2009-10-23, 19:12
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
och som därefter står förvånade när arbetsmarknaden inte fullkomligen skriker efter dem och kastar jobberbjudande efter jobberbjudande framför deras fötter.

Det här är ju något som jag ser som mycket bekymmerligt på andra utbildningar också. Nu kan jag ju inte säga hur ingenjörerna beter sig men jag vet att många ekonomer tror att företagen sitter med hotline till deras mobil dagen dom är klara med sin examen. Folk bör lära sig lite om att prestation ger motprestation. Man får ingenting serverat här i livet.
Citera
2009-10-23, 20:10
Medlem
ESS-Lunds avatar
Det handlar väl om vad man tycker om att göra?

De flesta av mina vänner är nu klara med skolan och har jobbat några år.
Själv sitter jag och doktorerar efter avklarad civ ing examen, har backpackat två år, jobbat ett år och ska skriva högskoleprovet imorgon mest för skojs skull men även för att jag kommer in på läkarprogrammmet om det går lika bra som när jag skrev det i gymnasiet och då kanske jag söker in för att kunna forska vidare med ännu bredare perspektiv. Flickvän har jag sedan tio år och boendet vill jag inte byta heller. Livet leker och enligt statistiken kommer jag bli 100+ år så det finns ingen brådska med att komma ut i er "riktiga" värld. Skulle jag dö innan dess så har jag ändå levt ett underbart liv och bidragit till både livsmedelsforskning, cancerforskning och stamcellsforskning inom PD och Alzheimer.

Allt handlar inte om pengar eller att göra karriär. Man ska njuta om man kan tycker jag. Högre utbildning är helt rätt för de som tycker om det.
Citera
2009-10-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Om en sådan som mig har det sagts:

- Vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren?
- En överutbildad sjuttiotalist.

Vi (tidiga) sjuttiotalister, tillhörande den s.k. krisgenerationen, blev på 90-talet offer för politikersvinens systematiska försök att dölja arbetslösheten genom att lura så många som möjligt att skaffa sig "högre" utbildning. Det skulle inte spela någon roll vilka konstiga kombinationer av fristående kurser man än hade i sin examen, från religion till klinisk sexologi. Eftersom vi sades leva i "kunskapssamhället" där det talades om "renässansmänniskans återkomst" så skulle det fixa sig självt. "Informationen" var det viktiga.

Okej, så vi blev alltså blåsta, rövknullade...och arbetslösa. Vad som dock förvånar mig är hur det FORTFARANDE ÄN IDAG kan finnas en massa människor som sitter på kaféer och läser humanistiska ämnen. Jag gick så sent som häromdagen förbi universitetsbiblioteket i min stad och lyssnade till en grupp halvt svartrockiga studenters prat: "Nästa termin skall jag plugga en kurs i hinduismens filosofi."

O.s.v. Så lät det.

Med anledning av detta en enkel fråga till er som är runt 20 år idag: Hur kan man TÄNKA så här - ÄN IDAG!? Har ni inte följt med vad som har hänt de senaste 15 åren? Det är om möjligt ännu jävligare på arbetsmarknaden än vad det var "på min tid". Ändå verkar många av er inte ta någon som helst lärdom av oss äldre, som det gick åt helvete för. Detta märks inte minst här på FB. Trots att ni har KY-utbildningar som faktiskt kan leda till jobb, vilket inte vi hade på 90-talet, så går många av er fortfarande och tror att man kan leva ett jävla "Big Lebowski"-liv och bli vuxen nästa år, eller kanske nästa därpå...

Alltså: Jag vill omgående rota i era hjärnor. Hur FUNKAR ni egentligen!?

