2009-10-27, 22:46
Medlem
Läste i studenttidningen idag att det finns en doktorand på växjö universitet som doktorerar i vampyrer.
Citera
2009-10-28, 01:00
Medlem
GSG9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelH
Jag känner till en person som doktorerar inom TV-spelshistoria.

How come ? Berätta lite mer ? låter som nåt praktisk att har med sig sen i livet då det finns Internnet-historiker som beskriver den stora flamewar år 2013
Citera
2009-10-28, 01:08
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelH
Jag känner till en person som doktorerar inom TV-spelshistoria.

Jag känner tyvärr ett flertal som har motsvarande dubbla examina och doktorsavhandlingar avklarade inomk både Everquest och World of Warcraft. Det fanns ju också en riktig TV-spels relaterad sommarkurs för något år sen om jag inte minns fel.
Citera
2009-10-28, 01:10
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katyn
Läste i studenttidningen idag att det finns en doktorand på växjö universitet som doktorerar i vampyrer.

Det känns vettigare att doktorera på vampyrer (antar att det blir någon sorts litteratur/historisk/scenografisk undersökning då runt sägner och hur de porträtterats genom historien?) än på t.ex. "En regissörs estetik: Ludvig Josephson och den tidigare teaterregin" vilket Tiina Rosenberg gjorde.
Citera
2009-10-29, 15:34
Medlem
Maniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Om en sådan som mig har det sagts:

- Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren?
- En överutbildad sjuttiotalist.

Vi (tidiga) sjuttiotalister, tillhörande den s.k. krisgenerationen, blev på 90-talet offer för politikersvinens systematiska försök att dölja arbetslösheten genom att lura så många som möjligt att skaffa sig "högre" utbildning. Det skulle inte spela någon roll vilka konstiga kombinationer av fristående kurser man än hade i sin examen, från religion till klinisk sexologi. Eftersom vi sades leva i "kunskapssamhället" där det talades om "renässansmänniskans återkomst" så skulle det fixa sig självt. "Informationen" var det viktiga.

Okej, så vi blev alltså blåsta, rövknullade...och arbetslösa. Vad som dock förvånar mig är hur det FORTFARANDE ÄN IDAG kan finnas en massa människor som sitter på kaféer och läser humanistiska ämnen. Jag gick så sent som häromdagen förbi universitetsbiblioteket i min stad och lyssnade till en grupp halvt svartrockiga studenters prat: "Nästa termin skall jag plugga en kurs i hinduismens filosofi."

O.s.v. Så lät det.

Med anledning av detta en enkel fråga till er som är runt 20 år idag: Hur kan man TÄNKA så här - ÄN IDAG!? Har ni inte följt med vad som har hänt de senaste 15 åren? Det är om möjligt ännu jävligare på arbetsmarknaden än vad det var "på min tid". Ändå verkar många av er inte ta någon som helst lärdom av oss äldre, som det gick åt helvete för. Detta märks inte minst här på FB. Trots att ni har KY-utbildningar som faktiskt kan leda till jobb, vilket inte vi hade på 90-talet, så går många av er fortfarande och tror att man kan leva ett jävla "Big Lebowski"-liv och bli vuxen nästa år, eller kanske nästa därpå...

Alltså: Jag vill omgående rota i era hjärnor. Hur FUNKAR ni egentligen!?

**** Gästinlägg från broder Maniks konto ****

Om en sådan som mig sägs "att han är överutbildad, en utbildning som han inte kommer ha minsta nytta av". Länge skrattade jag åt det och menade självsäkert att det inte var mig det var fel på, utan på dem som inte visade minsta intresse för varför det är som det är (här spelar det ingen roll varför det som är, är som det är och vad det är).

Jag vill ta mig friheten och hävda att du blandar ihop olika saker ovan. För det första har sjuttiotalisterna gjort sig kända, inte så mycket som ett gäng karriärister, utan framförallt en grupp visionärer som hade ambitionen - och skulle jag vilja hävda det faktiska kunnandet i form av avancerade teorier - att förändra den dåvarande världen. Det var alltså inte utbildning i sig de var ute efter, utan framförallt en faktiskt vilja att bilda sig. Världen skulle förstås och kunde förstås. Sätt ur det perspektivet följde dem upplysningstraditionen.

