Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Du kanske missuppfattade min karta aningen, märker jag.
De två röda strecken var tänkt att illustrera någonting som redan idag kan liknas vid Södermalm, Kungsholmen osv. Dvs inte helt och hållet city men ändå med rikt stadsliv och gott utbud. De svarta är stråk som idag inte har den färdigheten, men som i framtiden kanske också kan läggas till den listan om de kompletteras med innerstadskänsla.
Okej. Jag förstår hur du menar. Men skulle man överföra ditt resonemang till Stockholm så skulle hela innerstaden bli "City"?
Stockholm City innefattar ungefär ungefär två kvarter norr om Hötorget. I öst Birger Jarlsgatan. (Stureplan delar ungefär upp City med Östermalm).
Sen har man ett naturligt bryt för City eftersom vattnet tar vid och Gamla Stan och Söder ligger kommer efter. I väst slutar City också av vatten. Efter Centralstationen tar stadsdelen Kungsholmen vid.
Om du tittar på det området så så är det inte gigantiskt. De tunnelbanestationer som tar dig in i City är är:
T-Hötorget i norr. T-Centralen och T-Kungsträdgården. Men är du lite klurig så kan du gå ner till T-Östermalmstorg på "rätt" sida av Birger Jarlsgatan och ändå gå ner i City.
Vad jag menar är att uppdelningarna av stadsdelar i Stockholm är väldigt klara, och jag har känslan av att de är så i de flesta städer i Sverige förutom i Göteborg. I Göteborg vet man inte riktigt var man befinner sig eller var en stadsdel tar slut och en annan tar vid.
Det är ett intressant fenomen!
Sen de här med innerstadskänsla och City och grejer.. Jag är ganska säker på att folk upplever att de är i "stan" eller vad man ska säga om man är vid Mariatorget, Odenplan eller Medborgarplatsen, även om man är i en annan stadsdel långt ifrån City.
Citat:
Ursprungligen postat av subfusion
Arbetarbroder: Ullevi ligger i stadsdelen/primärområdet Heden. Skönt att veta?
Ja, lite skönt iaf.