Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-21, 20:53
  #1
Medlem
kKoreans avatar
Nokken ligger nu på 90,80 sek.

Rekordlågt för Nokia så vitt jag kan se, vad tror ni nu om Nokias aktie?
När är det dags att köpa? Sedan Q3 rapporten så har den bara sjunkit och sjunkit. Jag tror faktiskt den kommer fortsätta sjunka, men inte längre än till 85,00 sek.

Det känns som att den kommer vända snart, och få en relativt långsam rekyl.
Det är vad jag tror iallafall, vad tror ni själva?

Har Nokia fler ess i ärmen än Smartphone, Booklet lanseringen?

Uppdatera gärna tråden med nyheter om Nokia, så vi kan ta del av kosingen sen när det är köpläge
Citera
2009-10-21, 21:07
  #2
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kKorean
Nokken ligger nu på 90,80 sek.

Rekordlågt för Nokia så vitt jag kan se, vad tror ni nu om Nokias aktie?
När är det dags att köpa? Sedan Q3 rapporten så har den bara sjunkit och sjunkit. Jag tror faktiskt den kommer fortsätta sjunka, men inte längre än till 85,00 sek.

Det känns som att den kommer vända snart, och få en relativt långsam rekyl.
Det är vad jag tror iallafall, vad tror ni själva?

Har Nokia fler ess i ärmen än Smartphone, Booklet lanseringen?

Uppdatera gärna tråden med nyheter om Nokia, så vi kan ta del av kosingen sen när det är köpläge

Härligt med en egen Nokia-tråd.

Jag tror att vändningen, när den kommer, blir snabb. Fortsätter den sjunka så gör det inget för min del, det är en lika stor andel av samma bolag, det ska man aldrig glömma. Jag har tittat på fundamentala värdena i aktien och kommit fram till att jag anser att Nokia är undervärderad i nuläget. På 5 års sikt är det inget snack om att kursen då någon gång överstigit 200 kronor, det är jag övertygad om.

På kort sikt kan vad som helst hända, men det som gör att aktien tog mycket stryk i dag är att Euron försvagades 13 öre mot kronan, vilket inverkar negativt på kursen.

Jag tycker köpläget är nu, om du är långsiktig. Är du kortsiktig kanske du ska vänta, jag vet inte. Ledningen har ett par ess i rockärmen. N900, 5230, X6 och N97 Mini lanseras i q4an, något för alla smaker. Jämförelsesiffrorna kommer se mycket positiva ut i nästa rapport. Jämfört med megaförlusten i q3 kommer samtliga nyckeltal förbättras avsevärt. Detta vet givetvis alla någorlunda pålästa människor, men det finns alltid idioter.
Citera
2009-10-21, 21:18
  #3
Medlem
Nu spånar jag fritt här, men jag är inte hundra på att Nokia-aktien kommer rusa i höjden den närmsta framtiden. Kan redan nu säga att jag gillar aktien så det är inget personligt mot den

Nokia har ju stora marknadsandelar i Europa framförallt (även vissa delar i Asien och Syd-/Mellanamerika) och här blir ju smartphones mer och mer vanliga och konkurrensen där är stenhård och nya aktörer, typ Apple m.fl. har lyckats bättre än väntat. Fortfarande har Nokia stor marknadsandel men tror de underskattade de nya aktörerna rejält.

Nycklen till framgång för Nokia ligger i USA där de har ca 6-7% marknadsandel, vilket gör Nordamerika till en enorm marknad att försöka växa på. Även där är konkurrensen stenhård men Nokia har tagit upp till kamp och försöker lansera sig på alla tillgängliga nätverken (idag bara tillgängliga hos Verizon och något mer om jag inte minns fel). Att få över folk från Blackberry och Apple är svårt, men inte omöjligt. På senare tid har jag märkt då jag varit över där att Nokia kör mer marknadsföring, främst på unga, och lanseringen med den billiga bookleten kommer lägligt.

