2009-10-23, 22:00
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Som någon frågade, vad räknar göteborgarna till City?
Haga kan väl inte räknas som City? Jag tycker Haga känns som Göteborgs motsvarighet till Gamla Stan? Strax nedanför Haga ligger Järntorget och det tillhör väl stadsdelen Linnéstaden om jag inte är helt fel ute nu?
Kungsgatan därimot ligger väl i City och är precis som jag skrev en sidogata till Avenyn. Fredsgatan är väl en annan? Finns inte Drottninggatan också?
Grönsakstorget ligger väl i City iofs. Rosenlund därimot känner jag inte till.
Sen har ni Linnégatan också, även om det inte ligger i City. Göteborgs restaurang och cafégata. När man går där och ser barer med ordvisar som "RumpanBar", då vet man att man är i Göteborg. Sen går man lite till och möts av skog om jag inte minns fel.. I slutet av gatan tar Göteborg helt appropå. (Jo, jag vet att det finns förorter efter den där skogen, men det är skumt när man tror att man befinner sig centralt och så är man några steg från en stor skog).

Linnéstaden är ingen stadsdel, det tillhör stadsdelen Olivedal som i allra högsta grad hör till Göteborgs centrala delar, således även Haga och Järntorget. Kalla det gärna utspritt, för det är det, men alltihop bildar ändå en stadskärna med Kungsparken som mittpunkt. "Några steg från en stor skog" är väl att välja sina ord väl, jag antar att det är Slottsskogen du pratar om? Slottskogen är en park som "tar sin början i centrums sydvästra delar" med andra ord alltså högst upp på Linnégatan. Skogspartierna jag antar du syftar på ligger dock inte där utan då får du röra dig längre in mot Majorna och Azaleadalen
Citera
2009-10-23, 22:03
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Som någon frågade, vad räknar göteborgarna till City?
Haga kan väl inte räknas som City? Jag tycker Haga känns som Göteborgs motsvarighet till Gamla Stan? Strax nedanför Haga ligger Järntorget och det tillhör väl stadsdelen Linnéstaden om jag inte är helt fel ute nu?
Kungsgatan därimot ligger väl i City och är precis som jag skrev en sidogata till Avenyn. Fredsgatan är väl en annan? Finns inte Drottninggatan också?
Grönsakstorget ligger väl i City iofs. Rosenlund därimot känner jag inte till.
Sen har ni Linnégatan också, även om det inte ligger i City. Göteborgs restaurang och cafégata. När man går där och ser barer med ordvisar som "RumpanBar", då vet man att man är i Göteborg. Sen går man lite till och möts av skog om jag inte minns fel.. I slutet av gatan tar Göteborg helt appropå. (Jo, jag vet att det finns förorter efter den där skogen, men det är skumt när man tror att man befinner sig centralt och så är man några steg från en stor skog).

"Skogen" heter Slottskogen och är en park.

Som gammal göteborgare kan jag säga att du har en poäng. Tycker även att din uppfattning av vad som är Göteborgs "city" är ganska rimlig. Tror man måste förstå att Göteborg är lite speciellt på grund av sin geografi. Praktiskt taget har staden brett ut sig längs med älvstranden, med tvärgående stadsfyllda dalgångar emellan, avskurna av ganska höga åsar. Det gör att innerstaden har en rätt utspridd och punkterad karaktär. Kommer man från "Linnéstaden", som det heter nuförtiden sedan folk med pengar flyttade in, har man inget gemensamt med och behöver inte kunna gatorna i Bagaregården, men man räknar likafullt båda delarna av staden till innerstaden. Faktum är att när jag är borta i Lunden i öster kan det närapå kännas litegrann som en helt annan stad. "City" däremot är väl måhända lite begränsat, men begreppet spelar heller inte så stor roll i Göteborg (måhända med undantag för en och annan inflyttad kommunpolitiker). "Centrum" och "innerstaden" är de viktiga orden och centrum i Göteborg löper från Sandarna i väster till Gamlestaden i öster och från Högsbo respektive Mölndal i söder till ungefär Brämaregården på Hisingen i norr.

Citat:
Men av alla de sakerna du räknade upp ligger alltså inte allt i City. Och även om man tar med alla platserna så upplever jag Södermalm, alltså bara en av fem stadsdelar i Stockholm, som större och innehållsrikare.

En annan tolkning skulle dock till "city" i Göteborg räkna Nordstan, innanför Vallgraven, Vasastaden och Lorensberg. Kolla och se om det är mindre eller större än Södermalm.

Anmärkningar: "Förorterna" bortom Slottskogen börjar med Högsbo.

Linnéstaden har nämnts flera gånger. Egentligen finns det inget som heter så utan det är ett gentrifierat begrepp påhittat någon gång på 90-talet av utsocknes bostadsmäklare. Vad det rör sig om är stadsdelarna Masthugget (i egenskap av Långgatorna), Olivedal, Kommendantsängen och Annedal.

För övrigt vill jag bara tillägga att samtliga städer i Sverige, inklusive huvudstaden - som jag för övrigt gillar starkt, känns patetiskt små i fågelperspektiv jämfört med städerna nere på kontinenten. Södermalm - det tar ju liksom bara slut och inte ens hela ön är ju uppfylld! Svenska städer lider helt enkelt av gröna sjukan - för mycket träd och buskar och för lite sten och marmor.
Senast redigerad av Överliggaren 2009-10-23 kl. 22:21.
Citera
2009-10-24, 01:45
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Linnéstaden är ingen stadsdel, det tillhör stadsdelen Olivedal som i allra högsta grad hör till Göteborgs centrala delar, således även Haga och Järntorget. Kalla det gärna utspritt, för det är det, men alltihop bildar ändå en stadskärna med Kungsparken som mittpunkt. "Några steg från en stor skog" är väl att välja sina ord väl, jag antar att det är Slottsskogen du pratar om? Slottskogen är en park som "tar sin början i centrums sydvästra delar" med andra ord alltså högst upp på Linnégatan. Skogspartierna jag antar du syftar på ligger dock inte där utan då får du röra dig längre in mot Majorna och Azaleadalen

Ja men nu plockar du ut centrala delar i andra stadsdelar av Göteborg som inte är City. Jag jämför ju lite Göteborgs City och Stockholms City, alltså nedre Norrmalm, som iofs inte på något sätt är gigantiskt men ändå mycket större än Göteborgs Cityområde. Sen är ju hela Stockholms innerstad mer eller mindre ett centrum.

Tycker du inte man kan jämföra Haga som Götets version av Gamla Stan? Järntorget och gatorna där omkring kan väl jämföras lite med Medborgarplatsen i Stockholm?

Sen vet jag inte om det är normalt, jag kan inte komma på någon annan halvmiljonerstad att jämföra med, men med 500 000 invånare så borde ett City kännas större.

Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
"Skogen" heter Slottskogen och är en park.
Jaha, haha! Jag har gått nerför Linnégatan med min flickvän för att letat efter en bra restaurang, hon är från Stockholm men älskar Göteborg betydligt mer. Hursomhelst, så har vi gått Linnégatan fram, den är ju ganska lång, och sen tar den plötsligt slut i någonting som ser ut som en öde skog som jag minns det. Jag tänkte typ "-hur fan tänkte man här? Här har man ett en känd gata i Göteborg och efter den slutar man bara bygga? Det måste ju finnas intresse i att bo såhär centralt".

Så var det alltså Slottskogen.. Den har jag hört talas om givetvis, men jag visste inte att den låg där.

Citat:
Som gammal göteborgare kan jag säga att du har en poäng. Tycker även att din uppfattning av vad som är Göteborgs "city" är ganska rimlig. Tror man måste förstå att Göteborg är lite speciellt på grund av sin geografi. Praktiskt taget har staden brett ut sig längs med älvstranden, med tvärgående stadsfyllda dalgångar emellan, avskurna av ganska höga åsar. Det gör att innerstaden har en rätt utspridd och punkterad karaktär.
Bra att du inte tar det som en diss iaf. Jag tycker det är synd att inte Göteborg utnyttjat sin närhet till havet/vattnet (dvs älven) bättre än vad man gjort. Man känner inte direkt att man är vid kusten när man är i Göteborg. Man kunde utnyttjat Älvstranden mer både i City och på norra sidan av den där det var jag förstår ligger ett industriområde?
Var det där varven låg förr i tiden?
Citat:
"City" däremot är väl måhända lite begränsat, men begreppet spelar heller inte så stor roll i Göteborg (måhända med undantag för en och annan inflyttad kommunpolitiker). "Centrum" och "innerstaden" är de viktiga orden och centrum i Göteborg löper från Sandarna i väster till Gamlestaden i öster och från Högsbo respektive Mölndal i söder till ungefär Brämaregården på Hisingen i norr.
Nej jag märker att det råder lite förvirring här. Både vad som är city och vad era stadsdelar heter. Detta är ju ganska unikt, även i små och mellanstora städer så vet folk oftast i vilken stadsdel de befinner sig.
Om du är på Ullevi och tittar på fotboll? I vilken stadsdel är du då? Räknar du det som "innerstaden" då? Eller Liseberg?

