2009-10-23, 22:00
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Som någon frågade, vad räknar göteborgarna till City?
Haga kan väl inte räknas som City? Jag tycker Haga känns som Göteborgs motsvarighet till Gamla Stan? Strax nedanför Haga ligger Järntorget och det tillhör väl stadsdelen Linnéstaden om jag inte är helt fel ute nu?
Kungsgatan därimot ligger väl i City och är precis som jag skrev en sidogata till Avenyn. Fredsgatan är väl en annan? Finns inte Drottninggatan också?
Grönsakstorget ligger väl i City iofs. Rosenlund därimot känner jag inte till.
Sen har ni Linnégatan också, även om det inte ligger i City. Göteborgs restaurang och cafégata. När man går där och ser barer med ordvisar som "RumpanBar", då vet man att man är i Göteborg. Sen går man lite till och möts av skog om jag inte minns fel.. I slutet av gatan tar Göteborg helt appropå. (Jo, jag vet att det finns förorter efter den där skogen, men det är skumt när man tror att man befinner sig centralt och så är man några steg från en stor skog).
Haga kan väl inte räknas som City? Jag tycker Haga känns som Göteborgs motsvarighet till Gamla Stan? Strax nedanför Haga ligger Järntorget och det tillhör väl stadsdelen Linnéstaden om jag inte är helt fel ute nu?
Kungsgatan därimot ligger väl i City och är precis som jag skrev en sidogata till Avenyn. Fredsgatan är väl en annan? Finns inte Drottninggatan också?
Grönsakstorget ligger väl i City iofs. Rosenlund därimot känner jag inte till.
Sen har ni Linnégatan också, även om det inte ligger i City. Göteborgs restaurang och cafégata. När man går där och ser barer med ordvisar som "RumpanBar", då vet man att man är i Göteborg. Sen går man lite till och möts av skog om jag inte minns fel.. I slutet av gatan tar Göteborg helt appropå. (Jo, jag vet att det finns förorter efter den där skogen, men det är skumt när man tror att man befinner sig centralt och så är man några steg från en stor skog).
Linnéstaden är ingen stadsdel, det tillhör stadsdelen Olivedal som i allra högsta grad hör till Göteborgs centrala delar, således även Haga och Järntorget. Kalla det gärna utspritt, för det är det, men alltihop bildar ändå en stadskärna med Kungsparken som mittpunkt. "Några steg från en stor skog" är väl att välja sina ord väl, jag antar att det är Slottsskogen du pratar om? Slottskogen är en park som "tar sin början i centrums sydvästra delar" med andra ord alltså högst upp på Linnégatan. Skogspartierna jag antar du syftar på ligger dock inte där utan då får du röra dig längre in mot Majorna och Azaleadalen

Jag tror man mår bra av parker och gröna områden. Det är lite Bullerbykänsla över de flesta svenska städer med lummighet, parker etc. Det säger väl en del om svenskarna kanske. Enda delen som inte är så speciellt lummiga är väl Stockholm City, dvs Norrmalm som är ett rätt urbant område.