De "politikersvin" som du talar om är ingen abstrakt enhet som inte kan förstås. Det var konkreta politiska åtaganden för att genomdriva en viss politisk vision. Det blir alltså svårt att förklara något om man buntar ihop en konkret sammanhang och ger det en godtycklig beteckning. Då kan vi lika gärna också tala om de "politikersvin" som på trettiotalet drev igenom frågor som numera gjort sig kända som välfärdsstaten. Här spelar det alltså ingen roll om man är för den ena eller andra riktningen. Det väsentliga är att det är viktigt att göra skillnad mellan dessa båda grupper och inte blanda ihop de. Det är bara en cynisk, lat och bitter hjärna, en hjärna som inte längre vill anstränga sig, som gör den typen av generaliseringar.

Den cynism som jag ovan menar du förmedlar och som jag tror bygger på dina konkreta erfarenheter, är du inte ensam om. Om det på sjuttiotalet var fult att vara cynisk, är det idag lika fult att vara optimist. Orsaken till den utbreda cynismen är många; en av dem är det som du talar om. Det viktiga i sammanhanget är att det är samhälleliga fenomen och det är bara på en samhällelig nivå som de kan förstås. Det finns naturligtvis olika svar på varför det blivit som det blivit. Ett av de, som jag tycker är rimligt, om än otillräckligt, är det som pekar på de politisk-ekonomiska förändringar som blev följden av den ekonomiska krisen. Den riktningens stora brist har varit att den inte ger tillräckligt bra argument på hur dessa förändringar blev möjliga. Finns det motiv för förändringar, finns också idéer om motiven och idéerna måste vara övertygande för att motiven ska kunna drivas igenom.

Av den anledningen kan man inte underskatta idéernas makt. Det är en idé bakom att många blev "Rövknullade", lika väl som det är en idé bakom att man ska skita i att läsa humanistiska ämnen osv. Men då ska man också komma ihåg att det är en idé bland många och att det ständigt pågår en kamp om idéers utbredning. Idéer kommer och går, lika mycket som konkreta tider och handlingar.

Den dörr som du talar om kommer den som nyfiket söker aldrig komma fram till, och det är en av förutsättningarna för sökandet överhuvudtaget.
Senast redigerad av Manik 2009-10-29 kl. 15:36.
Citera
2009-10-29, 21:39
Medlem
ESS-Lunds avatar
"Det viktiga i sammanhanget är att det är samhälleliga fenomen och det är bara på en samhällelig nivå som de kan förstås. Det finns naturligtvis olika svar på varför det blivit som det blivit. Ett av de, som jag tycker är rimligt, om än otillräckligt, är det som pekar på de politisk-ekonomiska förändringar som blev följden av den ekonomiska krisen. Den riktningens stora brist har varit att den inte ger tillräckligt bra argument på hur dessa förändringar blev möjliga. Finns det motiv för förändringar, finns också idéer om motiven och idéerna måste vara övertygande för att motiven ska kunna drivas igenom.
"
What? Påstår du att det skulle ha hunnit växa fram en cynism i samhället på ett år ungefär på grund av "krisen" som huslånen som gått till lättlurade personer i USA och som massmedia sedan eldade på förra året och sedan fick några banker att kursa?

Om något tycker jag det ser positivare ut nu eftersom ekonomtomtarna inte verkar våga lura folk lika mycket nuförtiden. Dock verkar det ju inte stoppa alla idioter som tvunget ska ha en bostadsrätt för 3 miljoner som nyexade att belåna sig upp över öronen.
Senast redigerad av ESS-Lund 2009-10-29 kl. 21:41.
Citera
2009-10-29, 22:25
Medlem
Med ursäkt för att vissa kan ta detta som påhopp!
Anledningen vill jag påstå är att man vet INGENTING vid 18-19år ålder vissa tror dom skall läsa till Civ. Ing/Ekon och ha ingångslön alà Flashback (50k+/månad) eller tror dom skall hela världen med att läsa filosofi...

