2012-11-21, 15:15
Moderator
Semesters avatar
Lumia 920 är den strategiskt viktigaste telefonen för Nokia. Asha telefonerna är lönsamma men jag tror de flesta inser att den matchen långsiktigt kommer förloras mot Android.

Hursomhelst så ser jag ett stort problem med 920s vikt och storlek. Samtliga recensioner jag läst har påtalat hur stor och tung telefonen är. Detta tycks förta första intrycket något och det är onekligen viktigt. Vidare så tror jag tjejer i ganska hög grad kommer avstå telefonen på grund av vikten. Framförallt tjejer jag talat med har varit glada över att iPhone 5 är så mycket lättare, kontrasten mot Lumia 920 som väger nästan 60% mer blir rätt kraftig.

Försäljningen sägs ha varit bra första dagarna men det är inte den som är intressant utan den andra vågen. Försäljningen på launch day är i huvudsak ett mått på hur bra marknadsföring man haft samt ett hur många redan frälsta entusiaster man har. Mer intressant blir det som sagt ett par veckor senare när man får se om förstaköparna rekommenderat den vidare och folk faktiskt fått känna på telefonen.

Där är jag inte lika säker på att 920 kommer kunna stå upp i konkurrensen. Kameran är kanske marknadens bästa men den krossar inte motståndet. Live tiles är häftiga men är ingen nyhet och har nu efter snart 2 år visat sig inte vara något försäljningsargument i sig självt. Trådlös laddning är inte tillräckligt spritt för att vara en tung feature.
Jag tror inte detta kommer räcka för konsumenter mot en högklassig Androidtelefon som Nexus 4 för motsvarande halva priset eller en iPhone med all dess appar och prestige.
Citera
2012-11-21, 17:27
Medlem
WeeMaans avatar
Närmar oss 3.20$ nu i staterna.
Citera
2012-11-21, 18:28
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Lumia 920 är den strategiskt viktigaste telefonen för Nokia. Asha telefonerna är lönsamma men jag tror de flesta inser att den matchen långsiktigt kommer förloras mot Android.

Hursomhelst så ser jag ett stort problem med 920s vikt och storlek. Samtliga recensioner jag läst har påtalat hur stor och tung telefonen är. Detta tycks förta första intrycket något och det är onekligen viktigt. Vidare så tror jag tjejer i ganska hög grad kommer avstå telefonen på grund av vikten. Framförallt tjejer jag talat med har varit glada över att iPhone 5 är så mycket lättare, kontrasten mot Lumia 920 som väger nästan 60% mer blir rätt kraftig.

Försäljningen sägs ha varit bra första dagarna men det är inte den som är intressant utan den andra vågen. Försäljningen på launch day är i huvudsak ett mått på hur bra marknadsföring man haft samt ett hur många redan frälsta entusiaster man har. Mer intressant blir det som sagt ett par veckor senare när man får se om förstaköparna rekommenderat den vidare och folk faktiskt fått känna på telefonen.

Där är jag inte lika säker på att 920 kommer kunna stå upp i konkurrensen. Kameran är kanske marknadens bästa men den krossar inte motståndet. Live tiles är häftiga men är ingen nyhet och har nu efter snart 2 år visat sig inte vara något försäljningsargument i sig självt. Trådlös laddning är inte tillräckligt spritt för att vara en tung feature.
Jag tror inte detta kommer räcka för konsumenter mot en högklassig Androidtelefon som Nexus 4 för motsvarande halva priset eller en iPhone med all dess appar och prestige.

Trenden den senaste tiden har ju varit att bibehålla funktioner medans istället försöka skala av så mycket tjocklek och vikt som möjligt, tycker Nokia valt helt rätt att gå motsatt väg och klämma in så mycket innovation man bara kan och låta den bli lite redigare än konkurrenterna.

Puremotion skärm (trimmad för bättre respons) med så gott som högsta upplösningen man hittar i en mobil idag, super sensitive touch som går att använda med vad som helst, pureview kamera där dom fokuserat på det viktigaste dvs dåligt ljus samt skakiga händer (då mobilkamerorna idag endå tar bra bilder i dagsljus), trådlös laddning, NFC, smaskiga tillbehör som tar tillvara på båda 2 föregående m.m.

Dock har det ju framkommit att vikten på 920 inte alls beror på kameramodulen eller trådlösa laddningen utan den interna konstruktionen som är gjord för extra hållbarhet, väggar mellan komponenter etc.

Det Nokia varit mest känd för är ju att deras telefoner inte går sönder.
Dom gör produkter som håller, och att dom spinner vidare på det konceptet ser ajg också som en bra strategi.
Om du kollar på Nokias andra telefoner också så är dom i princip alltid rätt så tunga, det ger en känsla av kvalitet. Mellanklassaren Lumia 820 med 4,3" skärm väger t.ex 160 gram vilket är mera än Galaxy S3 med sina 4,8".
Till och med Lumia 800 med sin 3,7" skärm väger med sina 142g mera än SGSIII som ligger på 133g.

