Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-23, 15:15
  #1
Medlem
Arbetarbroders avatar
Göteborg är Sveriges näst största stad och den femte största i Norden. Staden har 500 000 invånare enligt Wikipedia.

Men Göteborgs Centrum är förvånansvärt litet? Ändå sen jag var liten och besökte Göteborg för första gången så slog det mig att City var väldigt litet. Jag minns hur pappa klappade mig på axeln och i en tröstande ton berättade att Göteborg var en en egentlig småstad som bara råkat bli stor. Är det kanske det som är anledning? I princip är det en stor gågata, alltså Avenyn, med några sidogator och sen en inomhusgalleria i slutet på gatan.

Det känns som de flesta av Stockholms stadsdelar är större än Göteborgs Centrum. Som exempel så känns stadsdelen Södermalm i Stockholm större än Göteborgs City. Man kan spendera längre tid runt om på Södermalm än vad man kan i hela City i Göteborg. Jag upplever även att Malmö C kan kännas större än GBG Centrum, detta kanske för att Malmö har en rätt utspridd stadskärna.

Notera: Jag vill inte provocera några göteborgare. Staden har absolut sin charm men jag tycker frågeställningen är intressant!
Har jag fel här, eller är Göteborgs Centrum väldigt litet med tanke på att det är Sveriges näst största stad?
Citera
2009-10-23, 16:03
  #2
Medlem
Pratbubblans avatar
Jag har tänkt precis samma tanke när jag varit i Göteborg. Vacker stad och skön stämningen, men så otroligt litet centrum för att vara en så stor stad. Förvånansvärt. Någon som vet varför?
Citera
2009-10-23, 16:06
  #3
Medlem
dodeesoss avatar
Vad menas med City i sammanhanget, innanför vallgraven?
Citera
2009-10-23, 16:18
  #4
Medlem
LikeAGloves avatar
Japp, stockholmare verkar ha en tendens att tro att Avenyn och Nordstan är Göteborgs enda centrala delar. Väldigt få av dom känner till dom västra delarna som Järntorget, Linnéstan och Haga. En ännu mindre skara hittar till Grönsakstorget, Rosenlund och Kungsgatan. Kungsportsavenyn är i själva verket en väldigt liten del av centrum som dessutom ligger väldigt off
Citera
2009-10-23, 16:54
  #5
Medlem
dodeesoss avatar
Fast det är nog samma åt andra hållet oxå, dom flesta ickestockholmare tror att Stockholm är Plattan, Drottinggatan och Stureplan...
Citera
2009-10-23, 17:13
  #6
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Japp, stockholmare verkar ha en tendens att tro att Avenyn och Nordstan är Göteborgs enda centrala delar. Väldigt få av dom känner till dom västra delarna som Järntorget, Linnéstan och Haga. En ännu mindre skara hittar till Grönsakstorget, Rosenlund och Kungsgatan. Kungsportsavenyn är i själva verket en väldigt liten del av centrum som dessutom ligger väldigt off

Var det där en antydan om att vi som skrivit i tråden är från Stockholm? Möjligtvis är Arbetarbroder från Stockholm med omnejd, men det är inte jag.
Citera
2009-10-23, 17:20
  #7
Avstängd
Göteborgs innerstad sträcker sig IMO ungefär mellan Masthuggstorget, Linnéplatsen, Korsvägen och Olskroksmotet. En titt på kartan ger en area ungefär lika stor som Malmös innerstad, eller Södermalm. Om TS tycker Söder bara består av en enda gata, så... Däremot är det Göteborgs innerstad som är glesare än Malmös, inte tvärtom.

Sedan är ju frågan hur man ska klassa områden som Majorna. Landshövdingehusen är för låga för att det ska vara innerstad, men det är ju definitivt inte förort. Runt Karl Johansgatan finns det mycket stenstadshus, frågan är om inte innerstan fortsätter in en bit längs denna gata - där även attraktioner som Bengans skivaffär finns. Gränsen mot förort är iaf mycket mer flytande än i Sthlm.

För att svara på frågeställningen; ja, det finns för lite city och för mycket förort i Gbg, men det gäller ju i princip alla svenska städer. Sthlm ser rent av fånigt ut från luften.
__________________
Senast redigerad av subfusion 2009-10-23 kl. 17:33.
Citera
2009-10-23, 17:40
  #8
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Text
Visst känns det område som du beskriver litet, jag tror dock att många göteborgare (dvs inte helgshoppare från Lerum och Ale) anser att "stan" är betydligt mer. Ungefär det som LikeAGlove beskriver.