Tycker som du, själv ska ja kombinera något jag gillar med bra lön / jobb

Civilingenjör.
Citera
2009-10-23, 21:32
Medlem
one_sizes avatar
Har alltid undrat en sak som kanske är lite off-topic: Om man har en grundutbildning säg datalog, systemvetare, statistiker på kandidat-master nivå och vill fortsätta bredda sina kunskaper inom något ämne (som förhoppningsvis kan ge synergieffekt: matematik-ekonomi, datalogi-elektronik, biomedicin-maskininlärning) så kan man väl fortfarande jobba på olika projekt. Visserligen gäller det att företaget vill ha dig och att man har tid men många program går att läsa på halvtid, såg en hel del MSc och PhD i Englad som erbjöd deltid, men så länge man hinner så behöver man inte vara borta från arbetslivet helt. Vad är det då för fel med offra lite på lönen och karriären ett par år för att vidareutbilda sig till något man gillar?
Citera
2009-10-23, 21:58
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Vad är det då för fel med offra lite på lönen och karriären ett par år för att vidareutbilda sig till något man gillar?
För att många associerar bra lön med lycka, och har du inte bra lön är du inte lycklig, alltså är du mer lycklig om du direkt får jobb efter den obligatoriska skolgången snarare än om du väljer att studera.

Personligen har jag inte nåt direkt mål med livet just nu. Har en utbildning till elektriker i bagaget och går en utbildning i sociologi just nu, mest för eget intresse snarare än att jag vet att jag kommer jobba med det. Jag känner ingen direkt press att komma ut på arbetsmarknaden och göra karriär, speciellt inte hur konjunkturen ser ut i nuläget.

Får väl lite slapphänt se vad som händer kort sagt.
Citera
2009-10-23, 22:30
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Vad är det då för fel med offra lite på lönen och karriären ett par år för att vidareutbilda sig till något man gillar?

I mitt tycke är det fel att inte offra lönen för något som itne bara är roligt utan även leder till ökad kompetens. Som svar på din fråga finns det alltså inga fel alls med att offra lön och karriär så länge du mår bra av det, har tillräckligt med pengar ändå och dessutom når en högre nivå senare. Karriären offrar man inte genom vidareutbildning. Snarare tvärtom, iaf inom vissa områden.
Citera
2009-10-23, 23:53
Medlem
one_sizes avatar
Zom, ESS-Lund: Jag håller med er om att man bör ta chansen att söka lycka i annat än pengar. Kommer själv förhoppningsvis läsa två master (om jag klarar min grundutbildning tillräckligt bra dvs) som jag är intresserad av. Skillanden är dock att mina intressen (AI,Robotic och biomedicn/bioinformatik) kommer ligga rätt bra på arbetsmarknaden då jag blir klar om sex år.

Kan tänka mig att arkeologins historia ur feministiskt perspektiv är däremot ett intresse som väldigt få skulle kalla ett bra val att satsa på. Men klarar man av de ekonomiskt och har en back-up plan (som Zoms elektrikerutbildning t.ex) så är det lugnt. Problemet är ju om folk bara dyker in i den akademiska världen, lånar till max och sedan inser att de inte har något att falla tillbaka på, oavsett om det är en tidigare utbildning, kontakter eller flera år av webbutveckling på fritiden.
Citera
2009-10-24, 00:38
Medlem
Om man tycker att det är lite trist att inte få jobb efter universitetet kanske man skulle valt några andra kurser än Existentialistiska perspektiv på Harry Potter eller Svensk Folkdans - Den nutida kulturens utveckling.
Citera
2009-10-24, 02:12
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitlos
Om man tycker att det är lite trist att inte få jobb efter universitetet kanske man skulle valt några andra kurser än Existentialistiska perspektiv på Harry Potter eller Svensk Folkdans - Den nutida kulturens utveckling.

Xakt, dylika kurser är till för vanliga studenter som behöver pengar på sommaren eller ska backpacka. Vänligen rör ej.
Citera
2009-10-24, 10:53
Medlem
Jag läser filosofi på halvfart vilket jag vet absolut inte kommer leda till något jobb, men det är roligt och intressant. Därför läser jag den vid sidan om min ordinarie utbildning (energiteknik).
Citera
2009-10-27, 17:04
Medlem
theshades avatar
Jag läser lärarprogrammet för att då kan jag vara barn hela livet och ha sommarlov och så. jag slipper bli vuxen helt enkelt.

Jag offrar hög lön och status i utbyte mot att jag slipper stå på någon industri 8-16 resten av livet, och att jag kan uppehålla mig med betydligt (för mig) viktigare och intressantare saker. Rätt schysst deal tycker jag. Dessutom har jag chans att bli ganska mycket mer än lärare. Samhällsvetenskaplig forskning är ju rätt kul t.ex.
Citera
2009-10-27, 17:52
Medlem
Jag känner till en person som doktorerar inom TV-spelshistoria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in