2016-10-25, 22:01
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Findus köttfärssås innehåller bl.a. saltgurka! Kan det vara det du eftersöker?

vatten, griskött* 23 %, tomatpuré, morötter, paprikapuré, paprika, stärkelse, lök, saltgurka (gurka, salt, ättika), nötköttsbuljong, salt, vinäger, paprikapulver, rapsolja, citronjuicekoncentrat, kryddor, socker och kryddextrakt. *griskött från irland läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.

Tack...känns skämmigt att hänvisa till findus...kom dock på att en bolognese på riktig pizzeria också har det där "stinget" av något "surt" koncentrerat som jag bara inte kan finna i min egen matlagning...
Citera
2016-10-25, 22:06
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kryddextraktet brukar ofta vara libbsticka och/eller rosmarin i denna typen av produkter.
Fast det finns ju så klart en uppsjö varianter.

Just ja, tänkte aldrig så långt. Libbstickan är ju föregångaren till grönsaksbuljongen.

Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfStropp
Ja, den har många namn. Det är den gröna delen som växer över marken jag menar, inte rotdelen.

Bild:
https://i.ytimg.com/vi/WC2ZupdKbm0/hqdefault.jpg

Jag brukar ha en bunte i köttfärs, det kanske inte är så mycket för jag har aldrig fått genomskärning.

Slänger du i sellerin i början eller mot slutet?

Jag fräser den med morot och gul lök absolut i början. Men jag har inte heller upplevt att den tagit över smaken, men jag har vänner som direkt reagerar negativt när det är selleri i maten.
Citera
2016-10-25, 22:15
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Just ja, tänkte aldrig så långt. Libbstickan är ju föregångaren till grönsaksbuljongen.

Jag fräser den med morot och gul lök absolut i början. Men jag har inte heller upplevt att den tagit över smaken, men jag har vänner som direkt reagerar negativt när det är selleri i maten.

Förlåt om jag bryter in...men jag undrar om det kan vara sellerin som jag missar i min quest efter riktig bolognese-smak.

Jag hatar stjälkselleri och har det aldrig i sallad t ex...
Citera
2016-10-25, 22:19
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Förlåt om jag bryter in...men jag undrar om det kan vara sellerin som jag missar i min quest efter riktig bolognese-smak.

Jag hatar stjälkselleri och har det aldrig i sallad t ex...

Jag svarade dig tidigare. (FB) Ert bästa köttfärssåsrecept
Citera
2016-10-25, 22:31
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Tack...känns skämmigt att hänvisa till findus...kom dock på att en bolognese på riktig pizzeria också har det där "stinget" av något "surt" koncentrerat som jag bara inte kan finna i min egen matlagning...

Jag brukar alltid köra i en skvätt vinäger i någon form, oftast balsamvinäger eller äppelcidervinäger.
Citera
2016-10-25, 23:16
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfStropp
Om du skriver exakt hur du gör din köttfärs så blir det mycket enklare att hjälpa. Har du t.ex. morot i? Skriv alla ingredienser.

Okidoki...

Nötfärs (blandfärs emellanåt)

Fräser färs... (ev bacon/pannceta
fräser lök och vitlök
Tomatpuré buljongtärning chilisås vatten plus vin

Därutöver har jag ibland efter sinnestämning badjak, champinjoner, chorizo, rosmarin, timjan etc etc...

Hmm...kan det vara örtkryddor typ oregano jag missat?

Önskar jag kunde köpa en bit findus sås och skicka med lite egengjord så ni kunde rätta mig hehe...
Citera
2016-10-25, 23:33
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Okidoki...

fräser lök och vitlök

Därutöver har jag ibland efter sinnestämning badjak, champinjoner, chorizo, rosmarin, timjan etc etc...

Önskar jag kunde köpa en bit findus sås och skicka med lite egengjord så ni kunde rätta mig hehe...

Jag har alltid i både oregano och basilika. Ett måste enligt mig.
Citera
2016-10-26, 01:22
Medlem
BaronAfStropps avatar
Citat:
Okidoki...

fräser lök och vitlök

Morot är antagligen det du saknar. Även de simplaste såsburkar innehåller morot. Det är en sådan ingrediens som är ganska anonym, men har en stor påverkan på helheten.
Citera
2016-10-26, 01:45
Medlem
Milizers avatar
Många olika recept här. Jag tycker vi bör föreslå TV4 att de gör ett nytt program "Köttfärssåskampen". Vi som deltagare. Pär Lernström som programledare. I juryn: Leif Mannerström, Tina Nordström och Markus Aujalay.
Citera
2016-10-26, 02:02
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Mitt är hemligt. Jag gör den godaste någonsin.

Jag kan avslöja mitt helsvenska recept:

1) Släng ner en bunt tinade köttbullar i en mixer. Låt det bli färs av det hela.

2) Ner med joxet i en stekpanna och bryn på medelvärme

3) Ta fram en flaska Felix (viktigt) ketchup och spruta ner hela stekpannan.

4) Lägg i snabbmakaroner från Kungsörnen i en kastrull med kokande vatten. Låta koka i ca 15 minuter tills det klibbar.

5) Blanda både sås och pasta i en stor kastrull och servera. Låt ketchupflaskan stå på bordet för den som gillar mycket tomatsmak.

6) Ställ en svensk flagga på matbordet och en liten skylt med texten: Välkömm to Sweden !

Njuuut av den ljuva smaken.
Citera
2016-10-26, 02:34
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Jag kan avslöja mitt helsvenska recept:

1) Släng ner en bunt tinade köttbullar i en mixer. Låt det bli färs av det hela.

2) Ner med joxet i en stekpanna och bryn på medelvärme

3) Ta fram en flaska Felix (viktigt) ketchup och spruta ner hela stekpannan.

4) Lägg i snabbmakaroner från Kungsörnen i en kastrull med kokande vatten. Låta koka i ca 15 minuter tills det klibbar.

5) Blanda både sås och pasta i en stor kastrull och servera. Låt ketchupflaskan stå på bordet för den som gillar mycket tomatsmak.

6) Ställ en svensk flagga på matbordet och en liten skylt med texten: Välkömm to Sweden !

Njuuut av den ljuva smaken.
Ett recept värdigt din visningsbild!
Citera
2016-10-26, 03:30
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Då kanske vi kan börja med i fallande ordning vad som påverkar smaken mest, jag skulle nog lista

1. Djurets leverne inklusive foder. Gigantisk skillnad på en gräsätande fri ko och en uppbunden spannmålsko.
2. Styckdetaljen
3. Koktiden
4. Tomatsort, även om jag tycker det funkar med det mest, kör jag krossade eller färska tomater brukar jag först göra en tomatsås
5. resten

Ja alltså, nu skulle vi ju utgå från Felix köttfärsås. Var nog lite otydlig på den punkten. Det jag menade var att jag tror inte rotselleri är hemligheten till deras recept utan snarare att de har en oxbuljong eller morot i! Eftersom den som frågade sa att denne bara hade tomatpuré, lök och köttfärs i tror jag att en fond hade gjort det hela mustigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in