Att Stockholm är större tycker jag inte är så konstigt, men jag håller inte med dig om att Malmö City känns större. Första gången jag var i Malmö kändes det ungefär som du beskriver att det kändes för dig när du var i Göteborg.
Citera
2009-10-23, 19:26
  #9
Medlem
selvovics avatar
Även om göteborg är mer än avenyn och nordstan håller jag med om att staden känns väldigt liten. Men de centrala delarna är så brutalt avgränsade också. Norr om älven ligger öde hamnområden och någon slags förortsidyll bara 200 meter från city.
Heden är ett område som stora delar av året utgör en skarp gräns till city. Gullbergsvass behöver rustas upp rejält, och massiv fordonstrafik skär staden staden mitt itu.
Till skillnad från malmö och stockholm har göteborg så fantastiskt stora möjligheter expandera stadskärnan, och faktiskt kännas som den stad i halvmiljon-klassen den faktiskt är.
Citera
2009-10-23, 19:33
  #10
Medlem
babianpungens avatar
City är hyfsat stort

Det är uppdelat i nämnda områden, järntorget,långgatorna,kungsgatan/magasinsgatan, grönsaktorget, linné osv

men om man kommer hit och enbart ser avenyn så förstår jag grejen att det känns litet. Jag bor 100 m från avenyn, jag gillar att jag i princip kan ta mig gående mellan krogarna.
Citera
2009-10-23, 19:37
  #11
Medlem
Arbetarbroders avatar
Alltså, så fort det rör sig om diskussioner mellan Stockholm och Göteborg så rörs många känslor upp. Det är inte min mening! Jag bara undrar varför Göteborg City upplevs som så litet när det är Sveriges näst största stad?
Jag har pratat med flera olika personer om det här som också tycker GBG känns litet när man kommer som turist. Sen har detta kanske inte med saken att göra men jag har väldigt sällan hört talas om någon som ogillar Göteborg. En mysig liten stad med skön atmosfär helt enkelt

Sen undrar jag om ni inte räknar "innanför vallgravarna" som Göteborgs City? Sen finns ju givetvis andra stadsdelar i en stad av Göteborgs storlek.

Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Japp, stockholmare verkar ha en tendens att tro att Avenyn och Nordstan är Göteborgs enda centrala delar. Väldigt få av dom känner till dom västra delarna som Järntorget, Linnéstan och Haga. En ännu mindre skara hittar till Grönsakstorget, Rosenlund och Kungsgatan. Kungsportsavenyn är i själva verket en väldigt liten del av centrum som dessutom ligger väldigt off
Som någon frågade, vad räknar göteborgarna till City?
Haga kan väl inte räknas som City? Jag tycker Haga känns som Göteborgs motsvarighet till Gamla Stan? Strax nedanför Haga ligger Järntorget och det tillhör väl stadsdelen Linnéstaden om jag inte är helt fel ute nu?
Kungsgatan därimot ligger väl i City och är precis som jag skrev en sidogata till Avenyn. Fredsgatan är väl en annan? Finns inte Drottninggatan också?
Grönsakstorget ligger väl i City iofs. Rosenlund därimot känner jag inte till.
Sen har ni Linnégatan också, även om det inte ligger i City. Göteborgs restaurang och cafégata. När man går där och ser barer med ordvisar som "RumpanBar", då vet man att man är i Göteborg. Sen går man lite till och möts av skog om jag inte minns fel.. I slutet av gatan tar Göteborg helt appropå. (Jo, jag vet att det finns förorter efter den där skogen, men det är skumt när man tror att man befinner sig centralt och så är man några steg från en stor skog).

Men av alla de sakerna du räknade upp ligger alltså inte allt i City. Och även om man tar med alla platserna så upplever jag Södermalm, alltså bara en av fem stadsdelar i Stockholm, som större och innehållsrikare.


Citat:
Ursprungligen postat av subfusion
Om TS tycker Söder bara består av en enda gata, så...
Det har jag väl inte sagt eller påstått? Jag jämförde Göteborg C. med en av Stockholm Stads stadsdelar, Södermalm i det här fallet, och tycker att Södermalm känns större och innehåller mer än hela Göteborg City och även om du räknar med hela Göteborg så tycker jag rent personligt att de är lättare att fördriva en dag på Söder än i Göteborg.
Citera
2009-10-23, 21:30
  #12
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selvovic
Även om göteborg är mer än avenyn och nordstan håller jag med om att staden känns väldigt liten. Men de centrala delarna är så brutalt avgränsade också. Norr om älven ligger öde hamnområden och någon slags förortsidyll bara 200 meter från city.
Heden är ett område som stora delar av året utgör en skarp gräns till city. Gullbergsvass behöver rustas upp rejält, och massiv fordonstrafik skär staden staden mitt itu.
Till skillnad från malmö och stockholm har göteborg så fantastiskt stora möjligheter expandera stadskärnan, och faktiskt kännas som den stad i halvmiljon-klassen den faktiskt är.
Jag håller med dig. Göteborg måste vara sämst i Sverige på att utnyttja tillgången till vatten.

Sedan undrar Arbetarbroder specifikt var just Göteborgs City ligger, jag tycker egentligen inte att det finns något City i vare sig i Göteborg eller Malmö.
I Göteborg snackar man inte heller om City, utan om "stan" dit Vasastan, Lorensberg och Linné kan räknas.

Stockholm är en sak, det både är och bör vara större, men jag förstår fortfarande inte hur man kan anse att centrala Malmö känns större än Göteborg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback