2009-10-25, 06:43
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Du var mig en snabb cyklist. Uppenbart att rädslan för att Malmö skulle vara "bättre" finns inom dig.

Fortsatt god morgon!

Är det någonting jag skrev som inte stämmer menar du? Jag försöker i alla fall hålla diskussionen saklig. Malmö må vara mycket bättre än Göteborg, jag är inte ett dugg rädd för att någon ska ha den uppfattningen. Men Göteborg är bra mycket större än Malmö och det gäller även "centrum", något att invända?
Citera
2009-10-25, 07:42
Medlem
ReclaimYourLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Man cyklar igenom hela Malmö på ca 20 minuter, du hinner inte ens igenom hela Majorna på den tiden det tar att cykla in och ut i Malmö. Ungefär lika stor skillnad fast till och med lite större mellan Göteborg och Malmö än vad det är mellan Stockholm och Göteborg även om det steget också är ganska stort

En anledning ar att Malmo ar mycket mer tattbebyggt. Titta pa flygfoton over Malmo och Goteborg och du ser en stor skillnad. Stockholm har samma problem som Goteborg; gles bebyggelse, skillnaden ar att Stockholms innerstad ar atminstone tattbebyggt tillskillnad fran Goteborgs.
Citera
2009-10-25, 07:54
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourLife
En anledning ar att Malmo ar mycket mer tattbebyggt. Titta pa flygfoton over Malmo och Goteborg och du ser en stor skillnad. Stockholm har samma problem som Goteborg; gles bebyggelse, skillnaden ar att Stockholms innerstad ar atminstone tattbebyggt tillskillnad fran Goteborgs.

Några speciella flygfoton du avser? De enda jag kan hitta är väldigt snarlika med både Göteborg och Stockholms
Citera
2009-10-25, 08:14
Medlem
ReclaimYourLifes avatar
Citat:
Några speciella flygfoton du avser? De enda jag kan hitta är väldigt snarlika med både Göteborg och Stockholms
Driver du med mig?

Om du ser flygfoton over Malmo kan du tydligt se hur integerade alla stadsdelar ar i forhallande till Stockholm och Goteborg. Gor du inte det vagar jag pasta att du inte kan tolka flygfoton eller hur bebyggelse som sadan ser ut.
Citera
2009-10-25, 09:29
Medlem
Citat:

Svenska städer liknar dem i USA på det sättet. Små centrum med mycket förorter fast då utan skyskrapor i centrum. Om man jämför t ex Prag och Stockholm som är lika stora till invånarantal så känns Prag betydligt mycket större än Stockholm. Har väl att göra med hur man byggt stad i Sverige de senaste 70-80 åren med separering av verksamheter dvs industrier, bostäder och handel avskilda från varann.
Citera
2009-10-25, 10:19
Medlem
Arbetarbroders avatar
LikeAGlove... Jag tror inte riktigt du vet vad som är Göteborg City. Jag tror generellt att göteborgare inte har så stor uppfattning av i vilken stadsdel de befinner sig i.

En stad med halv miljon invånare är ingen skitliten stad och givetvis finns det levande stadsdelar även utanför City, annars vore ju det ju rikitgt konstigt. I Göteborg har ni områderna Olivedal. Också detta är intressant, fler än du har kommeneterat området kring Järntorget men ingen verkar veta i vilken stadsdel det är, förutom du som hävdar att det är City OCH området Olivedal.

Som sagt, jag väntar fortfarande svar på inlägg 15 i tråden. Och kom ihåg att det här är ingen diss, jag gillar Göteborg men är övertygad om att det den har mer att ge.

Vad finns de egentligen fler för städer med samma invånarantal i Europa som man kan jämföra med? Detta kanske är helt normalt för en stad av med en halv miljon invånare?
Citera
2009-10-25, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
LikeAGlove... Jag tror inte riktigt du vet vad som är Göteborg City. Jag tror generellt att göteborgare inte har så stor uppfattning av i vilken stadsdel de befinner sig i.

En stad med halv miljon invånare är ingen skitliten stad och givetvis finns det levande stadsdelar även utanför City, annars vore ju det ju rikitgt konstigt. I Göteborg har ni områderna Olivedal. Också detta är intressant, fler än du har kommeneterat området kring Järntorget men ingen verkar veta i vilken stadsdel det är, förutom du som hävdar att det är City OCH området Olivedal.

Som sagt, jag väntar fortfarande svar på inlägg 15 i tråden. Och kom ihåg att det här är ingen diss, jag gillar Göteborg men är övertygad om att det den har mer att ge.
"City" vill jag kalla området innanför den blåa ringen. Och jag tycker mig ha koll på detta.
http://i33.tinypic.com/2vl4ncw.jpg

Strecken utanför ringen är lite annat kladd, inte så relaterat egentligen. Svart = potentiellt stråk. Rött = redan idag levande stråk, fast utanför city.
Citera
2009-10-25, 11:21
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Vad finns de egentligen fler för städer med samma invånarantal i Europa som man kan jämföra med? Detta kanske är helt normalt för en stad av med en halv miljon invånare?