Som sagt, bara spån från mig och blandar inte in dagens kurs, men långsiktigt tror jag på aktien då jag tror Nokia som företag kommer växa..
Citera
2009-10-21, 21:19
  #4
Avstängd
RödaBaronens avatar
Jag funderar på att slänga in 25 000 på Nokia. Känns som den är undervärderad med tanke på vilka nivåer den har varit på samt att den sjunkit 15% på en väldigt kort tid. Hoppas jag inte kommer ångra mig.
Citera
2009-10-21, 21:40
  #5
Medlem
kKoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Härligt med en egen Nokia-tråd.

Jag tror att vändningen, när den kommer, blir snabb. Fortsätter den sjunka så gör det inget för min del, det är en lika stor andel av samma bolag, det ska man aldrig glömma. Jag har tittat på fundamentala värdena i aktien och kommit fram till att jag anser att Nokia är undervärderad i nuläget. På 5 års sikt är det inget snack om att kursen då någon gång överstigit 200 kronor, det är jag övertygad om.

På kort sikt kan vad som helst hända, men det som gör att aktien tog mycket stryk i dag är att Euron försvagades 13 öre mot kronan, vilket inverkar negativt på kursen.

Jag tycker köpläget är nu, om du är långsiktig. Är du kortsiktig kanske du ska vänta, jag vet inte. Ledningen har ett par ess i rockärmen. N900, 5230, X6 och N97 Mini lanseras i q4an, något för alla smaker. Jämförelsesiffrorna kommer se mycket positiva ut i nästa rapport. Jämfört med megaförlusten i q3 kommer samtliga nyckeltal förbättras avsevärt. Detta vet givetvis alla någorlunda pålästa människor, men det finns alltid idioter.

Hur stort ägande har du i Nokken?
Citera
2009-10-21, 22:00
  #6
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kKorean
Hur stort ägande har du i Nokken?

Ja, 30 % av långsiktiga portföljen och 25 % av kortsiktiga portföljen i köpwarranter. Jag tror stenhårt på bolaget.
Citera
2009-10-21, 22:03
  #7
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Jag funderar på att slänga in 25 000 på Nokia. Känns som den är undervärderad med tanke på vilka nivåer den har varit på samt att den sjunkit 15% på en väldigt kort tid. Hoppas jag inte kommer ångra mig.

Ett tips kan vara att köpa i tre omgångar, för 8 300 kronor per köp ca. Du kanske betalar något högre courtage, men du kommer få ett bra snittpris. Köp en del nu, en del efter x tidsperiod och sista delen efter x tidsperiod. X kan du bara bestämma själv, ta en nivå som passar dig, men håll på den nivån stenhårt.
Citera
2009-10-22, 21:40
  #8
Medlem
kKoreans avatar
Nokias stämning mot Apple

https://www.avanza.se/aza/press/news...icleId=1369046

Nokia har stämt Apple för ha brutit med 10 olika tillverkningspatent som Nokia tydligen erhåller.

Vad kan detta leda till? Det är troligen långt kvar tills denna utredning är över, men vad kan hända tills dess? och vad händer om Apple blir fälld och måste rätta sig efter detta?

Det kan ju absolut ge Nokia ett försprång, tills ny teknik uppfinnes
Citera
2009-10-23, 00:01
  #9
Medlem
KoettFaerss avatar
Köpte lite mer Nokia idag, frågan är hur lång tid är man villig att vänta på köp?
Citera
2009-10-23, 14:22
  #10
Medlem
Caparzos avatar
Lanseringen av N900 kommer dröja minst en månad och riskerar att missa julhandeln, uppger Di.se Hoppas nyheten drar ner kursen något så man kan tanka mer på ännu lägre nivå.
Citera
2009-10-23, 15:39
  #11
Medlem
kKoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Lanseringen av N900 kommer dröja minst en månad och riskerar att missa julhandeln, uppger Di.se Hoppas nyheten drar ner kursen något så man kan tanka mer på ännu lägre nivå.


Verkligen! idag hittils har den gått upp 1.10 sek, hoppas att den inte fortsätter uppåt nu.
Citera
2009-10-30, 10:33
  #12
Medlem
Fortfarande värt att köpa på sig nokia?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback