2009-10-25, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
LikeAGlove... Jag tror inte riktigt du vet vad som är Göteborg City. Jag tror generellt att göteborgare inte har så stor uppfattning av i vilken stadsdel de befinner sig i.

Det har du nog helt rätt i, alla fall vi inflyttade har lite koll.
Jag har bott i Göteborg i 18 år men har ändå dålig koll på var en stadsdel slutar och börjar.
Var ligger exempelvis Chalmers,
Johanneberg, Annedal, Guldheden eller Landala ?
Ligger Wavrinskys plats i Guldheden och Eklandagatan ligger den i Johanneberg?
Bagaregården visste jag inte ens att det fanns, var tvungen att googla när jag läste det i tråden.
Citera
2009-10-25, 12:39
Medlem
Citat:
Diskhanduks karta är intressant. Den visar att Göteborg City inte är så pyttelitet men det visar samtidigt på ett helt annat problem för Göteborg: Förutom City så är det en död stad. ...Vi har visserligen en Linnégatan, men en gata ändrar inte på detta.
Det finns inga levande stadsdelar förutom City. Inte som i Stockholm där Södermalm, Östermalm, Vasastan, Gamla Stan, Kungsholmen, övre Norrmalm är i allra högsta grad väldigt levande stadsdelar av staden. Detta saknas i Göteborg?
Du kanske missuppfattade min karta aningen, märker jag.

De två röda strecken var tänkt att illustrera någonting som redan idag kan liknas vid Södermalm, Kungsholmen osv. Dvs inte helt och hållet city men ändå med rikt stadsliv och gott utbud. De svarta är stråk som idag inte har den färdigheten, men som i framtiden kanske också kan läggas till den listan om de kompletteras med innerstadskänsla.

Jag tycker vi har många fler levande delar av staden, kanske främst då Majorna och Norra älvstranden som inte hittils blivit omnämnda så mycket. Fast dessa liknar jag mer vid Hammarby Sjöstad - jag tror du förstår vad jag menar när jag säger att Hammarby Sjöstad kan kännas trevligt och folkrikt men ändå inte räknas till city på samma sätt som Södermalm (som ligger "bredvid" fast på andra sidan vattnet).

Hammarby Sjöstad är en förort, omän en modern sådan.

Ang er diskussion om olika stadsdelar:
Stadsdelsnamn som Lorensberg, Heden, Olivedal och så vidare används inte nämnvärt i det dagliga livet. Det är mer en adminstrativ indelning.
Citera
2009-10-25, 13:17
Medlem
Städer i Göteborgs storlek:

Frankfurt am Main ca 680.000
Bremen 547.000
Toulouse 480.000
Haag 490.000 (Storstadsområdet ca 800.000
Zürich 420.000
Bratislava 430.000
Nice ca 400.000 med storstadsområdet runt om 900.000
Bologna 400.000
Tallin 405.000
Dortmund 546.000

Det är svårt att jämföra många av städerna på kontinenten, med våra svenska städer. Hela kontinenten är mycket mer tätbefolkad, vilket gör det svårt att avgöra var städerna verklgen startar och slutar. Men jag håller med om det som många skriver, kontinentala städer upplevs som större pga. stor stadskärna, gammal lite lägre bebyggelse(många hus är bara 3-6 våningar) osv.
Citera
2009-10-25, 13:40
Bannlyst
Göteborg växte nästan inget geografiskt sett under de första 300 åren av sin existens. Det är därför som det har en så liten stadskärna. Den ursprungliga stadskärnan är ju Inom vallgraven, alltså ännu mindre än på Diskhanduks karta.
Citera
2009-10-25, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Jag har väl aldrig skrivit att Järntorget är Olivedal? Jag rättade dig och skrev att Linnéstaden inte är en stadsdel som du påpekade utan att Linnéstaden ligger i stadsdelen Olivedal. Är det samma sak som att säga att Järntorget är Olivedal?
Nej, Olivedal, Järntorget mfl. ligger i Linnéstaden: http://sv.wikipedia.org/wiki/Linn%C3%A9staden

Arbetarbroder: Ullevi ligger i stadsdelen/primärområdet Heden. Skönt att veta?

