2009-11-21, 20:24
Medlem
Von0bens avatar
Jag skulle nog räkna de delarna till de centrala. Det går ett stråk från stationen och boråt åt det hållet där mycket folk passerar, och Hagabiografen och ditåt.
Jag har hamnat därborta nästan varje gång jag varit i Göteborg, på 90-talet var det skivaffärerna som lockade, men även små antikbutiker och lite sånt kul.

Jag tycker alla städer har mer eller mindre centrrala delar. I stockholm t ex. har vi förutom city, t ex sträckor inne i annars inte så livliga stadsdelar - tänk t ex sträckan mellan Fridhemsplan och Sant Eriksplan. Alla sidogator är i princip tomma bostadskvarter, men just sant eriksgatan är full av cafeer, kemtvättar, bibliotek, småbutiker som skivbörsar, antikaffärer osv. Sträckan innefattar delar av kungsholmen och vasastan. Kan man säga att själva den här vägsträckan är "levande stadsdel"? För man kan ju, som sagt, inte påstå att HELA kungsholmen eller vasastan är "levande stadsdelar".

Bengans och skivhugget och Haga och in mot Nordstan det är lite att jämföra med vägsträckan i stockholm jag talar om ovan.
Citera
2009-11-22, 01:37
Medlem
I Göteborg byggdes väl ganska tidigt "centra" utanför stadskärnan tex Frölunda Torg och Angered Centrum. Där skulle finnas allt: bostäder, arbetsplatser, skolor, handel och kultur. Då skulle ju folk inte behöva ta sig in till stan. Det var också ganska långa, obekväma resor. Nu blev ju inte detta så lyckat då folk inte gjorde som det var tänkt.
Citera
2009-11-22, 03:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Även om du lägger till Järntorget med Långgatorna, Haga, Linnégatan och Masthugget MED Göteborg City så tror jag det händer mer en fredagkväll på Söder i Stockholm än hela Göteborg på det sättet att det är lättare att slå ihjäl en fredag på Södermalm än hela Göteborg med alla dess stadsdelar inräknade.
Som någon skrev, på något sätt så ses ju Göteborg som ännu mindre när man börja räkna med områderna utanför City som "levande stadsdel" då det gör hela Stockholm till "levande stadsdel" och också extremt mycket större än Göteborg.

MEN jag står fast vid min åsikt att jag inte vill vara provokativ mot Göteborg!

Jag har varit på pubrunda på söder och vill närmast jämföra det med Linnegatan en lördagskväll. Väldigt dött före kl 21.
Citera
2009-11-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Väduren
I Göteborg byggdes väl ganska tidigt "centra" utanför stadskärnan tex Frölunda Torg och Angered Centrum. Där skulle finnas allt: bostäder, arbetsplatser, skolor, handel och kultur. Då skulle ju folk inte behöva ta sig in till stan. Det var också ganska långa, obekväma resor. Nu blev ju inte detta så lyckat då folk inte gjorde som det var tänkt.
Du har delvis rätt, det var tänkt att Angered t.ex. skulle bli en egen ort lika stor som Göteborg men sen kom krisen. Så man tänkte snarare tvärtom. Man skulle bo på ett ställe (Angered), arbeta på ett annat (Torslanda, det var därför Angeredsbron byggdes), och handla på ett annat.
Senast redigerad av Sindacco 2009-11-22 kl. 12:20.
Citera
2009-11-30, 17:45
Medlem
Söder = mer uteliv än Göteborg hehehe. Och du som säger det vill inte provocera. Jag bodde fem år i Stockholm och Söder är ungefär, som någon här säger, som Linnegatan i Göteborg. Att säga att Söder har större utbud än Göteborg innebär att man idiotförklarar sig själv.

Sen har Stockholm problem eftersom det är omgärdat av vatten, det är inte enkelt att bygga ut centrum. Över en bro och pang så är du i Stockholms centrum. I Göteborg suddas skillnaden mellan förort-mellanstad-centrum ut på ett helt annat sätt än i Stockholm. Göteborgs centrum går från Mariaplan till Redbergsplatsen i väst-östlig riktning och från Lana till Wieselgrensplatsen i Nord-sydlig riktning. Det är förmodligen ett större område än Stockholms innanför tullarna, vilket väl betraktas som Stockholms centrum, eller åtminstone likastort.

Beträffande city så går väl Stockholms city från centralen till Stureplan och Göteborgs från centralen till Grönsakstorget i varsina kvadrater eller rektanglar eller vad det nu blir. Så stor skillnad är det nog inte.
Senast redigerad av mhean 2009-11-30 kl. 17:54.
Citera
2009-11-30, 18:20
Medlem
aceblacks avatar
Till Göteborgs innerstad brukar räknas: Krokslätt, Johanneberg, Landala, Guldheden, Lorensberg, Vasastaden, inom vallgraven, Stampen, Gårda och Heden.

Ett område på 999 Hektar där det bor drygt 53.000 invånare.

Till Stockholms innerstad brukar räknas: Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalms stadsdelsområden. Ett område på 3 535 hektar där det bor drygt 300.000 invånare.

