2026-06-29, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Ja, vissa episoder av Mystiska 2:an ger mig i stort sett samma obehagskänslor idag som när jag en gång läste dem som barn. En serie som inte sällan var späckad med förnumstiga predikningar om mänsklig gemenskap, värme, tolerans, känslighet, men kusligt iskall och alienerad i hela den genomgående stämningen. Vem ville någonsin bli vän med Stefan och Sacho, tillbringa ens en halv minut i deras sällskap? Vem kunde känna sig hemma i deras Stockholm? Än mindre känna igen Sverige och svenskarna i de episoder som utspelades på landsbygden.

Det är väl förmodligen så att det inte bara var vanlig homosexualitet som "Hans Riedl" inte ville vara ärlig med. Det kan väl även här noteras att Gohs i en insändare i DN i februari 1981 försvarade Kay Pollaks film Barnens ö och därvid bl.a. påstod att "/s/exualskräcken /.../ vidmakthåller än i dag moralnormer som misstänkliggör många fina och ömsesidigt givande relationer mellan t ex vuxna och minderåriga".

Mortimer känns lite för ung, han var bara 16 år äldre än Krantz och denne äldre tecknare Stig-Åke Svampbacke skulle ju vara "i farsans ålder". Tar man "trolltecknare" bokstavligt kunde det väl ligga nära till hands att gissa på Rolf Lidberg. Han är ganska lik figuren i albumet 1981, åtminstone jämfört med Andreasson och Mortimer, och "Svampbacke" är väl hyfsat acceptabelt som nom de guerre för "Lidberg". Lid = backe, och Wikipedia förtäljer att "Lidbergs stora intresse var botanik, särskilt orkidéer och svampar." Men å andra sidan var väl hans serietecknande tämligen blygsamt även om han tydligen även ritade serier för SCA en gång, och han förknippades inte med några specifika figurer som dessa troll "Putte, Nutte och Tutte".

Det är en produkt från en tid då barnporr var laglig i Sverige. Det såldes faktiskt öppet i tidningsautomaterna i Stockholm, det fanns en mitt emot där Rikets Sal ligger numera på Kungsholmsgatan som hade helt sinnessjuka tidningar och de såldes också öppet i Tobaksaffären på samma gata.

Sammantaget är det inte så konstigt att den typen av teman förekom i ungdomskulturen, jag tänker närmast på Hans Eric Hellbergs "Kram" som stod framme på barnavdelningen på Biblioteket på St Eriksgatan.

Filmen Gs upphovsman osv det var ett gäng med pedofiler som var tongivande i svensk ungdomskultur och att Mystiska 2:an hade den typen av teman är så tidsandan var.

Jag tyckte det var en serie med mycket pekpinnar eftersom det alltid fanns socialrealism i allt på den tiden.

Det var en annan tid, jag läste om Grundbulten för ett tag sen och det t.ex. är en historia om en kåkfarande pedofil med dagens mått mätt men det var ingen som reagerade på sånt, det är fortfarande en kultbok i vissa kretsar.
Citera
Idag, 23:06
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jomenvisst; du kan skiva mycket svårare ord än vad jag fattar, och du kan hänvisa till en massa skitnödiga franska författare som jag inte läst och aldrig kommer att läsa...

Så visst; du vinner! Kul för dig!

Det var inte alls menat som en pik mot dig, ursäkta om du uppfattade det så. Jag tror dock som sagt att namnet Mystiska 2:an valdes för att försöka haka på tidens barndeckartrender och göra serien lite mer kommersiell – även om den ursprungligen skapades för alternativförlaget Inter Art (där Gohs var delägare) så måste den ju sälja. Tidningen utkom oregelbundet tills Semic tog över och Janne Lundström fick tidigt bistå Gohs med att göra manusen lite mer effektivt drivande (Gohs hade tydligen en tendens att sväva ut och inte kunna avsluta sina berättelser) – sålunda har Skatten på Spökön, som ju lanserades i Fantomen, ett mer typiskt pojkbokstema av "skattjakt" och mystiska svartmuskiga bovar. –Även om den som vill kanske redan här kan observera motivet med "nakna pojkar på en ö" och dra en linje vidare ända till Fågelön.

Gissar att Lundström kanske också bidrog till att öka Carina-figurens närvaro i serien, starka flickor förekom ju i en del barndeckare vid denna tid som t.ex. Hans-Erik Hellbergs Dunder och Brak-serie och Bengt Linders Bonnie. Utöver att vara en socialt inkännande hjältinna var ju Carina den flicka som oftast återkom som Sachos flickvän i serien, hans homosexuella läggning lanserades först i Fågelön.

Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Tänkt att dte där var ju rätt överdrivet av Rolf Gohs. Men funderade nu på författarens bakgrund. Tyskbalt? Född -33 i Tallinn och vistades som flykting i Polen och Tyskland under kriget står att läsa. Flydde familjen från Röda Armen -40? Var Rolf månne själv med i de gängse "ungdomsorganisationerna" för folktyskar? Upplevelserna under kriget hade säkerligen inverkan på hans uppfattning om militäriska figurer, faror och hot?

Enligt Simon Bülows långa och fina intervju med Gohs i andra bandet av Svensk seriehistoria var Rolf och hans bror Sven bägge medlemmar av den nazistiska ungdomsrörelsen men fadern som var officer skall ha ogillat det och lyckats få dem befriade, liksom han (fadern) i slutet av kriget skall ha lyckats förhindra att brodern Sven vid krigsslutet enrollerades som barnsoldat. I Sverige upplevde den unge Rolf sig sedan mobbad av lärare som "tysken" och lämnade skolan och sökte sig till förlagsvärlden i sextonårsåldern. Helt säkert var det i efterkrigstidens stämningar som han utvecklade sitt starka anti-auktoritära patos, både i ett uppror mot föräldragenerationen och i sitt umgänge med unga homosexuella bohemer, bl.a. den unge Staffan Westerberg. Att en av dessa, Holger, senare tog sitt liv efter lång konflikt med en "nazistisk pappa" bidrog säkert också till Gohs hållning.

Citat:
Ursprungligen postat av VivaLaMusica
Det är en produkt från en tid då barnporr var laglig i Sverige. Det såldes faktiskt öppet i tidningsautomaterna i Stockholm, det fanns en mitt emot där Rikets Sal ligger numera på Kungsholmsgatan som hade helt sinnessjuka tidningar och de såldes också öppet i Tobaksaffären på samma gata.

Sammantaget är det inte så konstigt att den typen av teman förekom i ungdomskulturen, jag tänker närmast på Hans Eric Hellbergs "Kram" som stod framme på barnavdelningen på Biblioteket på St Eriksgatan.

Filmen Gs upphovsman osv det var ett gäng med pedofiler som var tongivande i svensk ungdomskultur och att Mystiska 2:an hade den typen av teman är så tidsandan var.

Jag tyckte det var en serie med mycket pekpinnar eftersom det alltid fanns socialrealism i allt på den tiden.

Det var en annan tid, jag läste om Grundbulten för ett tag sen och det t.ex. är en historia om en kåkfarande pedofil med dagens mått mätt men det var ingen som reagerade på sånt, det är fortfarande en kultbok i vissa kretsar.

Ja, jag blir en smula illa berörd när t.ex. Lukas Bonnier pekas ut som "homofob" av Robert Aman och Fritte Fritzon i podden Allt du velat veta, därför att denne reagerat mot "kombinationen barnporr och homosexualitet" i Fågelön och därför ingripit mot utgivningen. Det är väl för 17 inte "homofobi" utan snarare ett försvar av homosexuella om Lukas Bonnier vill undvika att ge näring åt det traditionella förknippandet av homosexuell läggning med vuxna mäns fluktande, övergrepp och förförelse av helt unga gossar.

Hur som helst – en ny samlingsvolym med Rolf Gohs serier skall vara på gång från Cobolt, med bl.a. två Mystiska 2:an–historier, däribland den ofullbordade Den stora chocken där Sacho skall konfirmeras för pater Wilson som vi redan kort nämnt i denna tråd.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in