Vissa väljer rätt vissa inte, dock så är det så att har man tillräckligt stort intresse, talang, framåt anda och TUR kan man lyckas på det mesta

Chansen är störst att lyckas om man väljer något samhället behöver och där får man tyvär säga att en doktors examen i 1800tals historia inte kommer bland top 5
Citera
2009-10-30, 00:28
Medlem
namgrebs avatar
Alla tänker inte sådär. Vissa av oss klipper sig propert, tar på sig skjortan och siktar in sig på den akademiska banan som leder någonstans. Jag är en av dem, en självgod elitist som suckar över alla de människor som förpestar universitetet med sina 7,5 poäng flummeri hit och 7,5 poäng flummeri dit, vilket enligt deras mening leder till en "ihopsnickrad drömutbildning" som kommer att öppna upp för "unika framtidsmöjligheter" med fullkomligt "sanslösa löner".
Fem år senare går deras "extra-jobb" på ICA över till en fast anställning, de förstår inte varför deras fem år långa fest som trots allt resulterade i 180 poäng blandat skit inte leder in i yrkeslivets gyllene korridorer. Då mina vänner, är det allt och allas fel (bortsett ifrån deras eget) och snart har de händerna djupt i de välutbildade och driftiga människornas fickor och menar högljutt att det inte är deras fel att de inte har en dubbelexamina i juridik och ekonomi.

Nä, fy fan!

Värst av allt är att de bidrar till kö och trängsel när de väl pallrar sig till universitetet! Vi riktiga akademiker behöver vårt Lebensraum!

Noteras bör dock att dessa jävla flumstudenter troligtvis har ett 10 gånger roligare och sorglösare liv än det jag har just nu... Men om fyra år ungefär, då jävlar hoppas jag de hamnar i lyxfällan och gråter sig själva till sömns samtidigt som jag tittar på mitt saldo och min examen och konstaterar att jag har mitt på det torra!
Citera
2009-10-30, 02:06
Medlem
Schackhästs avatar
Jag läste lite flumämnen ett tag, men har på senare tid tagit mig i kragen och gått över till ekonomprogrammet. Blir kanske ingen 'kul' anställning av det, men pengar blir det iallafall.
Ett jobb ska fanimej vara tråkigt, för hur kul blir det egentligen att tvingas få det som man verkligen brinner för konstant värderat i lön? Bättre då med ett halvtaskigt jobb som verkligen ger stålar. Kul kan man ha på fritiden.
Citera
2009-10-30, 02:23
Medlem
claxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Jag känner tyvärr ett flertal som har motsvarande dubbla examina och doktorsavhandlingar avklarade inomk både Everquest och World of Warcraft. Det fanns ju också en riktig TV-spels relaterad sommarkurs för något år sen om jag inte minns fel.

Tänk vad modern teknik kan åstadkomma!
Citera
2009-10-30, 02:33
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schackhäst
Jag läste lite flumämnen ett tag, men har på senare tid tagit mig i kragen och gått över till ekonomprogrammet. Blir kanske ingen 'kul' anställning av det, men pengar blir det iallafall.
Ett jobb ska fanimej vara tråkigt, för hur kul blir det egentligen att tvingas få det som man verkligen brinner för konstant värderat i lön? Bättre då med ett halvtaskigt jobb som verkligen ger stålar. Kul kan man ha på fritiden.

Ett jobb skall vara roligt annars är det ointressant för mig. Tråkigt kan man ha i graven när maskarna nafsar på en.
Citera
2009-10-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schackhäst

Man måste ha ett jobb man trivs med annars blir det outhärdigt. Man spenderar i princip mer vaken tid på arbetet än med familj och vänner.

Ok att man inte kanske inte "älskar" sitt jobb men det går att få jobb man tycker bra om och trivs ganska bra med, sedan är arbetskolleger väldigt viktiga eftersom dessa kan förgylla tiden mellan 0700-1800...
I början känns de flesta kvalificerade jobb som perfekta men man kommer in i vardag även på dessa.
De bästa är att jobba med något som är inom ens intresse område och att det skall vara relativt varierande, tex att man har lite kundkontakt, kontors tid och lite resor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in