2008-02-17, 00:18
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag har inte hittat några exakta uppgifter på vilken ålder Stefan och Sacho är annat än "nedre tonåren" och "förpuberteten". Jag skulle gissa på snarare 13-14år än 16.

De var ju det i de tidigare äventyren. Men de verkar ju bli äldre i och med att äventyren blir mer "vuxna". Jag har inte äventyret framför mej men jag tror att Stefan kommenterar flickans utseende med att hon är välutvecklad för att bara vara 14 och Sacho svarar något med att han vet inte hur utvecklad en 14-årig flicka ska vara. Jag tycker att Stefans kommentar skulle vara besynnerlig om han var 13. Snarare borde han vara något äldre än flickan.
Citera
2008-02-17, 02:26
Medlem
V-rocks avatar
Gillar rolfs teckningsstil, jäkligt snygg men ändå realistiskt med en undergångstämmning över dem. Läs Barnkorstoget när den gick i fatomen, obehagligt vacker. Kan det inte ha varit så att Rolf helt enkelt blev trött på 2:ans popularitet och dödade av serien totalt med ickepoltiskt korrekt äventyr som fågelön?

Det känns som den precis på gränsen av vad som skulle kunna varit godkänt på 70-talet, barnporr sålder ju tex lagligt på ica vid den tiden. Men eftersom det var en populär serie med en stor yngre publik så är det klart det blev större uppståndelse när det slutade på det här viset...
Citera
2008-02-17, 14:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
De var ju det i de tidigare äventyren. Men de verkar ju bli äldre i och med att äventyren blir mer "vuxna". Jag har inte äventyret framför mej men jag tror att Stefan kommenterar flickans utseende med att hon är välutvecklad för att bara vara 14 och Sacho svarar något med att han vet inte hur utvecklad en 14-årig flicka ska vara. Jag tycker att Stefans kommentar skulle vara besynnerlig om han var 13. Snarare borde han vara något äldre än flickan.

Det behöver väl inte vara så konstigt svar. Eftersom han är kille så vet han naturligtvis inte hur tjejer ska vara vid den åldern. Han är oerfaren så klart. tycker inte han är 16 år i alla fall om man tittar på hur han är tecknad. Men kan ju vara så att han har blirvit äldre jft med Gohs tidigare alster. Nå det kanske är detaljer.

Hursomhelst så ska inte en vuxen sexuellt attraheras av en pojke och Han får ju sitt rättmätliga "straff" i slutet av serien. Hade nog varit betydligt magstarkare om Gohs tecknade ett "lyckligt" slut.
Citera
2008-02-17, 18:23
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademikern
Mystiska 2:an alltså... Tar han den i tvåan?
Bara i den mystiska tvåan.
Citera
2008-02-17, 20:06
Bannlyst
Åh Blir extremt nostalgisk när jag läser denna serie. Hade nämligen några avsnitt när jag va mindre ute i stugan, Kommer specefikt ihåg någon form av prisma som skapade telepati mellan personer. Ajja hur som helst skulle jag vilja se fler avsnitt läggas ut! är mycket intresserad
Citera
2008-02-17, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av n17r0
Åh Blir extremt nostalgisk när jag läser denna serie. Hade nämligen några avsnitt när jag va mindre ute i stugan, Kommer specefikt ihåg någon form av prisma som skapade telepati mellan personer. Ajja hur som helst skulle jag vilja se fler avsnitt läggas ut! är mycket intresserad

Glaspyramiderna!
Citera
2008-02-18, 18:41
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals
Glaspyramiderna!

Den fanns i mina samlingar, även superhjälten och den i tidstypiskt klassiskt soscialrealistiska andan äventyret Sacho, stefan och langaren. Man ske helst se dom kallar oss mods eller nån liknande film först innan man läser albumet för att riktigt komma in i stämning.

Ska se om jag orkar scanna lite.
Citera
2008-02-18, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Den fanns i mina samlingar, även superhjälten och den i tidstypiskt klassiskt soscialrealistiska andan äventyret Sacho, stefan och langaren. Man ske helst se dom kallar oss mods eller nån liknande film först innan man läser albumet för att riktigt komma in i stämning.

Ska se om jag orkar scanna lite.

Om jag får bli lite mystiska-2an-nördig... Jag gillar inte alls Sacho Stefan Och langaren. Visst teckningsmässigt är det en av de bästa, men storyn känns tunn och påklistrad. "Langaren" ger lite samma vibbar som de anti-drog-skolbäcker man fick läsa i högstadiet. Oehört vinklat och tillrättalagt.

ONT: Jag vet att jag själv tidigare lovat att scanna in delar av min samling, men olyckligtvis har jag ingen scanner längre.

Ingen som råkar sitta och trycka på "den stora chocken"? (Mys2-serien med tema religion). Denna och Arla-reklamen är det enda jag saknar i min samling.

Isf: Scanna, scanna, scanna!
Citera
2008-02-19, 20:58
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozzfan
Någon som har koll på när den första Mystiska 2:an-samlingen kommer ut?

Nästa månad, såvida utgivningen inte skjuts upp igen.

www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9197591963
Citera
2008-02-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secundus
Nästa månad, såvida utgivningen inte skjuts upp igen.

www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9197591963
har också kollat efter denna, e riktigt sugen på å skaffa den. frågan e ju bara hur man ska motivera för oinsatta polare varför man införskaffat 140 tecknade sidor på 70-talsgossar i kortbyxor?

för övrigt så håller jag stefan och langaren som den bästa mystiska 2:an jag läst, det var den enda jag läste som ung, och det var det enda 2:an-albumet som mitt lokala bibliotek hade. undrar hur många gånger det albumet lånades och lästes igenom av mig...
Citera
2009-09-30, 09:01
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg
har också kollat efter denna, e riktigt sugen på å skaffa den. frågan e ju bara hur man ska motivera för oinsatta polare varför man införskaffat 140 tecknade sidor på 70-talsgossar i kortbyxor?

för övrigt så håller jag stefan och langaren som den bästa mystiska 2:an jag läst, det var den enda jag läste som ung, och det var det enda 2:an-albumet som mitt lokala bibliotek hade. undrar hur många gånger det albumet lånades och lästes igenom av mig...

Sitter faktiskt på större delen av allt som givits ut, ska beställa samlingen nu... Ja, "Stefan, Sacho och langaren" tror jag fanimej fick mig in på droger tyvärr... nån som vet hur det står till med Roffe nu? Tänkte skicka ett tackbrev. Är det nån som undrar nåt om denna serie står jag gärna till hjälp!
Citera
2009-10-03, 00:54
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stewart little
Vad hände med tecknaren Rolf Gohs och hans serie Mystiska 2:an. Lever Rolf? Finns serien kvar? Någon som vet något om denna serie?

fan, trodde du mena 2an, blev besviken när jag såg vad tråden va
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in