Jag ställer samma fråga till dig som till LikeAGlove, tycker du man kan jämföra Haga med Gamla Stan?

Citat:
En annan tolkning skulle dock till "city" i Göteborg räkna Nordstan, innanför Vallgraven, Vasastaden och Lorensberg. Kolla och se om det är mindre eller större än Södermalm.
Ptja, Det är väl på gränsen. Jag trodde ni var på det klara med vad som var Göteborg City. För min del kan man ta Odinplatsen och ner längs hela Skånegatan till Korsvägen, upp mot Lorensberg och upp mot Vasastaden, jag trodde bara att detta var andra stadsdelar av Göteborg. När man ändå är igång kan man ju sluka Haga, Järntorget och Långgatorna och göra det till "City".
Då är ju inte Göteborg City speciellt litet, men istället är det bara City som är levande, ingen annan stadsdel i stan som är levande och det blir huvudproblemet.

Citat:
För övrigt vill jag bara tillägga att samtliga städer i Sverige, inklusive huvudstaden - som jag för övrigt gillar starkt, känns patetiskt små i fågelperspektiv jämfört med städerna nere på kontinenten. Södermalm - det tar ju liksom bara slut och inte ens hela ön är ju uppfylld! Svenska städer lider helt enkelt av gröna sjukan - för mycket träd och buskar och för lite sten och marmor.

Tar Södermalm bara slut? Hurdå?
Inte ens Manhattan är uppfylld Jag tror man mår bra av parker och gröna områden. Det är lite Bullerbykänsla över de flesta svenska städer med lummighet, parker etc. Det säger väl en del om svenskarna kanske. Enda delen som inte är så speciellt lummiga är väl Stockholm City, dvs Norrmalm som är ett rätt urbant område.
Men du har givetvis rätt i att Sverige inte har några världsmetropoler.
Senast redigerad av Arbetarbroder 2009-10-24 kl. 01:48.
Citera
2009-10-24, 19:45
Medlem
brianmolkos avatar
egentliga city i Göteborg ligger ju inte där .. ni säger
Citera
2009-10-24, 20:10
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
egentliga city i Göteborg ligger ju inte där .. ni säger

Nähe var ligger det då?
Citera
2009-10-25, 00:40
Medlem
Citat:
Bra att du inte tar det som en diss iaf. Jag tycker det är synd att inte Göteborg utnyttjat sin närhet till havet/vattnet (dvs älven) bättre än vad man gjort. Man känner inte direkt att man är vid kusten när man är i Göteborg. Man kunde utnyttjat Älvstranden mer både i City och på norra sidan av den där det var jag förstår ligger ett industriområde?
Var det där varven låg förr i tiden?
Jag kan ju kanske berätta lite. Man har etablerat ett begrepp som kallas "centrala Älvstaden" som innebär att vissa av dessa industriområden ska bebyggas. På norra sidan har man redan bebyggt det område som kallas Norra älvstranden rätt mycket (lindholmen, eriksberg) medan ringön och frihamnen i öster återstår på hisingssidan. Jag tror det kan vara bra att "förlänga innerstaden" ut mot Hisingen, vilket är tanken. Man förtätar bland annat vid Backaplan och mer kommer byggas här.

Kan hålla med om att man utnyttjar vattenområdet dåligt. Känns ju ganska sunkigt på sina ställen, och då främst på södra sidan. Men en sak är viktig att inte glömma bort och det är att den här lite "halvsunkiga hamnkänslan" är något man bör bevara. Likaså bör hamndockor, hamnkranar och liknande inte plockas ner utan hellre omvandlas till utsiktstorn, restauranger och liknande. Sättet som det ser ut på idag med inhägnade kajområden otillgängliga för allmänheten försvarar jag inte, men en totaluppfräschning vore nog inte heller rätt väg att gå. Vissa delar tycker jag kan bli toppmoderna restuerangstråk medan vissa kan behålla sin lite sunkiga känsla. Jämför med Röda sten, här tycker jag man har blandat nytt med gammalt på ett strålande sätt.

(Röda Sten är området under Älvsborgsbrons södra landfäste kan jag ju tillägga)

Citat:
Nej jag märker att det råder lite förvirring här. Både vad som är city och vad era stadsdelar heter. Detta är ju ganska unikt, även i små och mellanstora städer så vet folk oftast i vilken stadsdel de befinner sig.
Om du är på Ullevi och tittar på fotboll? I vilken stadsdel är du då? Räknar du det som "innerstaden" då? Eller Liseberg?
Jag definerar "innerstaden" som det område som har ett rikt stadsliv och ligger nära city. Olyckligtvis tycker jag detta område försvinner aningen mellan Heden och Ullevi så det känns nog som ett gränsfall. Men det är ju onekligen centralt.

Citat:
Jag ställer samma fråga till dig som till LikeAGlove, tycker du man kan jämföra Haga med Gamla Stan?
Kronhusbodarna och området väster om Nordstan tycker jag man kan jämföra med Gamla Stan. Haga känns mer nygammalt. Gammal stil i ny tappning skulle jag vilja säga om Haga.

Citat:
Ptja, Det är väl på gränsen. Jag trodde ni var på det klara med vad som var Göteborg City. För min del kan man ta Odinplatsen och ner längs hela Skånegatan till Korsvägen, upp mot Lorensberg och upp mot Vasastaden, jag trodde bara att detta var andra stadsdelar av Göteborg. När man ändå är igång kan man ju sluka Haga, Järntorget och Långgatorna och göra det till "City".
Då är ju inte Göteborg City speciellt litet, men istället är det bara City som är levande, ingen annan stadsdel i stan som är levande och det blir huvudproblemet.
Min definaton på ett "levande" city:
Först och främst området innanför vallgraven (kanske skeppsbron inte passar in, men det kommer ju om inte annat om ett par år), järntorget, linnegatan, linneplatsen, sedan har vi ett litet glapp längs sahlgrenska-chalmers där jag tycker utbudet av service är lågt och stadslivet rätt tråkigt, fortsätter vid korsvägen, sedan i någon form av båge så att avenyn täcks in och att området längs ullevigatan-skånegatan hamnar som något slags mellanområde, sedan odinsplatsen och tillbaka till centralen utan att räkna in gullbergsvass.

Vidare skulle jag vilja ha med Redbergsvägen och Karl Johansgatan som gator med rikt stadsliv som emellertid inte passar in som "city". Vad tycker ni andra på forumet om Hjalmar Brantingsgatan? Jag har dålig erfarenhet av denna gata, är det för mycket motorvägs- och betongghettokänsla runtomkring för att jämföra med karl johansgatan?

Förövrigt är det onekligen ett intressant ämne. Helt beroende på hur man definerar city kan jag hålla med på vissa punkter.

En helt annan sak:
Jag tycker Avenyn egentligen är en tråkig skitgata. Som göteborgare måste jag säga att Linnegatan är en mycket trevligare gata med rikare utbud. Avenyn har för mycket trafik och för mycket sidogator som inte har några lokaler i marknivå. Dvs där finns nästan inga resturanger eller caféer vilket är helt fel. Nu blir det istället tråkiga gränder med skumma bilar och bakingångar.

På Linnegatan ligger fokusen på att trafiken ska köra LÄNGS MED själva gatan medan att korsa gatan RAKT ÖVER med bil är svårare. Längs Avenyn har kommunen fått något om bakfoten. Här ligger fokus istället på att man INTE ska köra LÄNGS MED själva gatan (varför inte?) utan hellre bara korsa den rakt över. Detta medför att de som går uppför eller nedför gatan måste passera tunga bilkorsningar. Tänker allra främst på korsningen med Engelbrektsgatan.