Edit: Jäklar vad den rusar i USA nu, 9,66% idag uppe på 3,24$.
Edit 2: 11% upp, 3,28$. Jänkarna laddar upp nu när börsen har stängt imorgon.
Senast redigerad av WeeMaan 2012-11-21 kl. 19:26.
Citera
2012-11-21, 19:41
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Trenden den senaste tiden har ju varit att bibehålla funktioner medans istället försöka skala av så mycket tjocklek och vikt som möjligt, tycker Nokia valt helt rätt att gå motsatt väg och klämma in så mycket innovation man bara kan och låta den bli lite redigare än konkurrenterna.

Puremotion skärm (trimmad för bättre respons) med så gott som högsta upplösningen man hittar i en mobil idag, super sensitive touch som går att använda med vad som helst, pureview kamera där dom fokuserat på det viktigaste dvs dåligt ljus samt skakiga händer (då mobilkamerorna idag endå tar bra bilder i dagsljus), trådlös laddning, NFC, smaskiga tillbehör som tar tillvara på båda 2 föregående m.m.

Dock har det ju framkommit att vikten på 920 inte alls beror på kameramodulen eller trådlösa laddningen utan den interna konstruktionen som är gjord för extra hållbarhet, väggar mellan komponenter etc.

Det Nokia varit mest känd för är ju att deras telefoner inte går sönder.
Dom gör produkter som håller, och att dom spinner vidare på det konceptet ser ajg också som en bra strategi.
Om du kollar på Nokias andra telefoner också så är dom i princip alltid rätt så tunga, det ger en känsla av kvalitet. Mellanklassaren Lumia 820 med 4,3" skärm väger t.ex 160 gram vilket är mera än Galaxy S3 med sina 4,8".
Till och med Lumia 800 med sin 3,7" skärm väger med sina 142g mera än SGSIII som ligger på 133g.

Edit: Jäklar vad den rusar i USA nu, 9,66% idag uppe på 3,24$.
Edit 2: 11% upp, 3,28$. Jänkarna laddar upp nu när börsen har stängt imorgon.
Modigt att våga gå emot trenden. Men det är sådant man ska göra när man slår ur underläge.
Citera
2012-11-21, 19:56
Medlem
WeeMaans avatar
Vad håller jänkarna på med egentligen?
Är det blankarna som börjar täcka upp eller vad är det som händer?
Den ligger på 3,40usd nu, upp 15% hittills.
Citera
2012-11-21, 20:31
Medlem
WeeMaans avatar
Löper på bra i Finland också.

Elisa fick enligt uppgift in 5000st Lumia 920, men dom gick redan på pre-ordern..
Börjar säljas imorgon och finns inga kvar.
http://nokiapoweruser.com/2012/11/21...ng-pre-orders/
(vet att ni inte tycker om sidan, men bara att gilla läget.)

Men misströsta inte!
Verkkokauppa.com har nattöppet ikväll i Helsingfors för den som vill knipa en Lumia 920 medans det finns, dom börjar sälja 00.01 ikväll.
Dom har dock bara 100st så det gäller att bli en av dom 100 första i kön!
50 första som klär ut sig till en jultomte får dessutom en julskinka.

http://www.verkkokauppa.com/
Citera
2012-11-22, 00:36
Medlem
annanmedlems avatar
Apple borde fan bjuda på ett grönt äpple till alla som står där och väntar.
Citera
2012-11-22, 01:23
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Apple borde fan bjuda på ett grönt äpple till alla som står där och väntar.

Nej, de som väntar i applekön borde få köpa ett äpple av Apple för 500 kr enligt deras logik. Självklart ska kunden plantera trädet och odla äpplet själv också.

De som går runt i Helsingfors i tomtekläder med en julskinka och en 920 nu måste känna sig som kungar.
Citera
2012-11-22, 01:27
Medlem
annanmedlems avatar
Odla själv känns väl mer Android?

Varför drog Nokia så? Ingen nyhet bara tekniskt följa John?

Jolla visades ju idag men det har ju inget direkt att göra med Nokia.
Citera
2012-11-22, 08:23
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Rallyt var nog 3$ gränsen som bröts. Kort-säljarna måste gardera sig. Det är mest institutioner som har köpt Nokia nu; Goldman Sachs, Morgan Stanley.

Rent teknisk steg kursen till 3,40$ som är toppen sen 9 månader tillbaks, nådde upp dit en gång tidigare. Att det blev just 3,40$ är alltså av tekniska orsaker. En motstånds nivå precis som 3$ nivån.

Det roliga är att om 3,40$ gränsen bräcks ordentligt kan vi kanske se 5$ enligt denna artikel.
Citera
2012-11-22, 09:00
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Ojdå, nyemission med jättejättemycket rabatt. Bäst att sälja då. Tack Danske Bank!

Ojdå, ingen nyemission med jättejättemycket rabatt. Bäst att köpa då. Tack Danske Bank!

(+ 25 % senare ändrar sig Danske och och ändrar reken från sälj till köp...)
Citera
2012-11-22, 10:09
Bannlyst
Ångrar att jag inte köpt innan, är det försent att hoppa på tåget eller fortfarande köpläge? Jo jag tror på lumia 920 och kommande wp mobiler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in