Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Jag vet vad
jag och många andra göteborgare anser vara Göteborgs city, se diskhanduks karta här ovan, det är ungefär den bilden jag gav dig fast med lite mindre citykärna i söder.
Jag har väl aldrig skrivit att Järntorget är Olivedal? Jag rättade dig och skrev att Linnéstaden inte är en stadsdel som du påpekade utan att Linnéstaden ligger i stadsdelen Olivedal. Är det samma sak som att säga att Järntorget är Olivedal? Jag tycker det verkar som alla göteborgare här har oerhört bra koll på staden och vilka stadsdelar som ligger vart, däremot verkar bland annat du en aning förvirrad

Du skrev
Citat:
"Linnéstaden är ingen stadsdel, det tillhör stadsdelen Olivedal som i allra högsta grad hör till Göteborgs centrala delar, således även Haga och Järntorget.
Kalla det gärna utspritt, för det är det," ..och det tolkade jag som att du räknade in Järntorget och Haga till stadsdelen Olivedal.
Diskhanduks karta är intressant. Den visar att Göteborg City inte är så pyttelitet men det visar samtidigt på ett helt annat problem för Göteborg:
Förutom City så är det en död stad. ...Vi har visserligen en Linnégatan, men en gata ändrar inte på detta.
Det finns inga levande stadsdelar förutom City. Inte som i Stockholm där Södermalm, Östermalm, Vasastan, Gamla Stan, Kungsholmen, övre Norrmalm är i allra högsta grad väldigt levande stadsdelar av staden. Detta saknas i Göteborg?
Nu är det som jag sitter och letar fel med staden, men det är som sagt inte för att provocera.
Att du tycker jag är förvirrad... Ptja.. Jag är aningens förvirrad över Göteborg och jag får lite känslan av att göteborgare har samma medvetenhet om sin stad människor i andra städer, Stockholm som andra städer och även mindre orter.
Vet du på rak arm i vilken stadsdel du befinner dig i när du är på Ullevi, Liseberg eller har gått långt västerut och lämnat en av Långgatorna från Järntorget?
Tigertompa ..jag har alltid hört att Göteborg är småstaden som bara råkade bli stor. Eller "Storstaden med Småstadskänslan" och sådana grejer.