Hoppas förövrigt man gräver ner Nya Allen i korsnigen med Avenyn och etablerar en ny knutpunkt för kollektivtrafiken där.
Citera
2009-10-25, 02:52
Medlem
ReclaimYourLifes avatar
Instammer till fullo!

Varje gang jag ar i Goteborg slar det mig hur liten innerstaden ar. Den ar inte bara liten utan valdigt gles ocksa, man far ingen direkt kansla av att man ar i en halvmiljon-stad direkt.

Jag maste saga att jag inte alls gillar Goteborg, och nar man aker deras kollektivtrafik kanns det som man aker fram i nagon skruttomobil som en smastad skrapat ihop som fardmedel.

Varje gang jag har varit i Goteborg har jag langtat hem nar jag kommer tillbaka till Stockholm kanns staden gigantisk. Jag tycker Stockholms innerstad ar alldeles for liten, och da ska vi inte ens tala om Goteborgs.

Kort och gott - jag gillar inte Goteborg alls. I synnerhet inte dess centrum.
Citera
2009-10-25, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourLife
Instammer till fullo!

Varje gang jag ar i Goteborg slar det mig hur liten innerstaden ar. Den ar inte bara liten utan valdigt gles ocksa, man far ingen direkt kansla av att man ar i en halvmiljon-stad direkt.

Jag maste saga att jag inte alls gillar Goteborg, och nar man aker deras kollektivtrafik kanns det som man aker fram i nagon skruttomobil som en smastad skrapat ihop som fardmedel.

Varje gang jag har varit i Goteborg har jag langtat hem nar jag kommer tillbaka till Stockholm kanns staden gigantisk. Jag tycker Stockholms innerstad ar alldeles for liten, och da ska vi inte ens tala om Goteborgs.

Kort och gott - jag gillar inte Goteborg alls. I synnerhet inte dess centrum.

Eller hur! Malmö känns dubbelt så stort som GBG. Finns ju seriöst ingen kärna i den staden, allt är bara glest utspritt industriellt.
Citera
2009-10-25, 03:25
Medlem
LikeAGloves avatar
Fast skillnaden är att Malmös centrum i själva verket är väldigt litet, det påminner mer om Kungsgatan i en vanlig svensk småstad typ Uddevalla, Trollhättan, Linköping visst det är centrerat men man går igenom det väldigt snabbt och sen finns det liksom inget mer. Göteborg har ett stort centrum bara det att gemene utomstående inte tycks veta vart man ska
Citera
2009-10-25, 05:54
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Fast skillnaden är att Malmös centrum i själva verket är väldigt litet, det påminner mer om Kungsgatan i en vanlig svensk småstad typ Uddevalla, Trollhättan, Linköping visst det är centrerat men man går igenom det väldigt snabbt och sen finns det liksom inget mer. Göteborg har ett stort centrum bara det att gemene utomstående inte tycks veta vart man ska

Vad räknar du till centrum då du talar om Malmö? Jag håller nämligen inte med. Malmö känns mycket mer som en "storstad" än Göteborg, åtminstone är det den uppfattningen jag fått efter runt tio vändor i Göteborg.
Citera
2009-10-25, 06:25
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Vad räknar du till centrum då du talar om Malmö? Jag håller nämligen inte med. Malmö känns mycket mer som en "storstad" än Göteborg, åtminstone är det den uppfattningen jag fått efter runt tio vändor i Göteborg.

Man cyklar igenom hela Malmö på ca 20 minuter, du hinner inte ens igenom hela Majorna på den tiden det tar att cykla in och ut i Malmö. Ungefär lika stor skillnad fast till och med lite större mellan Göteborg och Malmö än vad det är mellan Stockholm och Göteborg även om det steget också är ganska stort
Citera
2009-10-25, 06:33
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Man cyklar igenom hela Malmö på ca 20 minuter, du hinner inte ens igenom hela Majorna på den tiden det tar att cykla in och ut i Malmö. Ungefär lika stor skillnad fast till och med lite större mellan Göteborg och Malmö än vad det är mellan Stockholm och Göteborg även om det steget också är ganska stort

Du var mig en snabb cyklist. Uppenbart att rädslan för att Malmö skulle vara "bättre" finns inom dig.

Fortsatt god morgon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in