Jag vet vad jag och många andra göteborgare anser vara Göteborgs city, se diskhanduks karta här ovan, det är ungefär den bilden jag gav dig fast med lite mindre citykärna i söder.

Jag har väl aldrig skrivit att Järntorget är Olivedal? Jag rättade dig och skrev att Linnéstaden inte är en stadsdel som du påpekade utan att Linnéstaden ligger i stadsdelen Olivedal. Är det samma sak som att säga att Järntorget är Olivedal? Jag tycker det verkar som alla göteborgare här har oerhört bra koll på staden och vilka stadsdelar som ligger vart, däremot verkar bland annat du en aning förvirrad
Senast redigerad av LikeAGlove 2009-10-25 kl. 11:24.
Citera
2009-10-25, 11:23
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Driver du med mig?

Om du ser flygfoton over Malmo kan du tydligt se hur integerade alla stadsdelar ar i forhallande till Stockholm och Goteborg. Gor du inte det vagar jag pasta att du inte kan tolka flygfoton eller hur bebyggelse som sadan ser ut.

Nej jag driver inte med dig, inga av dom flygfotona som finns att tillgå på Google bekräftade vad du sa, därför får du gärna plocka fram det som stärker din tes, för att jag är nyfiken
Citera
2009-10-25, 12:02
Medlem
tigertompas avatar
Är det inte allmänt känt att Göteborg är Sveriges största småstad. Därav kan det kännas som litet för t.s?

F.ö är City i Göteborg city på Hisingen *s*
Gamlestad skulle väl också bli city eller?
Senast redigerad av tigertompa 2009-10-25 kl. 12:06.
Citera
2009-10-25, 12:17
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Jag vet vad jag och många andra göteborgare anser vara Göteborgs city, se diskhanduks karta här ovan, det är ungefär den bilden jag gav dig fast med lite mindre citykärna i söder.

Jag har väl aldrig skrivit att Järntorget är Olivedal? Jag rättade dig och skrev att Linnéstaden inte är en stadsdel som du påpekade utan att Linnéstaden ligger i stadsdelen Olivedal. Är det samma sak som att säga att Järntorget är Olivedal? Jag tycker det verkar som alla göteborgare här har oerhört bra koll på staden och vilka stadsdelar som ligger vart, däremot verkar bland annat du en aning förvirrad

Du skrev
Citat:
"Linnéstaden är ingen stadsdel, det tillhör stadsdelen Olivedal som i allra högsta grad hör till Göteborgs centrala delar, således även Haga och Järntorget.
Kalla det gärna utspritt, för det är det," ..och det tolkade jag som att du räknade in Järntorget och Haga till stadsdelen Olivedal.

Diskhanduks karta är intressant. Den visar att Göteborg City inte är så pyttelitet men det visar samtidigt på ett helt annat problem för Göteborg: Förutom City så är det en död stad. ...Vi har visserligen en Linnégatan, men en gata ändrar inte på detta.
Det finns inga levande stadsdelar förutom City. Inte som i Stockholm där Södermalm, Östermalm, Vasastan, Gamla Stan, Kungsholmen, övre Norrmalm är i allra högsta grad väldigt levande stadsdelar av staden. Detta saknas i Göteborg?

Nu är det som jag sitter och letar fel med staden, men det är som sagt inte för att provocera.

Att du tycker jag är förvirrad... Ptja.. Jag är aningens förvirrad över Göteborg och jag får lite känslan av att göteborgare har samma medvetenhet om sin stad människor i andra städer, Stockholm som andra städer och även mindre orter.

Vet du på rak arm i vilken stadsdel du befinner dig i när du är på Ullevi, Liseberg eller har gått långt västerut och lämnat en av Långgatorna från Järntorget?

Tigertompa ..jag har alltid hört att Göteborg är småstaden som bara råkade bli stor. Eller "Storstaden med Småstadskänslan" och sådana grejer.
Citera
2009-10-25, 12:30
Medlem
Suecotes avatar
Jag är född och uppvuxen i Göteborg, och vi har aldrig använt begreppet City, det är ett stockholmskt påfund. Vi talar om "stan", och med det menar vi affärsstråken, dvs Nordstan, Fredsgatan, Arkaden, Hamngatorna, Kungsgatan och Avenyn (Avenyn ligger f ö helt och hållet utanför Vallgraven).

TS borde egentligen själv förklara vad han menar med City. Handlar det om kommers, är det nämnda områden som gäller. Handlar det om ursprungsbebyggelse, är det inom Vallgraven som gäller. Handlar det om avstånd från Centralstationen, kan man definitivt inkludera Södra och Norra Älvstranden och Gullbergsvass-Hultmans Holme, som står inför radikala förändringar från industriområden till fullvärdiga bostadsområden. Ringön, Lundby och delar av Backa ligger också geografiskt nära Centralen, men älven utgör en naturlig barriär och därför upplevs de inte som särskilt centrala av oss "fastlänningar".

Olskroken, Redbergslid, Haga, Masthugget och Majorna är gamla arbetarstadsdelar, som på den tiden de byggdes inte ansågs som stadens centrum. Idag gör de det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in