetsen mot SD är legitim då de är hemska rasister och islamofober, det är där vi står nu.
Precis som Sd får betalt för att sitta med på mötena...

Riksdagsmän behöver inte sitta med under varje förhandling då dom lyssnar på dom på sitt arbetsrum. Att vara ute bland människor är också något som dom flesta väljare uppskattar. Men, visst, en del riksdagsmän jobbar ju mer med annat än med riksdagsarbetet vilket jag förefaller märkligt. Sen finns det riksdagsledamöter som jobbar bvetydligt mer än dubbla skift med riksdagen. Riksdagsjobbet är så mycket mer än att sitta i kammaren.
2009-10-22, 10:44
  #115
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Så du tycker det är demokratiskt att ha tomma stolar? Och det för att du tycker sossar och vänsterpartister tar fel beslut?

Är du medveten om att det talar emot sej självt? Tomma stolar stärker övriga partier och det var dessutom inte det väljarna röstade för. Helt enkelt en demokratifråga.
Är väl ganska oundvikligt att ett nytt parti som man måste kalla SD på denna nivån är hamnar i en situation där man inte kunnat gallra rätt folk såsom de etablerade gör från sina ungdomspartierna.

Sen ska man inte blunda för tidsaspekten mellan valen, SD är nog väl medvetna om vikten av rätt personer och möjligheten att valet kan bli en succe.
2009-10-22, 10:48
  #116
Medlem
Hur är det med politisk asyl för SDare som blir trackade?
De är ju politiskt förföljda och som jag ser det så uppfyller de flyktingkonventionen...
2009-10-22, 10:50
  #117
Moderator
Popesizes avatar
Frågan om varför SD har en massa tomma stolar är intressant.

De har fått fler platser än de kunnat fylla. Vilket nog tyder på mycket missnöjesröster och att de inte var beredda på ökningen -Här i Norrköping har de två mandat, varav den ena som blev invald var utsatt för ett practical joke, då en av hans vänner skrev in honom på en blank sedel som SD'are. Så han försvann innan han ens kom in. Den andra flyttade från staden för ett tag sen...
Andra har avgått på olika sätt -Ut ur partiet eller KF. Det kan bero på mycket. Men jag tror att de vanligaste orsakerna är okunskap om vad det innebär att arbeta politiskt, och att vänsterextrema grupper skrämmer iväg dem genom att terrorisera dem på olika sätt.

Det här riskerar att fortsätta även nästa mandat om inte det görs olika insatser från samtliga håll

1. SD'are måste veta vad det innebär att sitta i de olika politiska nivåerna. De måste lära sig hur det funkar, med mötesteknik osv
2. SD måste vara beredda på att ha representanter tillgängliga för att kunna fylla upp fler stolar
3. De etablerade och mer accepterade partierna gör något som får folk att känna att de inte behöver rösta SD (Kommer troligtvis inte hända)
4. Krafttag mot vänsterextrema rörelser. Man skall kunna gå med SD utan att känna fara för sig själv, sin familj och sin egendom.

Just a couple of thoughts
2009-10-22, 11:44
  #118
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Ungefär så här tror jag att det förhåller sig.

1. Lokal organisation saknades i kommunen 2006. Men väljarna röstade ändå på Sd som fick en tom stol.

2. Lokalorganisation fanns men ingen vågade /ville ställa upp. Tom stol

3. Kandidat som blivit utsatt eller känt sig sin familj hotad har hoppat av. Tom stol efter en tid.

4. Kandidat som kommit på kant med partiets ledning Skånefalangen och hoppat av. Vilde.

5. Sd gjorde ingen satsning i kommunen 2006 men kandidat som inte var Sd;are tog sig in genom att skriva sitt namn på blank valsedel. Vilde

Det blir bättre 2010 men det kommer att saknas kandidater särskilt där organisationen är svag och stödet knappt. Det mycket svårare att sitta ensam i fullmäktige och därmed svårare att rekrytera kandidater i sådana kommuner.
2009-10-22, 12:12
  #119
Medlem
Norpheuss avatar
Vad hände med mitt tidigare inlägg i tråden? Är det moderatswing som använder sina powers kanske?


Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Du jämför alltså att snubbla med att åka bil utan bultar till hjulen i full fart på motorvägen?
Man kan ju fråga sig om sverigedemokrater överhuvudtaget borde få ha körkort.

Du är ju komplett galen om du själv utför en säkerhetskontroll varje gång du sätter dig i bilen. Men det förklarar förvisso din irrationella SD-skräck.
Ja swing kollar muttrarna 10 gånger om dagen, varje gång han ska ut med bilen så ska muttrarna kollas!
Hoppas han inte glömmer däcken för någon kan ju ha fyllt dem med vad som helst!
2009-10-22, 12:23
  #120
Medlem
Raouls avatar
Är det ytterligare ett politiskt attentat är det verkligt illa.
Det skulle isf inte vara något nytt utan en naturlig fortsättning för avgrundsvänsterns inhemska terrorism som så ivrigt beskyddas av såväl vänstermedia som etablissemang. Brukar inte dessa kretiner skryta med sina bedrifter på någon av sina sajter: stalinism.nu, expo.se eller ssu.se?

Och en sak är säker, det kommer bli en etter värre cirkus det kommande året.
Popcorn fram.
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Säkert som när Hells Angels lossade muttrarna på förre fp-politikern Siw Perssons bil. Visade sig vara maken som inte kunde byta däck!
(Eller så försökte han göra sig av med tokkärringen?)
När det gäller SP borde det väl varit det senare, vilket i sig borde renderat straffrabatt. Sitter hon på hispan fortfarande?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in