Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
För alla är inte det ultimata livet att ha ett "bra jobb" vilket för många betyder att man ska vara ingenjör, tjäna 35 tusen i månaden, hålla käften och titta på Idol som alla andra.
Pengar ger ett visst mått av rörelsefrihet dessutom är välbetalda jobb i allmänhet bättre än lågbetalda jobb om man tittar på arbetsmiljön och arbetets innehåll.
Citat:
Nuvarande generation tror jag både är den mest fritänkande och den mest indoktrinerade, polariseringen är stor mellan de som följer hjärndött med strömmen och blir ingenjörer och de som skiter i allt och gör vad fan som faller dem in.
Utan att ha tillgång till några siffror vågar jag ändå påstå att det inte är tillräckligt många som läser ingenjörsutbildningar för att man skall kunna prata om att följa strömmen och att det är betydligt fler som "gör vad som faller dem in".
Citat:
Vad jag vet är att jag vägrar sitta i fem år och plugga till något som jag inte är intresserad av för att jag är övertygad att utan ett intresse så kommer man ändå vara så dålig på det man gör att man får skitjobb ändå.
Även om ett ämne känns tråkigt i början så blir det oftast intressant när man börjar lära sig lite mer och får djupare kunskap. Många saknar tyvärr den nyfikenhet och öppenhet som behövs för att göra något tillsynes ointressant till något intressant och med en negativ grundinställning brukar resultaten utebli.
Jag tror att det oftast beror på att folk känner sig korkade när de inte klarar av något och ingen vill känna sig korkad så därför utvecklar många en negativ attityd för att försvara sin egen dumhet istället för att faktiskt försöka göra något åt grundproblemet och lära sig.
Citat:
Man får väl se det som att dem som ser den ultimata lyckan i att plugga arslet av sig och bli läkare, ingenjör eller ekonom för att sedan jobba och gå hem och sova har det enkelt för sig.
Man kan också se det som att de som är lite kreativa vill ha ett kreativt jobb och är bredda att "plugga arslet" av sig några år för att slippa tillbringa resten av sitt liv på ett själsdödande jobb.