Göteborgs innerstad är inte så litet som Stockholmare brukar tro, men det är absolut märkbart större en Göteborg. Det vet alla som har varit i båda städerna, att påstå något annat är bara korkat.

Ibland räknas Linnestaden till Göteborgs innerstad, i Linnestaden bor drygt 30.000 människor på 672 hektar.

Man kan alltså om man vill säga att det bor drygt 100.000 människor i centrala Göteborg på en yta av drygt 1600 hektar.

Göteborgs innerstad är alltså 3 gånger så liten som Stockholms. Punkt.
Citera
2009-11-30, 18:36
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhean
Söder = mer uteliv än Göteborg hehehe. Och du som säger det vill inte provocera. Jag bodde fem år i Stockholm och Söder är ungefär, som någon här säger, som Linnegatan i Göteborg. Att säga att Söder har större utbud än Göteborg innebär att man idiotförklarar sig själv.

Sen har Stockholm problem eftersom det är omgärdat av vatten, det är inte enkelt att bygga ut centrum. Över en bro och pang så är du i Stockholms centrum. I Göteborg suddas skillnaden mellan förort-mellanstad-centrum ut på ett helt annat sätt än i Stockholm. Göteborgs centrum går från Mariaplan till Redbergsplatsen i väst-östlig riktning och från Lana till Wieselgrensplatsen i Nord-sydlig riktning. Det är förmodligen ett större område än Stockholms innanför tullarna, vilket väl betraktas som Stockholms centrum, eller åtminstone likastort.

Beträffande city så går väl Stockholms city från centralen till Stureplan och Göteborgs från centralen till Grönsakstorget i varsina kvadrater eller rektanglar eller vad det nu blir. Så stor skillnad är det nog inte.

Det finns faktiskt en sådan gräns i Göteborg göta älv.
Citera
2009-11-30, 18:36
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Till Göteborgs innerstad brukar räknas: Krokslätt, Johanneberg, Landala, Guldheden, Lorensberg, Vasastaden, inom vallgraven, Stampen, Gårda och Heden.

Ett område på 999 Hektar där det bor drygt 53.000 invånare.

Till Stockholms innerstad brukar räknas: Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm och Östermalms stadsdelsområden. Ett område på 3 535 hektar där det bor drygt 300.000 invånare.

Göteborgs innerstad är inte så litet som Stockholmare brukar tro, men det är absolut märkbart större en Göteborg. Det vet alla som har varit i båda städerna, att påstå något annat är bara korkat.

Ibland räknas Linnestaden till Göteborgs innerstad, i Linnestaden bor drygt 30.000 människor på 672 hektar.

Man kan alltså om man vill säga att det bor drygt 100.000 människor i centrala Göteborg på en yta av drygt 1600 hektar.

Göteborgs innerstad är alltså 3 gånger så liten som Stockholms. Punkt.

Du läste inte föregående inlägg.
Citera
2009-11-30, 18:56
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Du läste inte föregående inlägg.

Jo, men jag tycker att han har fel. Det är ju mer än en ren fysisk gräns som särskiljer innerstaden ifrån det som inte är innerstaden. Typ av bebyggelse, detaljhandel, offentlig service mm.

Eller var det något annat du menade att jag missat/missförstått?
Citera
2009-11-30, 19:14
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Jo, men jag tycker att han har fel. Det är ju mer än en ren fysisk gräns som särskiljer innerstaden ifrån det som inte är innerstaden. Typ av bebyggelse, detaljhandel, offentlig service mm.

Eller var det något annat du menade att jag missat/missförstått?

Vad är dina krav på service, detaljhandel och bebyggelse?
Citera
2009-11-30, 19:30
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Vad är dina krav på service, detaljhandel och bebyggelse?

Hm, jag kan ju inte direkt sätta upp någon kvot, men iaf att det ska vara en tät stad med ett betydande utbud av detaljhandel och kommersiella lokaler. Innerstaden ska också (enligt mig) vara ett större centrum, både kommersiellt, kulturellt och ekonomiskt. Jag kan ju förenkla lite med att visa med en karta vad jag anser vara Göteborg och Stockholms centrala delar. Notera dock att det här är min subjektiva åsikt, jag vet inte om det finns några officiella avgränsningar för vad som räknas som Stockholm och Göteborgs innerstad, och vad exakt som definnerar en innerstad. Tät kvartersstad med betydande utbud att kommersiella lokaler tycker jag är det som kännetecknar en stadskärna.

Göteborgs Innerstad
http://i49.tinypic.com/2h6cz03.jpg

Stockholms Innerstad
http://i45.tinypic.com/54yx76.jpg
Citera
2009-11-30, 19:49
Medlem
Von0bens avatar
Citat:

Stockholms Innerstad
http://i45.tinypic.com/54yx76.jpg

Och om man markerar ut var genomfartsleder och affärsverksamhet ligger blir det ändå mindre

http://i50.tinypic.com/efozn7.jpg

Utanför de röda markeringarna är staden i mer eller mindre stor utsträckning mest bestående av tomma bostadskvarter, som ju knappast är så värst levande stadsdel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in