Eftersom det verkar råda lite förvirring kring Gbg:s geografi länkas här till Gbg:s officiella områdesindelningar: http://www4.goteborg.se/prod/G-info/...c!OpenDocument

Ang. Gbg vs. Malmö: Fullt möjligt att Malmö är tätare, "trevligare" mm. Storleksmässigt tycker jag dock Gbg känns mycket större och mer "episkt". Mycket pga att det tar mycket längre tid att köra in i Gbg, fler viadukter och digitala vägskyltar, mycket mer kuperad stad, häftiga vyer mm. Tror husen är generellt något högre också. Sedan har ju Malmö bara bussar och inte några spårvagnar, gör stor skillnad för känslan.
Senast redigerad av subfusion 2009-10-25 kl. 16:25.
Citera
2009-10-25, 16:31
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Du kanske missuppfattade min karta aningen, märker jag.

De två röda strecken var tänkt att illustrera någonting som redan idag kan liknas vid Södermalm, Kungsholmen osv. Dvs inte helt och hållet city men ändå med rikt stadsliv och gott utbud. De svarta är stråk som idag inte har den färdigheten, men som i framtiden kanske också kan läggas till den listan om de kompletteras med innerstadskänsla.

Okej. Jag förstår hur du menar. Men skulle man överföra ditt resonemang till Stockholm så skulle hela innerstaden bli "City"?

Stockholm City innefattar ungefär ungefär två kvarter norr om Hötorget. I öst Birger Jarlsgatan. (Stureplan delar ungefär upp City med Östermalm).
Sen har man ett naturligt bryt för City eftersom vattnet tar vid och Gamla Stan och Söder ligger kommer efter. I väst slutar City också av vatten. Efter Centralstationen tar stadsdelen Kungsholmen vid.
Om du tittar på det området så så är det inte gigantiskt. De tunnelbanestationer som tar dig in i City är är:
T-Hötorget i norr. T-Centralen och T-Kungsträdgården. Men är du lite klurig så kan du gå ner till T-Östermalmstorg på "rätt" sida av Birger Jarlsgatan och ändå gå ner i City.
Vad jag menar är att uppdelningarna av stadsdelar i Stockholm är väldigt klara, och jag har känslan av att de är så i de flesta städer i Sverige förutom i Göteborg. I Göteborg vet man inte riktigt var man befinner sig eller var en stadsdel tar slut och en annan tar vid.
Det är ett intressant fenomen!

Sen de här med innerstadskänsla och City och grejer.. Jag är ganska säker på att folk upplever att de är i "stan" eller vad man ska säga om man är vid Mariatorget, Odenplan eller Medborgarplatsen, även om man är i en annan stadsdel långt ifrån City.

Citat:
Ursprungligen postat av subfusion
Arbetarbroder: Ullevi ligger i stadsdelen/primärområdet Heden. Skönt att veta?
Ja, lite skönt iaf.
Senast redigerad av Arbetarbroder 2009-10-25 kl. 16:58. Anledning: ändrade ett ö till å i ordet "förstår"
Citera
2009-10-25, 16:40
Bannlyst
En bra stad att jämföra med kan ju vara Oslo som befolkningsmässigt är något större än Göteborg.
Som sällanbesökare i Oslo uppfattar jag centrum där som mindre än Göteborgs.
Det område som "känns" som centrum i Oslo är Karl Johan med sidogator främst västerut mot hamnen och därefter området bakom Slottet till Frognerparken. Så fort man kommit på fel sida av Sentralstationen märker man att man är utanför centrum.

Enligt Google Maps tar det 47 minuter att gå från Frognerparken till Sentralstationen i Oslo.
I Göteborg tar det 91 minuter att gå från Redbergsplatsen till Mariaplan.
I Stockholm tar det 130 minuter från Haga slott till Globen enligt google maps.
Citera
2009-10-25, 16:49
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Nej, Olivedal, Järntorget mfl. ligger i Linnéstaden: http://sv.wikipedia.org/wiki/Linn%C3%A9staden

Okej, det hade jag dock ingen aning om, jag trodde Linnéstaden låg i samma stadsdel som Linnégatan och Linnéplatsen. Olivedal är en egen stadsdel där både Linnéplatsen och Linnégatan ligger

Nu är det förvisso Linnégatan jag har syftat på hela tiden då det är den jag anser skär av "city" mot både väster och söder
Citera
2009-10-25, 19:57
Medlem
Arbetarbroders avatar
Förvirring är minst sagt total. Vad är vad? Var är jag? Finns det ens stadsdelar i Göteborg? Enligt Wikipedia så gör det inte det.
Såhär står det på Wiki angående stadsdelar:

Citat:
Stadsdel är en väl avgränsad del av en stad eller annan tätort, ibland officiellt fastställd av vederbörande kommun, ibland mer informell. Stadsdelar indelas vanligen i kvarter och avgränsningarna kan bestå av större vägar, älvar eller havet. Det finns exempel på mycket stora och befolkningsrika stadsdelar, som ön Manhattan i staden New York.

Med stadsdel kan även menas det område som en stadsdelsnämnd ansvarar för. Så är fallet i Göteborgs kommun.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stadsdel

Okej. Göteborg verkar skilja sig från mängden enligt Wikipedia. Man har inte stadsdelar utan stadsdelsnämnd. Hm.
Göteborg har, också enligt Wikipedia, 21 sådana här stadsdelsnämnder som verkar vara som småkommuner inom Göteborg Stad.
Av intresse här är kartan som visar upp Göteborgs stadsdelsnämnder. Den ser ut såhär: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:G%C3%B6teborg.PNG
Vi har alltså ett Centrum som är betydligt större än någon annan skrivit. Söder om Centrum så finns ingenting, där tar Göteborg slut på något konstigt sätt. Väster om Centrum finns Linnéstaden som innefattar Haga och Järntorget.

Jag vet inte om man blir klokare av det här eller om detta bara är politiskt indelat för att underlätta administration i området.
Citera
2009-10-25, 20:44
Medlem
Citat:
Jag vet inte om man blir klokare av det här eller om detta bara är politiskt indelat för att underlätta administration i området.
Helt riktigt för att underlätta adminstrationen, men något kan man ju alltid uttyda av denna uppdelning.

Visst har vi stadsdelar. Varje stadsdel omhandhas av en stadsdelsnämnd (SDN) och en stadsdelsförvaltning (SDF). Varje sådan stadsdel är även indelad i mindre delar, kallade primärområden.

Glappet ner mot söder på kartan du länkar till är Mölndals kommun som tar över.
Citera
2009-10-25, 20:54
Bannlyst
Vad gäller SDN Centrum så ingår i söder primärområden som Guldheden och Krokslätt i den innan den övergår till Mölndals kommun. Men det egentliga centrum/innerstaden tar slut efter Lorensberg/Landala.

Citat:
Visst har vi stadsdelar. Varje stadsdel omhandhas av en stadsdelsnämnd (SDN) och en stadsdelsförvaltning (SDF). Varje sådan stadsdel är även indelad i mindre delar, kallade primärområden.
Fast i folkmun menar man ju oftast primärområdena när man säger stadsdelar; "jag bor i Haga", "jag bor i Vasastan" osv. SDN åsyftas mer sällan, även om det inte är ovanligt med "jag bor i Centrum" tex.
Senast redigerad av subfusion 2009-10-25 kl. 21:03.
Citera
2009-10-25, 21:11
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

Sedan är ju frågan hur man ska klassa områden som Majorna. Landshövdingehusen är för låga för att det ska vara innerstad, men det är ju definitivt inte förort. Runt Karl Johansgatan finns det mycket stenstadshus, frågan är om inte innerstan fortsätter in en bit längs denna gata - där även attraktioner som Bengans skivaffär finns. Gränsen mot förort är iaf mycket mer flytande än i Sthlm.

Så värst låga är de ju inte. Det finns gott om två och trevåningshus inom vallgraven som absolut är innerstad. Skulle säga att innerstad är där husen ligger i kvarter, det är affärer vid gatunivå och spårvagnarna går på gatuspåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in